• Anonym (Cellförändringar)

Någon som haft lätta cellförändringar som blivit medel eller höggradiga?

Någon som fått besked om lätta cellförändringar som sedan blivit till medel eller höggradiga? 

Alla säger att det inte är någon fara för att dom lätta förändringarna KAN försvinna men de kan väl bli värre också? Alla får väl först lätta som sedan, i värsta fall utvecklas till medel och höggradiga förändringar? Jag fattar inte. Eller kan man få svåra förändringar direkt? 

Jag har även hpv-högrisk, vilket gör det till en större risk att cellisarna utvecklas till cancer om man inte håller koll. 

• Svar på tråden Någon som haft lätta cellförändringar som blivit medel eller höggradiga?

Puff

• Krocko

Jag hade lätta cellförändringar som sedan blev grad 3, jag opererade bort livmodern och har gjort nya cellprov varje år sen dess och allt är frid och fröjd tack och lov.

Krocko skrev 2023-10-20 12:13:12 följande:

Jag hade lätta cellförändringar som sedan blev grad 3, jag opererade bort livmodern och har gjort nya cellprov varje år sen dess och allt är frid och fröjd tack och lov.

Tack snälla för svar! Minns du har lång tid det tog från att du hade grad 1 till 3? 
  • McIris

Fick livmoderhalscancer. Visste inte ens att jag hade cellförändringar. Det tog iallafall minst 16 år att utveckla cancer. Men det är nog lite olika.

McIris skrev 2023-10-22 12:13:28 följande:

Fick livmoderhalscancer. Visste inte ens att jag hade cellförändringar. Det tog iallafall minst 16 år att utveckla cancer. Men det är nog lite olika.

Åh, fyRynkar på näsan Hade du gått på alla cellprov men blir kallad på?
  • Krocko
    Anonym (Cellförändringar) skrev 2023-10-20 21:21:23 följande:
    Tack snälla för svar! Minns du har lång tid det tog från att du hade grad 1 till 3? 
    Det här är många år sen, men jag var på vanlig kontroll och då upptäcktes cellförändringar, då får man ju ta om provet ett par gånger och oftast har det ju då läkt ut av sig själv, men för mig gjorde det inte det, utan jag fick göra en konisering och där visade sig också svåra cellförändringar och då var valet inte svårt. Men allt hände under några månaders tid om jag kommer ihåg rätt.
    Krocko skrev 2023-10-23 09:32:37 följande:
    Det här är många år sen, men jag var på vanlig kontroll och då upptäcktes cellförändringar, då får man ju ta om provet ett par gånger och oftast har det ju då läkt ut av sig själv, men för mig gjorde det inte det, utan jag fick göra en konisering och där visade sig också svåra cellförändringar och då var valet inte svårt. Men allt hände under några månaders tid om jag kommer ihåg rätt.

Jag förstår. Känns som det kommer bli så för mig med och har ju sån ångest att jag både har cellförändringar och hpv-högrisk! Vet inte om det är svårare för kroppen att läka ut när det är högrisk?

Känns som jag är sjuk för att man har hpv fast jag inte har några symtom. Känns bara jobbigt att ha ett smittsamt virus i kroppen. Väntar på svar från min andra cellprov. 

Svar på tråden Någon som haft lätta cellförändringar som blivit medel eller höggradiga?