• AwkwardlyAutistic

Extrema problem med ilska känslor av att vara konstant tvingad

Jag försöker googla högt och lågt för mina problem då vårdcentralen vägrar hjälpa till. Har äntligen blivit satt på lista för att testa för autism, men de är så mycket mer fel som förstör mitt liv 

Jag har konstanta känslor att alla försöker styra mig i allt och blir så otroligt ilsken på allt och blir verbal endast för att förstöra den andra personen.

Min hjärna är så insatt på att jag vet bäst, vilket jag borde men jag också vet är helt sjukt för att tankarna är inte alls rationella. Tex att jag måste vara hemma själv ibland för att annars blir jag arg etc.

Vet inte vad jag ska ta mig till längre, inget hjälper som man läser på nätet, tex räkna, ta paus etc etc. Tar även antidepp som inte heller hjälper.

Har ni några ideer? Har ni liknande problem ?

• Svar på tråden Extrema problem med ilska känslor av att vara konstant tvingad
  • Anonym (Ego)

Du menar att du inte kan kontrollera din ilska? Blir du elak mot andra eller börjar du typ gapa och skrika? Kanske du behöver professionell hjälp men också försöka sätta dig in i mottagarnas position...ingen vill ju bli utsatt för ilska, och den som ger uttryck för den brukar också bli nedbruten av det. Ju mer du ger efter desto värre blir det. 

• Anonym (J)

När jag läste rubriken tänkte jag spontant på det som kallas PDA (pathological demand aviodance/ persistent drive for autonomy). Det är lite omtvistat och används inte som diagnos i Sverige. I Storbritannien kan man, om jag förstått saken rätt, få diagnosen autism med pda-profil.

Hur som helst är det något som många personer med autism känner igen sig i.

• AwkwardlyAutistic
    Anonym (J) skrev 2023-11-02 19:15:25 följande:

När jag läste rubriken tänkte jag spontant på det som kallas PDA (pathological demand aviodance/ persistent drive for autonomy). Det är lite omtvistat och används inte som diagnos i Sverige. I Storbritannien kan man, om jag förstått saken rätt, få diagnosen autism med pda-profil.

Hur som helst är det något som många personer med autism känner igen sig i.

Aldrig hört talas om, de ska jag ta o kolla upp.
  • Anonym (Autistisk tjej)

Det är svårt att ge råd när man inte vet vilka som försöker tvinga dig och till vad. Jag har umgåtts mycket med fel personer som psykiskt misshandlat mig jag har också varit medberoende till alkoholister och sådana relationer kan man inte vända till något bra, det bästa för dig om du är i den situationen är att sluta ha sådana människor runt dig. Du kan inte rädda dem! 

Att få tid för återhämtning är jätteviktigt som autist. Planera ensamtid varje dag och våga säga nej när folk frågar om du vill umgås. Jobbar du heltid kan du behöva gå ner i tid eller arbeta hemifrån om det är möjligt. 

• AwkwardlyAutistic
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-11-03 13:02:41 följande:

Det är svårt att ge råd när man inte vet vilka som försöker tvinga dig och till vad. Jag har umgåtts mycket med fel personer som psykiskt misshandlat mig jag har också varit medberoende till alkoholister och sådana relationer kan man inte vända till något bra, det bästa för dig om du är i den situationen är att sluta ha sådana människor runt dig. Du kan inte rädda dem! 

Att få tid för återhämtning är jätteviktigt som autist. Planera ensamtid varje dag och våga säga nej när folk frågar om du vill umgås. Jobbar du heltid kan du behöva gå ner i tid eller arbeta hemifrån om det är möjligt. 

Är ingen som tvingar mig på riktigt, är min hjärna som intalar mig att det är så. Tex. Att någon frågar om jag vill komma över o hitta på något, så känner jag det som tvång och drar mig tillbaka istället.
  • Anonym (Autistisk tjej)
    AwkwardlyAutistic skrev 2023-11-04 05:16:44 följande:
    Är ingen som tvingar mig på riktigt, är min hjärna som intalar mig att det är så. Tex. Att någon frågar om jag vill komma över o hitta på något, så känner jag det som tvång och drar mig tillbaka istället.
    Du kanske behöver längre tid på dig att processa och komma fram till vad du vill. Testa att inte ge ett svar direkt utan vänta tills du känner dig redo. Med nära vänner och anhöriga kan du förklara varför med andra kan du säga att du ska kolla din kalender och återkomma. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2023-11-04 14:27:42 följande:
    Du kanske behöver längre tid på dig att processa och komma fram till vad du vill. Testa att inte ge ett svar direkt utan vänta tills du känner dig redo. Med nära vänner och anhöriga kan du förklara varför med andra kan du säga att du ska kolla din kalender och återkomma. 
    Jag tänkte också så. Att det blir lättare om man planerar i förväg så att man hinner förbereda sig mentalt. Då kan man också planera in vila innan och efter aktiviteten, så att man vet att man orkar. 
  • AwkwardlyAutistic
    Anonym (Molly) skrev 2023-11-04 14:51:12 följande:
    Jag tänkte också så. Att det blir lättare om man planerar i förväg så att man hinner förbereda sig mentalt. Då kan man också planera in vila innan och efter aktiviteten, så att man vet att man orkar. 
    Det är en bra ide faktiskt. Ska försöka göra de och se hur de går.
Svar på tråden Extrema problem med ilska känslor av att vara konstant tvingad