• erikaABC

    Ska du sätta upp julgardiner?

    Kommer du att byta gardiner till julen och sätta upp julgardiner?

    Skriv gärna en kommentar

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska du sätta upp julgardiner?
  • Deceree1
    Sunflora skrev 2023-11-01 12:38:15 följande:
    Var har du köpt dina påskgardiner? Har letat som sjutton i flera år men hittar ingenting. 
    Mest på loppis faktiskt. Hittade massor av fina stora jul dukar och julgardiner strax innan jul förra året, på en återvinningsstation. Jag gav 10-20 kr st. Jättefina. leta Upp en sån återvinningsstation. Man brukar hitta fina krukor där med. Billigt 
  • Sunflora
    Deceree1 skrev 2023-11-01 14:16:01 följande:
    Mest på loppis faktiskt. Hittade massor av fina stora jul dukar och julgardiner strax innan jul förra året, på en återvinningsstation. Jag gav 10-20 kr st. Jättefina. leta Upp en sån återvinningsstation. Man brukar hitta fina krukor där med. Billigt 
    Tack! Hjärta
  • Mimosa86

    Jag tror det, har fina linnegardiner som gör sig extra fint på jul med fint randigt mönster. Jag ser just juldekorering som en avslappningsgöra. Det blir mysigt och barnen är noga med att samma julpynt används.

  • Anonym (Mano)
    erikaABC skrev 2023-10-31 19:27:36 följande:
    Ska du sätta upp julgardiner?

    Kommer du att byta gardiner till julen och sätta upp julgardiner?

    Skriv gärna en kommentar


    Att det ens finns något som heter julgardiner visar att det där med att kvinnor gör mer (vettigt) hemma är bullshit.
  • Cartjan1

    Ja, vi byter till julgardiner i vardagsrum och kök, dels för att det är mysigt och skänker lite visuell värme till rummet men delvis för att det är en bra påminnelse om att tvätta de vanliga gardinerna...Det är en syssla jag får erkänna att vi inte gör ofta men vid byten blir det av automatiskt.

  • Anonym (gardan)
    Anonym (Mano) skrev 2023-11-01 14:58:36 följande:
    Att det ens finns något som heter julgardiner visar att det där med att kvinnor gör mer (vettigt) hemma är bullshit.
    Håller med dig i sak, men...

    annars skulle just byta till julgardiner kunna vara en sån ska som mannen gör. Eftersom kvinnan gör det dagliga slitet (disk, tvätt, städning, vardagsmaten), medan mannen gör det som behöver göras sällan/nån gång ibland/är lite kul (grilla, klippa gräset, byta däck på bilen).
  • Anonym (Mano)
    Anonym (gardan) skrev 2023-11-01 15:27:12 följande:
    Håller med dig i sak, men...

    annars skulle just byta till julgardiner kunna vara en sån ska som mannen gör. Eftersom kvinnan gör det dagliga slitet (disk, tvätt, städning, vardagsmaten), medan mannen gör det som behöver göras sällan/nån gång ibland/är lite kul (grilla, klippa gräset, byta däck på bilen).
    Kanske var så på 1980-talet. Knappast idag.

    Nu är det nog snarare så att mannen tar upp disken och lagar mat medan kvinnan sätter upp julgardiner.
  • Ascendere
    Ascendere skrev 2023-11-01 16:59:09 följande:

    Skiter björnar i skogen?


    Alltså jag gör ju inte själva bytet personligen förstås, jag har ju en fru.
  • Anonym (Kajsa)

    Absolut gör jag det, kommer att göra det inom ett par veckor. 
    Mina gardiner är dock inte jättejuliga. De är röda men inte några tomtar eller figurer. Jag gillar den varma känslan som blir av röda gardiner, röda kuddar i soffan, röda filtar osv. 

  • Anonym (Allis)

    Nej, jag tycker det är rätt fånigt.

    Och dåligt för miljön.

  • Anonym (Julgardin)

    Ja, vi flyttar in i vårt nya hus nästa vecka och äger exakt tre par gardiner - min mans vita från ungkarlslyan, mina julgardiner från gamla flickrummet och ett par julgardiner till jag fått av mormor. Risken är väl att julgardinerna blir kvar till sommaren också (och då kan de lika gärna få hänga till nästa jul!) Tomte

    Realistiskt inför framtiden... mjo, jag hänger nog gärna upp en enkel julgardin i köket. Det gjorde alltid min mamma och jag minns vilken stor skillnad det gjorde för stämningen. Ett enda gardinbyte, men i rätt rum där hela familjen inleder varje dag - smart! När jag var gammal nog att hänga upp dem själv fick jag egna julgardiner till rummet (också smart, mamma) och de har jag alltså kvar än.

  • Anonym (Hej)

    Vi byter till julgardin/kappa, i vardagsrummet och sovrum har vi med tomtar på. I kök o allrum har vi med bofinkar på så inte jättejuliga och de har faktiskt suttit uppe sen förra julen så tänker de får hänga kvar 

  • Auditanne

    Ja, om jag lyckas hitta något i rätt nyans. Har lite svårt för "julrött" eller vad man ska kalla det, den där skrikigt signalröda färgen som ses på jultomtens utspända ölkagge.

    En mörkare och mer dämpad ton på gardinerna gör en lugnare i kropp och sinne.
    Blodfärgat är en nyans som jag gillar. Ska kolla runt lite lagom till Black Week och se vad som finns. 

  • Mrs Moneybags

    Nej, det brukar jag aldrig göra. Jag tycker inte att det är snyggt helt enkelt. Så jag har mina vanliga gardiner. 

    Däremot ser jag fram emot att ta fram mina små tomtar osv. och pynta lite... 
    Det blir efter Thanksgiving, som vi firar i slutet av november. 

  • Mrs Moneybags

    Nej, det brukar jag aldrig göra. Jag tycker inte att det är snyggt helt enkelt. Så jag har mina vanliga gardiner. 

    Däremot ser jag fram emot att ta fram mina små tomtar osv. och pynta lite... 
    Det blir efter Thanksgiving, som vi firar i slutet av november. 

Svar på tråden Ska du sätta upp julgardiner?