• Anonym (besviken)

Vill han ha flera barn, eller försöker han vänta ut tiden?

Jag och min sambo har en gemensam dotter
    som snart fyller 1 år. Han älskar henne oändligt och är en fin pappa. Vi talade innan barnet om två barn ihop, jag har två sedan innan. 

Nu när
    det
    börjar kännas aktuellt är han av annan åsikt.
    Vi bör absolut vänta,  osv. Jag är snart 40 år, han lite äldre. Jag har frågat om det är så att han ej vill ha ett till, men han svarar nej. 
    Detta är
    otroligt påfrestande för mitt
    välmående, jag har liksom absolut ingen tid att förlora.  Han säger att han förstår det,
    men att så bråttom kan det ej vara. Jag börjar misstänka att han egentligen inte vill, och jag kan inte släppa detta. Blir så ledsen. Mina två andra barn är nästan vuxna, så vår dotter växer upp ensam.

Hur skall jg lyckas släppa detta? Är så besviken. Vore lättare om han sade att han inte vill: Nu skall jag bara vänta på nåt som jag inte  riktigt vet vad det är.

Tips och råd hur vi kommer frammåt mottages.

• Svar på tråden Vill han ha flera barn, eller försöker han vänta ut tiden?
  • Anonym (A)
    Anonym (Löä) skrev 2023-11-04 18:50:28 följande:

Även om du blev gravid lätt med er dotter och du har regelbunden mens kan det ta tid att bli gravid om man är runt 40 så vänta inte! Ställ ultimatum att det är nu eller aldrig. 

+1
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Löä) skrev 2023-11-05 22:35:09 följande:
    Men är det relevant? Hon vill ha ett till barn, varför ska andra ifrågasätta det? Det var inte det hon ville ha råd om. Jag tycker inte att någon annan ska lägga sig i hur många barn någon annan vill ha och varför de vill ha X antal barn. 
    Jep.Och mina andra barn är stora. Vi snackar inte små skolbarn liksom. men jag fattar att man skall vara tacksam över
    vad man har. Men man kan ändå drömma om mera?
    Anonym (Linda) skrev 2023-11-05 22:47:11 följande:

Här längtas det också efter barn... Fyller snart 36 år och har inga och skulle gärna vilja få två barn. Min man är inte redo än (samma ålder som jag) trots att vi diskuterat detta i snart tre år nu. Han vet att han vill och vet att han vill ha barn med mig men vet inte när. Så jag behöver kanske ställa ultimatum snart, eller nåt, jag vet inte. Känner mig rätt uppgiven, lär ju inte hinna skaffa nån ny och få barn med även om jag skulle skilja mig. Vilket jag egentligen inte vill eftersom jag vill vara med min man. Förlåt om jag tog din tråd nu TS, ville mest skriva att jag förstår frustrationen över att inte få ett tydligt svar 

Fy vad jobbig sits? Förlåt-
    men i ditt fall skulle jag absolut ställt ett ultimatum länge sedan. Ni har varit ett par länge ( eller antar att i minst 3
    år) och han vet inte när? Nej sorry men låter som om han ej vill??  Det är inte rättvist att låta din fertilitet försämras hela tiden,
    han kan ju göra slut om två år
    och börja om?  Mycket bra råd i tråden,som jag tagit in. 

Jag har pratat med mannen nu och han vill mest antagligen.
    Men vill vänta till typ sommaren. Det kan jag köpa.
    ( lite annat han vill få gjort
    innan). 
  • Anonym (För gammal)

Håller med tidigare inlägg -förklara att det är brådskande med ett beslut. Ta ett fertilitetstest och visa din sambo. Han kanske tror att ni har mer tid att fundera än ni verkligen har. Var tydlig med vad du vill.

Min sambo och jag var båda osäkra på om vi skulle försöka att få ett andra barn men jag var drivande i frågan framförallt pga min ålder -då runt 41.

Trots det lät jag min sambos åsikter om vad vi borde prioritera och att det var ok vänta med ett beslut att gå före.

Spola framåt 2 år, fertilitetsutredning och IVF försök så är mina chans till ett till eget barn noll. Mensen har avstannat och alla ägg är slut. Min man har sagt att han inte förstod det var så knappt med tiden eftersom vi blivit gravida innan så lätt. Han ångrar nu att vi inte försökte tidigare. 

Det var bara när jag var tydlig med vad jag ville ha i vårt förhållande som min sambo gav ett rakt svar. 

• Anonym (Hin håle)

Känns som att vill stressa fram ett FJÄRDE barn, jag förstår honom. Personligen hade jag nog sagt nej dock om jag var han. 

• Anonym (besviken)
    Anonym (För gammal) skrev 2023-11-08 04:46:51 följande:

Håller med tidigare inlägg -förklara att det är brådskande med ett beslut. Ta ett fertilitetstest och visa din sambo. Han kanske tror att ni har mer tid att fundera än ni verkligen har. Var tydlig med vad du vill.

Min sambo och jag var båda osäkra på om vi skulle försöka att få ett andra barn men jag var drivande i frågan framförallt pga min ålder -då runt 41.

Trots det lät jag min sambos åsikter om vad vi borde prioritera och att det var ok vänta med ett beslut att gå före.

Spola framåt 2 år, fertilitetsutredning och IVF försök så är mina chans till ett till eget barn noll. Mensen har avstannat och alla ägg är slut. Min man har sagt att han inte förstod det var så knappt med tiden eftersom vi blivit gravida innan så lätt. Han ångrar nu att vi inte försökte tidigare. 

Det var bara när jag var tydlig med vad jag ville ha i vårt förhållande som min sambo gav ett rakt svar. 

Detta är min mardröm:(. hoppas det går vägen för er. Men du är nu 43 år? Fattade han verkligen ej?  Känner du dig bitter mot honom? Det är jag rädd att jag skulle känna.  
    Kram ❤️

Vad kan man ta för fertilitets test?  
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-08 06:50:53 följande:

Känns som att vill stressa fram ett FJÄRDE barn, jag förstår honom. Personligen hade jag nog sagt nej dock om jag var han. 

Han har dock bara 1 barn.  Kanske det är att stressa fram,
    men vill han ha ett syskon till vårat barn kan vi ej vänta.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-08 14:00:29 följande:
    Han har dock bara 1 barn.  Kanske det är att stressa fram,
    men vill han ha ett syskon till vårat barn kan vi ej vänta.
    Ja och det är han kanske nöjd med?
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-08 21:52:02 följande:
    Ja och det är han kanske nöjd med?
    Nu är du löjlig. Då bör han väl säga så och inte att han vill ha en till?
  • Anonym (För gammal)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-08 13:59:39 följande:
    Detta är min mardröm:(. hoppas det går vägen för er. Men du är nu 43 år? Fattade han verkligen ej?  Känner du dig bitter mot honom? Det är jag rädd att jag skulle känna.  
    Kram ❤️

Vad kan man ta för fertilitets test?  

Det enklaste sättet är med ett blodprov. Man kan även undersöka äggstockarna med ultraljud. Det  ger inga garantier men belyser kanske tidsaspekten.

Tack, just nu sörjer vi men det går nog bra för oss tre tror jag. 

Lite arg är jag tyvärr på honom för just det, men jag var osäker länge själv också. Jag är nog mer besviken på min egen naivitet kring fertilitet och att jag inte tog ett större ansvar.

• Anonym (Klarsynt)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-09 08:42:28 följande:
    Han vågar kanske inte säga det, för att du är så rabiat i frågan. Han vill inte ha ett storbråk, utan väntar ut tiden tills det ska bli för sent ändå. Tror jag. 

Fast jag är kvinna så tycker jag faktiskt synd om alla män som presssas in i faderskap fast de inte vill. Och ofta är det även så, att mannen mest bara är ett redskap. Kvinnan måste ha honom för att det ska bli barn, men sedan när hon väl är gravid så blir det inget sex mer, för då tar barnet upp all hennes tid och tankar. Tills hon vill ha nästa barn, då blir det sex igen ett tag. Men bara runt ägglossningen...
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-09 08:42:28 följande:?
    Du verkar ganska besrämd och kanske till och med lite väl på för att han ska våga vädra sina tankar med dig.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 10:12:44 följande:
    Du verkar ganska besrämd och kanske till och med lite väl på för att han ska våga vädra sina tankar med dig.

Ja jag är
    rätt bestämd. Men mest angående tidsramen. Jag har sagt att jag kan leva utan ett barn till, men då vill jag veta det. Inte liksom
    vänta
    på när.

Tycker det är rätt rimligt ändå?  Tanken är
    ett syskon till våran tjej,
    gärna med inte alltför stor åldersskillnad. Sen kommer biologin emot också. Det är liksom snart eller aldrig. Eller tycker du han skall få diktera när? Han kan såklart säga nej,
    men inte att jo, men senare. Jag är trots allt den som skall vara gravid, vara fl osv.
    Sen hade jag också en väldigt bra föräldrapenning nu med dottern, och för att få samma måste syskonet födas inom 3 år från barn nr 1. ( bor ej i sverige).  Vi snackar om en extra 10.000 sek per månad, minst. Så om vi väntar längre blit det ingen bra fl penning. ( hade exceptionellt bra inkoms året inna hon föddes- inte möjlighet till samma nu). 

Många saker som väger in helt enkelt :). Och ärligt-
    jag vill inte bära eller föda eller försöka bli gravid som mycket
    äldre en jag är nu. Finns absolut noll fördelar med det.

• Anonym (besviken)
    Anonym (För gammal) skrev 2023-11-12 05:58:37 följande:

Det enklaste sättet är med ett blodprov. Man kan även undersöka äggstockarna med ultraljud. Det  ger inga garantier men belyser kanske tidsaspekten.

Tack, just nu sörjer vi men det går nog bra för oss tre tror jag. 

Lite arg är jag tyvärr på honom för just det, men jag var osäker länge själv också. Jag är nog mer besviken på min egen naivitet kring fertilitet och att jag inte tog ett större ansvar.

Ivf funkar alltså inte? Jag förstår dina känslor.
    Är så tudelat. Jag är säker
    på min sak. Vill inte att barnet skall bli som ett ensamt barn ❤️🤷🏻?♀️

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-12 10:43:46 följande:

Ja jag är
    rätt bestämd. Men mest angående tidsramen. Jag har sagt att jag kan leva utan ett barn till, men då vill jag veta det. Inte liksom
    vänta
    på när.

Tycker det är rätt rimligt ändå?  Tanken är
    ett syskon till våran tjej,
    gärna med inte alltför stor åldersskillnad. Sen kommer biologin emot också. Det är liksom snart eller aldrig. Eller tycker du han skall få diktera när? Han kan såklart säga nej,
    men inte att jo, men senare. Jag är trots allt den som skall vara gravid, vara fl osv.
    Sen hade jag också en väldigt bra föräldrapenning nu med dottern, och för att få samma måste syskonet födas inom 3 år från barn nr 1. ( bor ej i sverige).  Vi snackar om en extra 10.000 sek per månad, minst. Så om vi väntar längre blit det ingen bra fl penning. ( hade exceptionellt bra inkoms året inna hon föddes- inte möjlighet till samma nu). 

Många saker som väger in helt enkelt :). Och ärligt-
    jag vill inte bära eller föda eller försöka bli gravid som mycket
    äldre en jag är nu. Finns absolut noll fördelar med det.

Bäst vore klart att han kunde bestämma sig men ja rent krasst får han diktera, precis som du om du hade satt dig på tvären.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-12 14:47:10 följande:
    Bäst vore klart att han kunde bestämma sig men ja rent krasst får han diktera, precis som du om du hade satt dig på tvären.
    Ja så är det ju. Men jag har också rätt att ställa en deadline helt enkelt😂
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-12 18:43:35 följande:
    Ja så är det ju. Men jag har också rätt att ställa en deadline helt enkelt😂
    Självklart är det så. 
  • isotop

Du får ställa ett ultimatum helt enkelt. Idag. Din tid rinner iväg för dig.

Svar på tråden Vill han ha flera barn, eller försöker han vänta ut tiden?