• Anonym (I)

Har så grym ångest över att mitt barn utreds för autism o adhd

Jag skäms så över att känna så här. Men jag är rädd och har grym ångest över att mitt barn kan ha autism. 
    Hon är under utredning nu. Hur har ni föräldrar det som har barn med autism? Hon mår inte bra nu, har mycket ångest. 

• Svar på tråden Har så grym ångest över att mitt barn utreds för autism o adhd
  • Anonym (läs på)

Läs på allt du kan och informera lärarna om att hon uppfyller a kriterierna...
    Det kanske kan finnas saker som kan göras för henne i alla fall, om lärarna är förstående....du kanske kan följa med till skolan för att se vad som verkar vara svårt och vad som verkar gå lättare för din dotter... och sen prata med lärarna om det....

• Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (I) skrev 2024-09-06 14:47:26 följande:

Nu är utredning äntligen klar och hon uppfyller ?bara? a-kriterierna för autism, men inte b-kriterierna.
    Känns märkligt och svårt att veta hur man ska gå när hon ändå har svårigheter 

Kunde hon inte få diagnosen atypisk autism?
  • Anonym (I)

Nej, tror inte ser de använder den längre

Anonym (Autistisk tjej) skrev 2024-09-07 23:34:23 följande:
    Kunde hon inte få diagnosen atypisk autism?
  • Anonym (I)

Ja bra tips, det ska jag göra!

Anonym (läs på) skrev 2024-09-07 23:34:04 följande:

Läs på allt du kan och informera lärarna om att hon uppfyller a kriterierna...
    Det kanske kan finnas saker som kan göras för henne i alla fall, om lärarna är förstående....du kanske kan följa med till skolan för att se vad som verkar vara svårt och vad som verkar gå lättare för din dotter... och sen prata med lärarna om det....

• Anonym (d)

Det är ju inte säkert att man får hjälp av att ens få en diagnos. Jag har en diagnos inom autismspektrat, har inte fått något stöd/hjälp överhuvudtaget. 

• Freddie K
    Anonym (I) skrev 2024-09-07 22:44:56 följande:

Ja det är svårt 
    Tack!

Jag vet själv hur det kan vara. Jag har blivit mobbad i stort sett hela mitt liv för att jag har varit annorlunda, sen tyckte de att det var kul att mobba mig för jag hade så kort stubin. Får jag fråga hur gammal din dotter är?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (d) skrev 2024-09-08 14:56:46 följande:

Det är ju inte säkert att man får hjälp av att ens få en diagnos. Jag har en diagnos inom autismspektrat, har inte fått något stöd/hjälp överhuvudtaget. 

Vad tråkigt. Själv har jag fått all den hjälp jag behöver, men jag fick kämpa för det och det tog lång tid.
  • Anonym (I)

Hon är snart 9 år. Hon känner själv att hon är annorlunda och fått höra negativa saker om sig.

Freddie K skrev 2024-09-08 14:58:57 följande:
    Jag vet själv hur det kan vara. Jag har blivit mobbad i stort sett hela mitt liv för att jag har varit annorlunda, sen tyckte de att det var kul att mobba mig för jag hade så kort stubin. Får jag fråga hur gammal din dotter är?
  • Freddie K
    Anonym (I) skrev 2024-09-08 16:16:08 följande:

Hon är snart 9 år. Hon känner själv att hon är annorlunda och fått höra negativa saker om sig.

Ok, då är hon gammal nog att veta att något är annorlunda med henne. Mitt tips är att vara vaksam över de småsakerna och att engagera dig i det hon tycker om att göra och låt henne göra det. Jag vet att det ör svårt, men jag vill gärna tro att det kommer bli lättare med tiden. Ni kommer hitta nya vägar som funkar för er.
  • Anonym (I)

Ja absolut tack för ett fint råd!

Freddie K skrev 2024-09-08 16:23:19 följande:
    Ok, då är hon gammal nog att veta att något är annorlunda med henne. Mitt tips är att vara vaksam över de småsakerna och att engagera dig i det hon tycker om att göra och låt henne göra det. Jag vet att det ör svårt, men jag vill gärna tro att det kommer bli lättare med tiden. Ni kommer hitta nya vägar som funkar för er.
  • Freddie K
    Anonym (I) skrev 2024-09-08 16:29:09 följande:

Ja absolut tack för ett fint råd!

Jag vill bara hjälpa. Glad. Jag vet själv som sagt hur det är.
  • Anonym (I)

Det är jag tacksam över, det betyder extra mycket att få höra från en person som själv har erfarenheten😊

Freddie K skrev 2024-09-08 16:30:01 följande:
    Jag vill bara hjälpa. Glad. Jag vet själv som sagt hur det är.
  • Freddie K
    Anonym (I) skrev 2024-09-08 16:36:32 följande:

Det är jag tacksam över, det betyder extra mycket att få höra från en person som själv har erfarenheten😊

Det är ett gott tecken att din dotter är medveten, men det kan också vara frustrerande när ingen lyssnar på en och som i mitt fall bara ses som en bråkig unge. Jag tror att mycket kärlek och visad förståelse för din dotter, det kommer ni långt på.
  • Anonym (I)

Det tror jag också😊 Skulle göra allt för henne, min högsta önskan är bara att hon ska få må bra.

Freddie K skrev 2024-09-08 16:38:32 följande:
    Det är ett gott tecken att din dotter är medveten, men det kan också vara frustrerande när ingen lyssnar på en och som i mitt fall bara ses som en bråkig unge. Jag tror att mycket kärlek och visad förståelse för din dotter, det kommer ni långt på.
  • Freddie K
    Anonym (I) skrev 2024-09-08 16:54:35 följande:

Det tror jag också😊 Skulle göra allt för henne, min högsta önskan är bara att hon ska få må bra.

Det kommer hon att göra. Du verkar vara en bra förälder. Glad
  • Anonym (I)

Tack snälla!

Freddie K skrev 2024-09-08 16:58:31 följande:
    Det kommer hon att göra. Du verkar vara en bra förälder. Glad
Svar på tråden Har så grym ångest över att mitt barn utreds för autism o adhd