• Anonym (E)

    Ska föda fram ett dött barn

    Är i vecka 21, läkaren kunde se på ultraljudet att bebisen saknade njurar och det fanns inget fostervatten. Hjärtat pumpade på men var svullet. Han skulle inte få ett värdigt liv utanför livmodern. Så jag och sambon kom överens om att avbryta graviditeten, dock måste vi få tillåtelse Av socialstyrelsen. Är så himla nervös att föda fram ett dött barn, och hur jag kommer må och reagera? Nån mer erfarenhet? Vill även bli gravid snart igen då jag länge längtat efter att få bli mamma. Köpt barnvagn, kläder och allt? planerat min mammaledighet osv? alla vet och alla var lika glada som jag tills idag. Gjorde ultraljud i vecka 14-16, allt såg fint ut då. Blir så ledsen att jag kunde lita på det? kan det varit så att han var slarvig som utförde ultraljudet? Han borde väl sett att nåt inte stämde?

  • Svar på tråden Ska föda fram ett dött barn
  • Anonym (Hm)

    Jag vill börja med att beklaga. Vilken fruktansvärd sorg. Jag har inte själv gått igenom det du beskriver och hoppas innerligt att jag inte behöver.

    Det Jag däremot vet är att ingen människa reagerar på samma sätt som en annan. Se till att du har just ditt skyddsnät på plats om kraschen kommer. Se om det finns andra möjligheter än just en förlossning om den biten känns för hård och skrämmande.

    Och om du vågar och kan, innan möjligheten är borta för alltid, håll ditt barn. 

  • Anonym (Beklagar)

    Beklagar verkligen. Ju tidigare man får veta ju bättre så förstår er besvikelse att dom inte såg skadorna på första ultraljudet. Kanske det bara var KUB de gjorde innan? Är olika i olika landsting. Vissa får både KUB och RUL, andra får bara RUL, vissa får ett noggranare ultraljud samtidigt som KUB och sen RUL. När vi gjort KUB har dom även undersökt flöde i navelsträngen, kollat igenom det som de kan se på fostret  Fock kan de vara lätt att missa något då fostren är små vid KUB. Tycker alla skulle erbjuda nogrannt ultraljud i samband med KUB. Hellre abort i vecka 12 än 21. 

    Hoppas på att ni får uppleva glädjen att få ett levande barn snart. 

  • Anonym (Petra)

    Jag har gjort det. Det värsta var väl att ta nå tabletter så barnet ska dö i magen innan. Jag kände barnet mkt väl o under tre dagar gå hemma o känna att hon rörde sig mindre o mindre. 


    När barnet skulle komma u så är de inte direkt nån smärta så. Man får mkt smärtlindring men psykiskt är de skitjobbigt. Jag ville ta foto på bebisen men min dåvarande sambo tyckte att jag var dum i huvet som ens tänkte så, så jag gjorde aldrig de. Ångrar de bittert idag! Så gör det! Fick gå i samtal efter o var sjukskriven några månader. Det här var 17 år sedan nu o det känns fortfarande i hjärtat ❤️ 


    Kram

  • Anonym (Emma)

    Beklagar verkligen! 
    Jag har inte gjort det så sent, jag var i vecka 16.
    Fick mycket smärtlindring, gjorde inte mer ont än mensvärk.   
    Det är inte alls säkert att det gick att se något fel på tidigare ultraljud,  det finns ju en anledning till att rutinultraljudet görs så sent som vecka 18-20. 

  • Anonym (Ronja)

    Fy vilken mardröm. Ä ledsen för din skull. jag köpte inte kläder el vagn el något förens jag var nästan höggravid, och ville inte ha babyshower heller, just pga av risken för detta. många fick inte ens veta något förens barnet var ute.
    men du klarar detta, och blir säkert gravid igen snart. Lycka till

  • Anonym (Flera)

    Svarar flera på en gång nu. Här i sverige är ända möjligheten att föda fram sitt barn då det är bäst för moderns läkning samt möjlighet att bli gravid snabbt igen. Man kan inte lita på ultraljudet i vecka 12, där kan man endast se om hjärtat slår, och skallbenet är helt och andra skellet delar. Innre organ är för små att undersökas så tidigt ( vet detta för att jag själv hade ett "friskt" barn i vecka 12 och sedan ett "sjukt" på rul. Ta bilder och håll barnet annars kommer du ångra dig. Beklagar din sorg.. 

  • Anonym (Svårt)

    Beklagar, är sådant ingen borde  behöva gå genom.

    Fick vid rul veta att något var fel, vi trodde då tex downs och att det går ju bra ändå men vid läkarbesök och nytt ul så var det så mycket värre. Vi fick be om tillstånd att avbryta 
    För min del så kom jag till avd den 23/12 runt 9 på morgonen , fick två tabletter vaginalt. Vi tittade p tv/platta så tips ta med platta och laddare plus något gott att äta (snacks) o dricka. 
    Jag fick så mycket smärtlindring jag ville. 
    Vattnet gick på em och knapp timme senare så trodde jag att jag behövde gå på toa, han föddes i toastolen (som ju var förberedd för detta). Ringde på hjälp och de klippte navelsträngen och tog hand om bebis. 

    Så mitt tips, fundera på vad ni vill och kolla vad de gör. Vill ni se, hålla kanske har ni en egen filt ni vill ge

    För hos oss var de "kalla" visade upp bebis i en rondskål och sen var det inte så mycket mer.
    Andra har fått bebis inlindat och även hålla om de ville, det togs fotavtryck. 

    Jag åkte hem på kvällen.  I maj året efter så fick jag nytt plus och sonen föddes Jan. 

  • Anonym (Svårt)

    Jag gick hos kuratorn några gånger, var ej sjukskriven. Detta var ca 11 år sedan han finns i mitt hjärta och tankar ibland men. 
    Ett tag efter skrev jag ett brev till honom om mina känslor det hjälpte för mig. 

    Att handla saker har inget med saken att detta hände. Och att berätta el inte berätta för andra när man är gravid skulle inte heller ha ändrat något,  et bara händer.  För mig så underlättar det att berätta för närmaste tidigt när gravid för skulle något hända så har jag deras stöd istället för dölja varför ledsen el lår som man mår, dela glädjen el just då sorgen istället för gå omkring med det ensam. 

    Ha någon med dig antingen partner, mamma el kompis och se till att du inte är ensam första natten 

  • Anonym (Mina)

    Min syster födde fram ett barn efter att det visat sig att han hade svåra interna skador. Kvinnovården brukar säga att det är bra för bearbetningen att föda vaginalt men jag väntar fortfarande på minsta stöd för det påståendet. Hon fick i alla fall hålla honom och fota honom. Och sedan höll de en riktig begravning efter en del administrativt strul.
    Glöm inte att kolla vad som gäller för sjukskrivning ifall du behöver det av sorgeskäl. Risken är att ens eget barns död inte räknas som "synnerliga skäl" för Försäkringskassan.

  • Anonym (XXX)

    Angående framfödandet, så handlar det även om rent medicinska orsaker, inte bara om "bearbetning". Ett kejsarsnitt kan försvåra för att bli gravid igen, försvåra framfödandet av det nya barnet (till och med till den graden att modern dör), och minska ner antalet barn som går att skaffa. Allt detta beror på ärrbildningen i livmodern, och att ärret inte blir lika starkt och elastiskt som omgivande vävnad. Man ska vara väldigt rädd om sin livmoder, om man inte är säker på att man är färdig med allt vad barnskaffande heter!

  • Anonym (Li)

    Födde fram ett dött barn i v 16. Mådde som sämst när jag fick veta att han hade dött i magen, men hade hunnit bearbeta det något då jag väl skulle föda fram honom. Så den biten var inte extremt påfrestande. Jag tittade inte och ångrar inte det beslutet.

    Mådde urdåligt fram till att jag blev gravid igen, och hade länge svårt att tro att den graviditeten skulle gå vägen, men det gjorde den! 

    Hoppas och tror att du också får din bäbis till slut.

  • Anonym (Amanda)

    Jag födde min döda dotter i v 30 efter att hon stilla somnat in i magen. Och det var en väldigt fin förlossning trots allt. Fick mycket smärtlindring och väldigt bra stöd.

Svar på tråden Ska föda fram ett dött barn