• Anonym (Choklad)

Jag försöker att sluta med godis

Hej. Jag behöver råd från er kloka härinne. Som rubriken lyder, jag försöker att sluta med godis. Jag har alltid varit tokig i choklad men nu har det gått överstyr. Vet inte om ålder är relevant men 50+. Sista två åren har det varit helt galet. En 200 g en kväll till film är ingenting att få ner. Sista tiden har det varit 2 ibland. Alltså 400 g marabou chokladkaka. + 2 sura flaskor ibland. Jag har försökt många gånger att sluta men det går inte. Nu har jag varit utan choklad i 3 dagar. Men !! Då har jag vräkt i mig mandelkubbar, mariekex, pepparkakor och sånt som vi haft hemma. Jag känner mig som en missbrukare. Jag förstår ju att detta inte är normalt.  Har ni nåt råd att ge mig? Nu är alla mandelkubb och annat slut här så nu ska jag inte köpa hem mer sånt. Gillar inte frukt så mycket. 

vet i fasen vad jag kan ta istället. Jag försöker att sysselsätta mig med annat på kvällarna. Jag målar en massa. Jag äter aldrig godis på dagarna. Inte heller när jag målar eller gör nåt annat. Godiset är starkt förknippat med film. Och jag älskar att kolla på film på kvällarna. Åt heller aldrig godis när jag jobbade, fast en del ville bjuda. Tackade alltid nej. Det är bara när jag kollar på film. 

• Svar på tråden Jag försöker att sluta med godis
  • Fjäril kär
    Anonym (Choklad) skrev 2023-11-01 14:10:32 följande:

Jättebra tips allihop. Problemet är att jag aldrig äter på dagarna. J ag är aldrig hungrig på dagarna. Min kille brukar komma till mig på lunchen och då får han mig till att äta 2 mackor. Men idag har han inte varit här så jag har inte ätit nåt än. Det är inte hans jävla ansvarsområde :))) jag vet :) Det kan vara min Adhd som spökar, jag gör så mycket hela tiden, spelar piano, sorterar fröer, har växtvärk, målar tavlor, målar stenar, och just nu målar jag lerkrukor. Jag glömmer att äta. Det kan bero på att jag har Elvanse, jag vet inte riktigt. Men dålig på att äta har jag alltid varit. När jag gick i skolan gick jag alltid till bussen utan att ha ätit frukost. Mamma försökte nog men jag hittade väl på ursäkter, jag minns inte riktigt. När jag jobbade på ett psykiatriboende så äter ju en personal gratis med dom boende men jag gav alltid bort den när det var min tur. Jag vet inte vad det är för fel på mig. Jag känner mig helt sinnes. Kolossalt driven på olika projekt och glömmer alltid att äta. Vad är det för fel på mig måntro

Då är den enkla förklaringen att när du ser på film slappnar du av och din kropp känner att den behöver mat och därför äter du massa godis istället. 
    Det du känner är hunger och inte sug efter choklad.  
    Äter du mediciner kan det också vara så att när medicinen går ur kroppen på kvällen så då först kan du känna hunger. 
    Att äta är lika viktigt som att andas eller gå på toaletten så du måste lära dig prioritera att äta mat på regelbundna tider. Ställ en timer. 
  • Anonym (Man52)

Testa detoxa helt minst 4v 
    ta bort socker så mycket du kan helt 
    sylt , marmelad , vanlig mjölk , fika Bröd , allt godis , efterrätter , glass , läsk ?mm 
    helst ingen alkohol 
    kroppen kommer reagera omgående 
    du kommer få ont i huvet , lite skakningar , oro , socker  sug som bara den , å svårt å sova mmm 
    men klarar du en vecka så släpper det och du kanske blir taggad å fortsätta 
    det blir en stor skillnad efter några veckor 
    suget försvinner och magen blir mindre den med 

vid svår abstinens ta en kopp te med lite honung 

• Anonym (piggelina)

Håller med ovan. Det tar mig 5 dagar att bli av med akut sockersug, tre veckor innan jag har slutat sakna godis.

Ät någon mindre frukt på eftermiddagen bara om du känner dig låg (fast hellre 8-10 nötter), riktig mat på kvällen och alltid en kopp te eller hett vatten med en skvätt mjölk och kanel runt kl 21.

Värme och vätska gör att magen håller sig "mätt" längre.

• Anonym (Choklad)

Trillade dit igen idag. fy faan så dålig jag är. Folk klarar att sluta med knark och allt möjligt men jag kan inte ens sluta med godis. Jaja, bara att börja om igen..

• ViltHane
    Anonym (Choklad) skrev 2023-11-01 21:19:39 följande:

Trillade dit igen idag. fy faan så dålig jag är. Folk klarar att sluta med knark och allt möjligt men jag kan inte ens sluta med godis. Jaja, bara att börja om igen..

Vad var det som hände? Gick du och handlade när du var hungrig kanske va? 
  • Postman
    Anonym (Choklad) skrev 2023-11-01 21:19:39 följande:

Haha ja det är assvårt, jag brottas med detta problemet med, kan äta konstant både nu och då, kan lätt trycka i mig3-4 mandelkub lite snabbt i förbifarten. Galet omöjligt att sluta med godis eller småätandet.

Kämpa på. 💪
  • Anonym (Slutar också)
    ViltHane skrev 2023-11-01 13:13:35 följande:

Det målmedvetna sättet är att fortsätta sluta tills du slutat med det. 

Såg en dokumentär om missbruk, där olika människor försökte sluta med saker som de missbrukade. 
    En kvinna försökte sluta med shopping.
    En man försökte sluta med mat.
    Ett par försökte sluta med ciggaretter.

Alla dessa gick det jättebra för i någon månad, sen så började de alla falla dit i sitt beroende en efter en. 
    Han som åt mat blev bjuden till en kompis där han käkade mat och drack en massa öl.
    Hon som missbrukade shopping blev medbjuden till New York av en kompis och föll därmed dit igen då det förmodligen är shopping heaven.
    Och paret som försökte sluta röka de började bråka så mycket att de beslutade sig för att köpa ett paket och dela på det, sen så föll de dit.

Killen som gjorde dokumentären frågade forskarna, "Nu när alla har åkt dit igen. Är det att anse som ett nederlag?" 
    Och forskaren sa "Nej. Det är faktiskt helt normalt när det kommer till att sluta att människor faller tillbaka ett litet tag. Det onormala det är att någon lyckas sluta helt utan att falla tillbaks alls. Så man kan inte se det som ett nederlag. Nyckeln är att så fort man faller tillbaka hoppa på allting igen." 

Så nyckeln är att vara konsekvent. Efter en tid så har alla cravings blivit ersatta med något annat eller helt enkelt försvunnit. 

Det lätta sättet är nog att ersätta det med något nytt och nyttigt.
    Det betyder som någon sa att du kanske byter ut ditt sötsug mot popcorn eller morötter.. Men kom ihåg, även om du nu byter ut det mot något annat, så är det fortfarande viktigt att försöka fixa disciplin. 

Det betyder disciplin till att äta lite mindre varje gång, disciplin till att ibland helt enkelt skippa att gå och handla helt. Att bara hålla det till en gång varje lördag kanske, och någon lördag kanske skippa helt och gå på restuarang eller något istället för att skämma bort dig. 

Varje gång du lyckas med ett disciplin move så kommer det bli mer naturligt att skippa någon dag och vara väldigt mycket lättare. Det visar att du är den som bestämmer över din hjärna. Många gånger när folk handlar det dom är beroende av så går det bara på automat. 

Och som du säkert redan vet? Men man skall inte gå och handla om man är hungrig redan. Tror det stod i bibeln. 

Det påminner mig om en replik ur Criminal minds Tror jag: Try, fail, try again, fail better.

Till TS: jag bestämde mig igår för att ta en "vit november". Inget godis hela månaden. Om jag lyckas ska jag köpa en lindorchokladkalender och äta en lindorkula varje dag till jul. Sen blir det väl julgodis och nyårssnacks och sen får det bli en "vit" januari. Jag är också torsk på choklad och kän äta en stor choklad varje dag ibland. 
  • Anonym (Choklad)

Det värsta är att jag har sett fram emot höst och vinter med filmer, god mat och godis.. jag har slitit i trädgården ( som har varit orörd i 30 år, så det är råjobb) hela våren och sommaren. Med svår smärta dessutom. När mörkret och kylan kommer så är det vila för mig. Har sett fram emot det så inivassen. Min belöning liksom. Men jag måste sluta. Min kille säger att smärtan blir värre pga allt socker jag sätter i mig. Jag hör vad han säger men väljer tydligen att inte lyssna. 

jag var inte och handlade. Däremot messade jag till min kille att han skulle köpa en chokladkaka när han slutade jobbet. Han ville inte det men han gjorde det iaf till slut. Han tycker ju samtidigt synd om mig för att jag har så ont. Chokladen blir en tröst och en belöning. Ja.. ni hör ju själva hur blåst jag är..

• Anonym (Help)
    Anonym (Choklad) skrev 2023-11-02 08:51:45 följande:

Det värsta är att jag har sett fram emot höst och vinter med filmer, god mat och godis.. jag har slitit i trädgården ( som har varit orörd i 30 år, så det är råjobb) hela våren och sommaren. Med svår smärta dessutom. När mörkret och kylan kommer så är det vila för mig. Har sett fram emot det så inivassen. Min belöning liksom. Men jag måste sluta. Min kille säger att smärtan blir värre pga allt socker jag sätter i mig. Jag hör vad han säger men väljer tydligen att inte lyssna. 

jag var inte och handlade. Däremot messade jag till min kille att han skulle köpa en chokladkaka när han slutade jobbet. Han ville inte det men han gjorde det iaf till slut. Han tycker ju samtidigt synd om mig för att jag har så ont. Chokladen blir en tröst och en belöning. Ja.. ni hör ju själva hur blåst jag är..

Varför gör du inte en ansträngning att äta bättre på dagarna? Jag menar, om du nu vill sluta med ovanan? Som du verkar möta ovanan nu så verkar det mer handla om att du vill stålsätta dig att bara sluta. Enligt min erfarenhet så fungerar det aldrig. Man måste ersätta en ovana med en annan eller faktiskt lägga till saker i stället för att ta bort. Men alla är olika förstås. 

Från mitt perspektiv så behöver du mer näringsrik mat under dagen. Skapa en vana, kanske titta på tv och slappna av medan du tillreder/ äter?

• Anonym (Mat)

När du ska titta på film - börja filmen med att äta en stor middag samtidigt som du tittar på film. Ät ordentligt med god mat så att du blir riktigt mätt och ät gärna långsamt så att du hinner en bra bit in i filmen innan du ätit upp. Då kommer det vara svårare för dig att äta en större mängd choklad så nära inpå

• Anonym (g)

Du svälter dig själv och undrar varför du är hungrig.

Jättekonstigt. 

• Anonym (Choklad)

Jag var i affären förut. Jag köpte inte nåt godis alls. Som nån skrev, gör en god middag och är dig mätt. Det gjorde jag men direkt när jag la ner gaffeln så kom suget. Men jag har inget godis hemma så de blir inget sånt ikväll. Nån skrev att jag svälter mig.. Det är inte sant. Iaf inte medvetet. Jag är inte hungrig på dagarna. Det har nog med Elvansen att göra. När jag började med den så gick jag ner 15 kg nästan direkt  Men nu har jag normalvikt igen  

Nu ska jag börja att sätta klockan vid 12:00 och äte. ADHDn gör att jag hela tiden gör grejer. sitter Inte och kollar på nåt på dagarna. Då gör jag massa annat. 

Men jag ska försöka att få rutin på att äta. Det har varit svårt med matrutiner då vi jobbat så mycket i min killes trädgård och jag glömmer tid och rum när jag håller på i trädgården. 

• Anonym (Emma)

Men din kille äter väl när ni jobbar? 

• Anonym (Choklad)
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-02 19:04:32 följande:

Men din kille äter väl när ni jobbar? 

Jag jobbar inte. Sjukpensionär pga smärta. Min kille kommer till mig på lunchen. Han äter lunch men jag kan inte äta sån mat så tidigt. Men jag brukar äta två mackor då. När han inte kommer till mig på lunchen glömmer jag ofta bort att äta. Men jag ska skärpa mig
  • Anonym (piggelina)
    Anonym (Slutar också) skrev 2023-11-02 02:29:57 följande:
    Det påminner mig om en replik ur Criminal minds Tror jag: Try, fail, try again, fail better.

Till TS: jag bestämde mig igår för att ta en "vit november". Inget godis hela månaden. Om jag lyckas ska jag köpa en lindorchokladkalender och äta en lindorkula varje dag till jul. Sen blir det väl julgodis och nyårssnacks och sen får det bli en "vit" januari. Jag är också torsk på choklad och kän äta en stor choklad varje dag ibland. 
    Jag ska också vara utan godis hela november, förutom en dag som är en släktfest. Nu har jag klarat 2 dagar i alla fall.
  • Anonym (g)
    Anonym (Choklad) skrev 2023-11-02 18:12:55 följande:

Jag var i affären förut. Jag köpte inte nåt godis alls. Som nån skrev, gör en god middag och är dig mätt. Det gjorde jag men direkt när jag la ner gaffeln så kom suget. Men jag har inget godis hemma så de blir inget sånt ikväll. Nån skrev att jag svälter mig.. Det är inte sant. Iaf inte medvetet. Jag är inte hungrig på dagarna. Det har nog med Elvansen att göra. När jag började med den så gick jag ner 15 kg nästan direkt  Men nu har jag normalvikt igen  

Nu ska jag börja att sätta klockan vid 12:00 och äte. ADHDn gör att jag hela tiden gör grejer. sitter Inte och kollar på nåt på dagarna. Då gör jag massa annat. 

Men jag ska försöka att få rutin på att äta. Det har varit svårt med matrutiner då vi jobbat så mycket i min killes trädgård och jag glömmer tid och rum när jag håller på i trädgården. 

Fast äter du inget och vet om det utan att jobba på det...Då svälter du kroppen. ADHD kan göra det svårare att ta pauser men ska din kropp må bra kan du inte skippa maten och sedan försöka lösa ditt godisproblem...Väldigt bakvänt. Går inte över på en dag. Bra att du ska försöka men ja.
  • Anonym (g)

Klart du blir hungrig när medicinen börjar gå ur då.

• Anniepannie92

Lyssna på Marika Carlssons sommarprat i podcasten P4 radio. Hon pratar om sitt sockerberoende som hon till slut tog sig ur.

Svar på tråden Jag försöker att sluta med godis