• Anonym (m.l)

Kan det här vara symptom på lågt köldkörtelhormon eller förklimakteriet?

Någon som tror sig veta om mina symptom kan bero på låg köldkörtelhormon eller förklimakteriet? Jag är 40 år.

Mina symptom är:
    *Tidigare svetttningar men nu frusenhet som frossa. (Kan i och för sig bero på att det är kallare nu men jag fryser liksom inifrån)
    *Extremt torr hud
    *Trött
    *Ledvärk endast ibland

• Svar på tråden Kan det här vara symptom på lågt köldkörtelhormon eller förklimakteriet?
  • Anonym (A)

När det kommer till klimakteriet kan symptomen verkligen vara "all sköns skit" säger jag av erfarenhet.
    Så ja, det kan vara tecken på det men kan lika väl vara nåt annat.

• Anonym (m.l)
    Anonym (A) skrev 2023-10-26 10:23:23 följande:

När det kommer till klimakteriet kan symptomen verkligen vara "all sköns skit" säger jag av erfarenhet.
    Så ja, det kan vara tecken på det men kan lika väl vara nåt annat.

Ja det verkar så diffust och liknande symptom både för lågt köldkörtelhormon och förklimakteriet. 
  • Anonym (A)

Kan du prova ett sånt hemtest för sköldkörteln om du inte kan få en tid på VC för att kolla?
    Klimakteriet är lite diffust men ändå så solklart när man vet. Tyvärr är inte alla gyn så pålästa som de borde vara.

• Anonym (m.l)
    Anonym (A) skrev 2023-10-26 10:49:46 följande:

Kan du prova ett sånt hemtest för sköldkörteln om du inte kan få en tid på VC för att kolla?
    Klimakteriet är lite diffust men ändå så solklart när man vet. Tyvärr är inte alla gyn så pålästa som de borde vara.

Visste inte att det fanns men jag ska boka in ett besök på vårdcentralen. Vet du om msn kan kolla värden för om man är i förklimakteriet på vårdcentral eller är det hos gyn? På vilket sätt är det solklart när man vet? Är det inte skillnad på förklimakteriet och klimakteriet?
  • Anonym (A)

Jag tog ett blodprov via gyn men det var pga min låga ålder. Tror inte man får till ett sånt prov ?bara för att?.
    Om man läser på så klarnar det vad gäller div biverkningar man kan uppleva var det jag menade. 

• Anonym (A)

Jag själv hann inte uppleva så mycket för- då min mens upphörde helt efter graviditet.

• Anonym (m.l)
    Anonym (A) skrev 2023-10-26 14:04:11 följande:

Jag tog ett blodprov via gyn men det var pga min låga ålder. Tror inte man får till ett sånt prov ?bara för att?.
    Om man läser på så klarnar det vad gäller div biverkningar man kan uppleva var det jag menade. 

Men biverkningarna är ju i princip lika när man läser om dem.
  • Anonym (m.l)
    Anonym (A) skrev 2023-10-26 14:04:11 följande:

Menade symptomen och inte biverkningarna
  • Anonym (m.l)
    Anonym (m.l) skrev 2023-10-26 13:46:13 följande:
    Visste inte att det fanns men jag ska boka in ett besök på vårdcentralen. Vet du om msn kan kolla värden för om man är i förklimakteriet på vårdcentral eller är det hos gyn? På vilket sätt är det solklart när man vet? Är det inte skillnad på förklimakteriet och klimakteriet?
    Jag har alltid haft och har fortfarande regelbunden mens och den har inte förändrats. Det är det här med svettningar ömsom frusenhet, trötthet och extrem torr hud som förändrats
  • Anonym (Same, same)
    Anonym (m.l) skrev 2023-10-26 16:01:56 följande:
    Jag har alltid haft och har fortfarande regelbunden mens och den har inte förändrats. Det är det här med svettningar ömsom frusenhet, trötthet och extrem torr hud som förändrats
    Precis samma här, plus lägre puls, ibland en bra bit under 50. Min läkare tyckte att det lät som sköldkörteln, så nu ska jag ta prover. 
  • Anonym (A)

Lite samma sak höll jag på att säga, ett elände är det iaf för många av oss.

Börja du med ett sköldkörteltest. Det låter rimligt.
  • Anonym (m.l)
    Anonym (Same, same) skrev 2023-10-26 16:03:58 följande:
    Precis samma här, plus lägre puls, ibland en bra bit under 50. Min läkare tyckte att det lät som sköldkörteln, så nu ska jag ta prover. 
    Ja just det symptomet med lägre puls tyder på sköldkörteln, det har jag snappat upp. Jag har ingen koll på om jag har låg eller normal puls. Är du frusen alltså nästan frossa? Svårt och veta om det är för att det är kallare nu men ingen annan i min familj tycker att det är kallt inomhus. 
  • Anonym (m.l)
    Anonym (A) skrev 2023-10-26 16:05:20 följande:

Lite samma sak höll jag på att säga, ett elände är det iaf för många av oss.

Börja du med ett sköldkörteltest. Det låter rimligt.
    Ja man får börja nånstans så det får bli att göra ett sådant blodprov för sköldkörteln. 
Svar på tråden Kan det här vara symptom på lågt köldkörtelhormon eller förklimakteriet?