Anonym (Progressiva) skrev 2023-10-29 14:56:37 följande:
Astigmatism och progressiva
Hej!
köpte mina första progressiva nyligen men får det inte att funka. Går bra några timmar men sen blir jag trött i ögonen, ont i huvudet och nacken. Optikern prövade att sänka styrkan lite o jag har provat andra vågar men inget hjälper. Det går bra 1-2 timmar men sen kommer det smygande. Jag står inte ut o byter till vanliga. Behöver jag stå ut? Det känns som jag ser suddigt, vill blinka och blunda o blir jättetrött! Svårt att fungera när det påverkar så mkt. Nån som kan råda??
Jag själv har förutom mitt vanliga synfel, är översynt, även astigmatism- Jag använder mig av progressiva..
Mina första progressiva fick jag problem med och optikern tittade på det och det visade sig att de hade blivit "felinställda".
Progressiva glas skall ställas in rätt efter hur dina pupiller sitter.. Gör det inte så kan man få huvudvärk och ögonvärk och man ser då skitsuddigt.
Sedan så är det ju också som så att progressiva glas inte funkar för alla även om de är rätt inställda. Och då får man ha typ två par glasögon ett par vanliga och ett par för läsning..
Så det bästa du kan göra i nu läget är att beställa tid igen hos optikern och prata med dem att du har fortfarande problem. Och se om ni kan komma fram med en annan lösning för dig.
Det är ju bättre än att du tvingar dig igenom dagarna med huvudvärk och ögonvärk med ögontrötthet.