• Myhanna

    Brintellix

    Hej på er
    Jag äter Brintellix sedan några månader tillbaka, äter högsta dosen 20 mg.
    Den har tagit mig ur min djupa depression men hjälper inte ett dugg mot ångest och panikångest. Jag har vansinnigt hemsk ångest varje dag och även panikångest.

    Någon som kombinerar Brintellix med något som får bra effekt?
    Funderar på om jag kan ha för hög dos också? Kan det ge ångest? 

    Tack på förhand 

  • Svar på tråden Brintellix
  • Anonym (steget efter)

    Enligt min erfarenhet, rent psykologiskt, så kommer depressionen först och ångesten sedan. Dvs, ångest suger, men den är ett steg upp på vägen efter djup depression.

    Men med detta sagt kan det ju vara tabletterna som ger dig denna biverkan? Tala med din läkare!

  • FtS70

    I mitt tycke är Brintellix ett utmärkt kombinationspreparat, tillsammans med SSRI ger det ofta god effekt mot depression och ångest. Använt enskilt rår det inte på ångest alls, men kan fungera utmärkt mot depression. Tala med behandlande läkare! Att ångesten skulle vara en biverkan är nog inte sannolikt, förutom illamående har preparatet i min erfarenhet få biverkningar.

  • Myhanna
    Anonym (steget efter) skrev 2023-10-26 14:28:32 följande:

    Enligt min erfarenhet, rent psykologiskt, så kommer depressionen först och ångesten sedan. Dvs, ångest suger, men den är ett steg upp på vägen efter djup depression.

    Men med detta sagt kan det ju vara tabletterna som ger dig denna biverkan? Tala med din läkare!


    Tack för svar <3
    Jag hade oron/ångesten i depressionen med, innan jag började med Brintellix, men jag tror det är värre nu. Det har hänt en del saker på vägen med som kanske har förvärrat min oro/ångest också, svårt att säga vad som är vad.
    Men tanken slog mig idag att jag kanske kan ha ha för hög dos med.
    Ska träffa läkare den 6/11, får stå ut tills dess.
  • Myhanna
    FtS70 skrev 2023-10-26 14:55:11 följande:

    I mitt tycke är Brintellix ett utmärkt kombinationspreparat, tillsammans med SSRI ger det ofta god effekt mot depression och ångest. Använt enskilt rår det inte på ångest alls, men kan fungera utmärkt mot depression. Tala med behandlande läkare! Att ångesten skulle vara en biverkan är nog inte sannolikt, förutom illamående har preparatet i min erfarenhet få biverkningar.


    Tack för svar <3
    Okej så kombinera den med något annat kanske skulle behövas. Jag hade från början Citalopram och hamnade i en djup depression,(har adhd med), till Citalopram sattes då Mirtazapin in, sedan sattes Mirtazapin ut igen pga jobbiga biverkningar. Sedan sattes Citalopram ut och Voxra in, först 150 mg och sedan ökade jag till dubbel dos. Jag mådde tyvärr inte bra på den så den sattes ut igen, så sattes Brintellix in. Puhh!! Mycket in och ut och upp och ner. Har tidigare provat Cipralex, Lamotrigin, Efexor och Lithionit.
    Vad kan vara bra att kombinera med Brintellix för att få hjälp med ångest och panikångest?
    Jag har så mycket i mitt bagage, har varit med om mycket traumatiska upplever och det tar aldrig slut. Nu är det maxat, kroppen säger ifrån med hemsk ångest och panikattacker.
  • Anonym (steget efter)
    Myhanna skrev 2023-10-26 16:51:12 följande:
    Tack för svar <3
    Jag hade oron/ångesten i depressionen med, innan jag började med Brintellix, men jag tror det är värre nu. Det har hänt en del saker på vägen med som kanske har förvärrat min oro/ångest också, svårt att säga vad som är vad.
    Men tanken slog mig idag att jag kanske kan ha ha för hög dos med.
    Ska träffa läkare den 6/11, får stå ut tills dess.
    Hur gick det hos läkaren i förrgår?
  • Myhanna
    Anonym (steget efter) skrev 2023-11-08 18:31:43 följande:
    Hur gick det hos läkaren i förrgår?
    Tack för omtanken <3 
    Hon ville byta Brintellix till Sertralin men först ville hon att jag skulle prova att minska min medicin som jag har för ämnesomsättningen och se om det blir någon förbättring.

    Tack än en gång för omtanken 
  • Anonym (steget efter)
    Myhanna skrev 2023-11-08 19:21:50 följande:
    Tack för omtanken <3 
    Hon ville byta Brintellix till Sertralin men först ville hon att jag skulle prova att minska min medicin som jag har för ämnesomsättningen och se om det blir någon förbättring.

    Tack än en gång för omtanken 
    Ja men självklart. Du behöver inte tacka.

    Har du hypotyreos?

    Hur går det att prova med att dra ner på medicinen för ämnesomsättningen då? Känns det bra, känns det som läkaren lyssnade på dig?
  • Myhanna
    Anonym (steget efter) skrev 2023-11-09 07:30:46 följande:
    Ja men självklart. Du behöver inte tacka.

    Har du hypotyreos?

    Hur går det att prova med att dra ner på medicinen för ämnesomsättningen då? Känns det bra, känns det som läkaren lyssnade på dig?
    Det är klart, så fint att tänka på mig.

    Ja jag har hypotyreos.

    Jag har än så länge bara tagit lägre dos sedan igår, får se hur det går 
    Endokrinologen tror inte mitt mående har med dosen att göra medan psykiatrikern gör jag.
  • Anonym (steget efter)

    Jag tror du ska lita på endokrinologen. Inte för du frågade mig. Men liksom, om du har hypotyreos måste ju det regleras i första hand, det är ju en fysisk åkomma. Knepigt när läkarna säger emot varandra.

    Knasigt att du inte fick seratrelin direkt. 

    Men håll ut! Du verkar logisk och kärleksfull. Stå upp för dig själv, jag tror på dig. 

    Sen hoppas jag du har en terapeut, nån att prata med. 

  • Myhanna
    Anonym (steget efter) skrev 2023-11-10 17:43:49 följande:

    Jag tror du ska lita på endokrinologen. Inte för du frågade mig. Men liksom, om du har hypotyreos måste ju det regleras i första hand, det är ju en fysisk åkomma. Knepigt när läkarna säger emot varandra.

    Knasigt att du inte fick seratrelin direkt. 

    Men håll ut! Du verkar logisk och kärleksfull. Stå upp för dig själv, jag tror på dig. 

    Sen hoppas jag du har en terapeut, nån att prata med. 


    Tack snälla snälla <3
  • Anonym (steget efter)

    Hur har det gått merd minskandet av dosen?

  • Myhanna
    Anonym (steget efter) skrev 2023-11-25 22:12:09 följande:

    Hur har det gått merd minskandet av dosen?


    Tack för omtanken. Jag mådde så dåligt så jag kom in på psyk.akuten för tredje gången i December. Brintellix sattes ut och Saroten sattes in. Är inte alls nöjd med det. 

    Ps. Jag får inga notiser att jag fått svar/meddelande här så därför har jag inte sett ditt meddelande.
  • Anonym (Fel)
    FtS70 skrev 2023-10-26 14:55:11 följande:

    I mitt tycke är Brintellix ett utmärkt kombinationspreparat, tillsammans med SSRI ger det ofta god effekt mot depression och ångest. Använt enskilt rår det inte på ångest alls, men kan fungera utmärkt mot depression. Tala med behandlande läkare! Att ångesten skulle vara en biverkan är nog inte sannolikt, förutom illamående har preparatet i min erfarenhet få biverkningar.


    Eeh.. Jo, den funkar kanon för att hålla min ångest någorlunda i schack. 
  • Anonym (steget efter)
    Myhanna skrev 2024-02-10 13:20:42 följande:
    Tack för omtanken. Jag mådde så dåligt så jag kom in på psyk.akuten för tredje gången i December. Brintellix sattes ut och Saroten sattes in. Är inte alls nöjd med det. 

    Ps. Jag får inga notiser att jag fått svar/meddelande här så därför har jag inte sett ditt meddelande.
    Hur mår du nu då?

    Får du samtalsstöd? 

    Låter tungt med psykakut.

    PS. Tror man brukar få notiser om sin egen tråd/de trådar man följer. Men om han har den fliken där ens tråd är öppen och samtidigt en annan öppen på Familjeliv, så kan en notis om nytt meddelande ibland försvinna..
Svar på tråden Brintellix