• Anonym (Andfådd)

    Andfådd ÄL + 2

    Jag vet att det tar tid att få symtom och nej jag sitter inte och letar tecken men detta känns lite skumt. Och när jag googlar om folk fått symtom direkt efter äl så finns det folk som har haft det men det låter ändå skumt. Är väldigt skeptiskt.

    Igår var jag äl + 2 och blev jävligt andfådd, som jag hört man kan bli om man är gravid. Inga andra symtom men var typ tvungen att hämta andan när jag bara satt ner och vilade, nu har dagen precis startat men känner av det idag med. Är säkert något annat skumt men började ändå tänka... Kan jag vara gravid?

  • Svar på tråden Andfådd ÄL + 2
  • Anonym (Andfådd)
    Anonym (Ge dig) skrev 2023-11-06 08:11:14 följande:

    Ägget har inte ens fäst!


    Jo det vet jag och det är därför jag tycker det låter så konstigt men kvinnor som fått symtom från äl till hela graviditeten. Jag är väldigt skeptiskt till det men var ändå tvungen att fråga.

    Så ha inte sån aggressiv ton tack, det var bara en skeptisk fråga... 
  • Anonym (Qzwxe)

    Man kan inte få graviditetssymptom innan embryot har fäst och det gör den som allra tidigast 5 dagar efter äl. Oftast någon eller ett par dagar efter det. Sen brukar de för de flesta ta några dagar minst innan man känner av några symptom. Det är omöjligt att få symptom innan det fäst i alla fall så dina symptom beror på annat eller så har du haft ägglossning tidigare än du trott. Samma sak gäller för alla andra du sett säga sig haft symptom från äl - deras symptom har berott på annat eller så har de haft äl tidigare än de trott. Progesteron, som börjar utsöndras efter att ägget släppt, kan ge symptom liknande graviditetssymptom. 

    Andfåddhet är ju också ett sånt symptom som inte kommer tidigt i graviditeten utan mot slutet eller i alla fall en bra bit in. Andfåddhet under graviditet beror på att man har fått ökad blodvolym, så hjärtat behöver pumpa mer, plus att man kan ha svårare att ta djupa andetag lätt när fostret trycker på och ger mindre utrymme i kroppen.

  • Anonym (Tyvärr)

    Hej! Jag är gravid i vecka 5 och började känna mig andfådd från dagen då jag skulle få mens. Dvs 2 veckor efter ägglossning. Jag tror tyvärr inte heller att man kan känna symtom 2 dagar efter ägglossning.

  • Anonym (Nope)
    Anonym (Qzwxe) skrev 2023-11-06 08:39:37 följande:

    Man kan inte få graviditetssymptom innan embryot har fäst och det gör den som allra tidigast 5 dagar efter äl. Oftast någon eller ett par dagar efter det. Sen brukar de för de flesta ta några dagar minst innan man känner av några symptom. Det är omöjligt att få symptom innan det fäst i alla fall så dina symptom beror på annat eller så har du haft ägglossning tidigare än du trott. Samma sak gäller för alla andra du sett säga sig haft symptom från äl - deras symptom har berott på annat eller så har de haft äl tidigare än de trott. Progesteron, som börjar utsöndras efter att ägget släppt, kan ge symptom liknande graviditetssymptom. 

    Andfåddhet är ju också ett sånt symptom som inte kommer tidigt i graviditeten utan mot slutet eller i alla fall en bra bit in. Andfåddhet under graviditet beror på att man har fått ökad blodvolym, så hjärtat behöver pumpa mer, plus att man kan ha svårare att ta djupa andetag lätt när fostret trycker på och ger mindre utrymme i kroppen.


    Jag blev andfådd innan jag plussat båda gångerna jag varit gravid. Inte så tidigt som ÄL+2, men ett par dagar innan bim. Det höll i sig tills barnet var fött. Så det förekommer, och har med hormoner att göra. 
  • Anonym (Andfådd)
    Anonym (Qzwxe) skrev 2023-11-06 08:39:37 följande:

    Man kan inte få graviditetssymptom innan embryot har fäst och det gör den som allra tidigast 5 dagar efter äl. Oftast någon eller ett par dagar efter det. Sen brukar de för de flesta ta några dagar minst innan man känner av några symptom. Det är omöjligt att få symptom innan det fäst i alla fall så dina symptom beror på annat eller så har du haft ägglossning tidigare än du trott. Samma sak gäller för alla andra du sett säga sig haft symptom från äl - deras symptom har berott på annat eller så har de haft äl tidigare än de trott. Progesteron, som börjar utsöndras efter att ägget släppt, kan ge symptom liknande graviditetssymptom. 

    Andfåddhet är ju också ett sånt symptom som inte kommer tidigt i graviditeten utan mot slutet eller i alla fall en bra bit in. Andfåddhet under graviditet beror på att man har fått ökad blodvolym, så hjärtat behöver pumpa mer, plus att man kan ha svårare att ta djupa andetag lätt när fostret trycker på och ger mindre utrymme i kroppen.


    Tack för ett sånt tydligt svar. Har inte kollat min ägglossning med test men märkte att jag fick sånna flytningar då, men är rätt dålig på flytningar och sånt. Vi har försökt få till samlag varje kväll ett tag nu så antingen kanske jag är lite längre gravid eller så är det något helt annat.
  • Anonym (Andfådd)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-11-06 08:46:26 följande:

    Hej! Jag är gravid i vecka 5 och började känna mig andfådd från dagen då jag skulle få mens. Dvs 2 veckor efter ägglossning. Jag tror tyvärr inte heller att man kan känna symtom 2 dagar efter ägglossning.


    Tack för ditt svar! Nä men precis det jag tänkte också, kändes lite väl tidigt.
  • Anonym (Andfådd)
    Anonym (Nope) skrev 2023-11-06 08:48:23 följande:
    Jag blev andfådd innan jag plussat båda gångerna jag varit gravid. Inte så tidigt som ÄL+2, men ett par dagar innan bim. Det höll i sig tills barnet var fött. Så det förekommer, och har med hormoner att göra. 
    Oh okej, ja kan ju hända att jag är lite längre än äl+2 har inte testat med test utan bara kollat flytning men man får se!
Svar på tråden Andfådd ÄL + 2