• älskadeunge123

Utebliven mens? Fertil? Preventivmedel?

Vet verkligen inte vad jag ska göra, min kropp ger mig inte mens och jag vet inte om det bara är en slump eller något allvarligt. Sedan ish 2019 har jag inte fått mens, max 1-3 gånger på 3 år, när jag tar p-piller så får jag dock mens (iallafall ca 4-5ggr/år). 2022 var jag hos gyn och gjorde en undersökning där dom såg att jag hade bra med äggblåsor på både höger och vänster sida. Man tog blodprover för ex sköldkörteln som visade normala värden. Fick p-piller då jag inte visade någon avvikelse på blodproven.
    Jag är liite överviktig samt har ett högt blodtryck tydligen, vad gör jag med detta? Ska jag ?kräva? att dom utreder detta eller bara skaffar nytt preventivmedel & tar denna eventuella kamp när jag vill bli gravid. Jag går inte på preventivmedel nu utan behöver kolla efter nytt, lutar åt stav.
    Mvh
    Vilsen tjej.
  • Svar på tråden Utebliven mens? Fertil? Preventivmedel?
  • Anonym (Ja)

Om du äter p-piller har du inte mens. Det är en bortfallsblödning och den är helt irrelevant ur ett hormonhälsoperspektiv.

Ta fighten nu. Det kan ta lång tid att hitta tillbaka hormonellt. Kolla in fertilitetsförståelse och Jenny Koos och Justissemetoden för att lära dig förstå din kropp bättre.

Svar på tråden Utebliven mens? Fertil? Preventivmedel?