• Anonym (Ts)

Kan cellförändringar komma tillbaka?

Hej! En rätt dum och korkade fråga. 
    Om man en gång i livet blivit smittad med hpv som lett till cellförändringar, kan dom komma tillbaka då även om man typ avstår från samlag och att man inte blir smittad med hpv? Eller är cellerna så skadade så dom kan bli sjuka när som helst? 

• Svar på tråden Kan cellförändringar komma tillbaka?
  • Anonym (Ja)

Naturligtvis. Du får nya celler i kroppen hela tiden. Vilken av dem som helst kan få för sig att utvecklas till cancer.

• Anonym (Ja)

Alltså, inte bara pga HPV som man smittas av utan öht.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-26 19:30:50 följande:

Alltså, inte bara pga HPV som man smittas av utan öht.

Ja det förstår jag men jag menar mer att:
    När jag nu blivit smittad med hpv och fått cellförändringar, spelar det då ingen roll om jag avstår från att ha samlag som kan leda till att bli smittad av hpv?

Eller kan cellförändringarna bara blossa upp igen för att jag har haft dom EN innan? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-26 19:39:57 följande:
    ?haft dom EN gång innan? ska det stå
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-26 19:39:57 följande:

Ja det förstår jag men jag menar mer att:
    När jag nu blivit smittad med hpv och fått cellförändringar, spelar det då ingen roll om jag avstår från att ha samlag som kan leda till att bli smittad av hpv?

Eller kan cellförändringarna bara blossa upp igen för att jag har haft dom EN innan? 

Nej det spelar ingen roll eftersom du redan har viruset i kroppen. Viruset sitter ju inte bara på de celler som tagits bort (antar att du har eller ska göra konisering).
  • McIris
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-26 21:30:51 följande:
    Nej det spelar ingen roll eftersom du redan har viruset i kroppen. Viruset sitter ju inte bara på de celler som tagits bort (antar att du har eller ska göra konisering).

hpv smittar själva slemhinnan där den infekterar just det området som i sin tur kan ge cellförändringar. Tar man bort det området bör hpv infektionen försvinna. Har själv haft livmoderhalscancer och opererade bort typ allt. Läkaren sa att viruset har gjort den skada den kan nu när jag just frågade om den kan skapa cancer på fler ställen om den finns kvar. 

Och efter op var jag hpv negativ efter över 16 år som smittad.

• Anonym (Ja)
    McIris skrev 2023-10-26 23:00:52 följande:

hpv smittar själva slemhinnan där den infekterar just det området som i sin tur kan ge cellförändringar. Tar man bort det området bör hpv infektionen försvinna. Har själv haft livmoderhalscancer och opererade bort typ allt. Läkaren sa att viruset har gjort den skada den kan nu när jag just frågade om den kan skapa cancer på fler ställen om den finns kvar. 

Och efter op var jag hpv negativ efter över 16 år som smittad.

Bra att du är frisk. Tyvärr inte samma förklaring som jag fick vid cellförändringar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-27 02:57:03 följande:
    Bra att du är frisk. Tyvärr inte samma förklaring som jag fick vid cellförändringar.

Kan bara citera sista inlägget men svarar på ditt förra svar om hpv.

Vanligtvis har man ju HPV i 1-2 år som sedan läker ut och försvinner men kan bli kroniskt i värsta fall. Om jag då blir frisk från hpv och dom tar bort cellförändringarna så kan jag väl inte få hpv igen hur som helst? Jag måste ju ha samlag och bli smittad igen för att få viruset? Som sedan kan leda till cellförändringar? 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-27 14:22:44 följande:

Kan bara citera sista inlägget men svarar på ditt förra svar om hpv.

Vanligtvis har man ju HPV i 1-2 år som sedan läker ut och försvinner men kan bli kroniskt i värsta fall. Om jag då blir frisk från hpv och dom tar bort cellförändringarna så kan jag väl inte få hpv igen hur som helst? Jag måste ju ha samlag och bli smittad igen för att få viruset? Som sedan kan leda till cellförändringar? 

Vad är det som säger att HPV:n inte sitter även i andra celler, där det inte utvecklats till cellförändringar ännu?
  • Anonym (Ts)

Då är man ju typ dödsdum då? och ett jävla bullshit att ?hpv? läker ut

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-27 21:13:49 följande:

Då är man ju typ dödsdum då? och ett jävla bullshit att ?hpv? läker ut

Nej du kan ha massor med olika HPV-virus i kroppen som aldrig utvecklas till cancer. Det är därför man kan gå med såna latent i många år utan problem men sedan råka smitta någon annan.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2023-10-27 21:18:31 följande:
    Nej du kan ha massor med olika HPV-virus i kroppen som aldrig utvecklas till cancer. Det är därför man kan gå med såna latent i många år utan problem men sedan råka smitta någon annan.
    Men borde inte det synas när man tar hpv prov då? Väntar på svar från vården om jag fortfarande har hpv och cellförändringar men då kan jag inte lita på det till 100% 
Svar på tråden Kan cellförändringar komma tillbaka?