• Hemma man

Fråga angånde medsin och bli av med körkort osv.

Ligger till så.att min kompis.
    Som hade tappat bort sin medsin.
    Läkaren vägra skriva ut nya först i december.
    Och han kör lastbil.
    Han köpte ritalin av en kompis.
    Vilket är methylfenidat.
    Han har ugenligen utskrivet aquasym vilket också är methylfenidat.
    För att klara av att arbeta.

Han vart stoppad av polisen.
    Dom dom mistänkte att han var påvärkad.
    Vilket han inte var.
    Visa ingrt på pissprov.
    Så dom tog blodprov och skicka till karolinska.
    Han hare bara tagit 60mg ritalin och har igenligen utskrivet 100 mg aquasym för sin add.

Grejn är väll det.dom tog kökortet han blev av med jobbet.
    Samma dag plus soc anmälan.

Har aldrig sett han så hära nere.
    Är väldigt orolig,som att han går under framför mig.
    Han ska ha rätte gång den 15 dec.

Han ser set inte som han gjort nå fel.
    Det tycker inte jag häller.
    Men kan dom verklugen göra så.
    Dom tog 10 60mg ritalin och släppte han sen.

Han ahr barn och grejs,och är väldigt orolig att dom ska ta barnet.
    Samt förlora jobbet han sltif vrlat jobba med.
    Tappat alla körkort.

Är detta verkligen rätt?
    Tycker det känns skumt.
    Dom såg 10 rial som,ringa narkotika brott.
    Men har dom.verkligen rätt förstöra hans liv så hära.
    För att han tappat bort sin medsin,och skaffa samma medsin för att klara av jobba.och att läkarna inte kunde skriva ut nya
  • Svar på tråden Fråga angånde medsin och bli av med körkort osv.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2023-11-03 11:24:10 följande:

Din kompis tappade inte bort sin medicin. Man tappar inte bort narkotikaklassad medicin.

Enligt vem? Jag har tappat narkotikaklassad medicin uträttade ärenden och la allt jag köpte i en tygkasse inklusive medicinen sen glömde jag den på bussen och såg den aldrig igen. Sånt händer! 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (SL) skrev 2023-11-04 14:19:04 följande:
    Tror inte han får tillbaka körkortet om han kört drograttfull och narkotikabrott. Uppenbarligen har han ju tagit för hög dos då både en kund och polis trodde han var drogpåverkad. Så har han ätit narkotiklassade tabletter som han inte har recept på och kört lastbil så finns nog inga förmildrande omständigheter för att få behålla körkortet. Spelar nog inte heller någon roll om han har liknande mediciner på recept. Dessut visar din kompis extremt dåligt omdöme som hellre köper medicin på olagligt sätt istället för att sjukskriva sig och invänta medicin på laglig väg. Hoppas han INTE får tillbaka körkortet. 
    Visar min kompis? När blev det här min kompis?
  • Anonym (JB)

Inte ett dugg förvånad eftersom jag arbetar med arbetsrättsliga frågor och har sett flera såna här ärenden. 

Agda90 skrev 2023-11-06 11:30:46 följande:
    Klart att det finns lagar som måste följas. Men om någon begår ett brott pga narkotika då hade jag som chef krävt behandling/rehab dag 1. Om den anställda nekar då blir de uppsagda. Du skulle bli förvånad hur många som nekar behandling för att de anser att de inte har ett problem. 
  • Agda90
    Anonym (JB) skrev 2023-11-06 17:43:06 följande:

Inte ett dugg förvånad eftersom jag arbetar med arbetsrättsliga frågor och har sett flera såna här ärenden. 

Och då förstår du att jag inte hade velat ha kvar en anställd som jag inte kan lita på är nykter och/eller drogfri?
  • Anonym (JB)

Nej, det har jag aldrig skrivit. Och du skrev ingenting om rehabilitering i det inlägget jag först svarade på. 

Agda90 skrev 2023-11-07 08:55:35 följande:
    Och då förstår du att jag inte hade velat ha kvar en anställd som jag inte kan lita på är nykter och/eller drogfri?
  • Hemma man

Förundersökningen lades ner.när blodprovet inte visade att han hade något olagligt i sig.
    Så min fråga är kan transportstyrlsen ändå dra in körkortet ett år?

Han döms för ringa.men inte för drograttfylls

• Hemma man

Han prata med advokat.
    Och tog tillbak sitt erkännade.
    Sen lades det ner

• Rivjärnet92
    Hemma man skrev 2023-12-09 10:41:12 följande:

Förundersökningen lades ner.när blodprovet inte visade att han hade något olagligt i sig.
    Så min fråga är kan transportstyrlsen ändå dra in körkortet ett år?

Han döms för ringa.men inte för drograttfylls

Ja, förhoppningsvis får idioten aldrig tillbaka körkortet.
  • Anonym (Trygg i trafiken)

Hoppas han inte kör bil framöver.
    Och framförallt inte drogpåverkad.

• Anonym (Jahopp)

Och sådana här människor riskerar man alltså att möta ute i trafiken när man kör med sina barn i bilen. Känns kanon, verkligen.
    Synd

• Anonym (Jahopp)

Och sådana här människor riskerar man alltså att möta ute i trafiken när man kör med sina barn i bilen. Känns kanon, verkligen.
    Synd

• Hemma man

Som sagt blod piss prov visa inget.
    Och hab hade ju bara tagit sin medsin.
    Så förstår inte riktigt vad ni menar med sånna personer riskerman möta i trafiken.
    Ni verkar ju tro han är en tung missbrukare.
    Det ända fel han hade gjirt var ta exakt samma medsin fast som inte var laktosintolerant.

• Hemma man

Sen många här resonerar som det är samma sak som att köra påvärkad.men där har ni fel.

• Hemma man

Sen vad idioter skriver som tror dom.
    Vad dom snackar om.
    Som.är helt ute cyklar.
    Han var aldrig ens påvärkad bara en person wom.mistänkte det och polisanmälde.
    Visa sig bägge på piss och blodprov att han inte ha nån mer mångd eller nått än vad han skulle ha.
    Sen att han åker på ringa för att ha haft på sig samma medsin fast inte laktosintolerant på sig.

Det förstår jag,det borde man åka på.men om man inte är drog påvärkad eller nått.
    Så borde.man inte heller åka på nått straff

• Rivjärnet92
    Hemma man skrev 2023-12-09 13:08:53 följande:

Vad dom snackar om.
    Som.är helt ute cyklar.
    Visa sig bägge på piss och blodprov att han inte ha nån mer mångd eller nått än vad han skulle ha.
    Sen att han åker på ringa för att ha haft på sig samma medsin fast inte laktosintolerant på sig.

Det förstår jag,det borde man åka på.men om man inte är drog påvärkad eller nått.

Ja, undrar vem som är idioten här... Alla fattar att det är du som är knarkaren. Att du sedan skriver sämre än min 7 åring och samtidigt kallar alla oss andra för idioter är verkligen lyteskomik på hög nivå. Du har ungefär lika hög IQ som min högra sko.
  • felicityporter
    Hemma man skrev 2023-12-09 13:08:53 följande:

Vad dom snackar om.
    Som.är helt ute cyklar.

Fast medicinen ifråga är ju en sådan medicin man faktiskt kan bli väldigt påverkad av om man tar för stor mängd, just därför är detta preparat ytterst problematiskt. Att du upplevs påverkad i trafik, blivit nekad förnyat recept av din läkare och dessutom köpt extra av dessa piller illegalt av en langare gör att sannolikheten är stor att du faktiskt missbrukar din medicin och tar större mängder än du faktiskt ska göra. 

Jag beklagar dock verkligen hela situationen och förstår att det känns skit att du förlorat ditt jobb, alla dina kort och dessutom blivit soc-anmäld då du har barn. Fan vilken mardröm, jag hoppas allt löser sig på bästa vis för dig och att du själv söker hjälp alternativt tar stöd av din fru/sambo så att du kan trappa ner din adhd-medicin, kanske byta till en långtidsverkande sort istället.

Svar på tråden Fråga angånde medsin och bli av med körkort osv.