• godishanna

    Fråga om hårfärg

    Vet inte om detta hamnade i lämpligt forum.. admin kan flytta annars.

    Jag har sökt efter namnet på en viss hårfärg, naturlig inte färgad, men får bara upp nummer på olika nyanser i förgningsvärlden.

    Det jag tänker på är den färg jag kallar mörkblond, kan nog gälla ljusare nyanser och cendre också. Hos vissa till exempel min äldsta son, så föds de mörkblonda och bär den hårfärgen genom livet. Hos andra till exempel ja och min mamma så föds de väldigt ljusa, nästan vithåriga men mörknar med tiden. Jag började få mörkare hår i 7-års åldern sedan stannade det vid en mörkblond/cendre färg. Min mamma fortsatte mörkna och nu vid 80+ år är hennes hår knappast blont längre utan bara mörkt (inte brunt) med lite grått i.

    På hästar finns det olika typer av skimlar och en kallas konstantskimmel, där föds fölet med den färg den kommer ha genom livet. En annan är avblekbar skimmel, där föds fölet svart men ljusnar med åren mot grå och blir till sist helt vit. Tänker att samma kanske finns hos människor.

    Men vad kallas detta? Någon som vet?

  • Svar på tråden Fråga om hårfärg
  • Mrs Moneybags

    Jag kallar den färgen för cendré eller mörkblond. 


    Det är ju vanligt att de har ljusare hår som barn. 


    Mina bröder är nu 50+ och har i princip brunt hår trots att de var lintottar som barn. 


    En äkta blond person har ljust hår och ljusa bryn o fransar hela livet. 

  • godishanna
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-08 08:00:11 följande:

    Jag kallar den färgen för cendré eller mörkblond. 


    Det är ju vanligt att de har ljusare hår som barn. 


    Mina bröder är nu 50+ och har i princip brunt hår trots att de var lintottar som barn. 


    En äkta blond person har ljust hår och ljusa bryn o fransar hela livet. 


    Hänger inte riktigt med :) Både jag och sonen har mörkblont/cendre hår nu. Skillnaden är att jag hade vitt hår som liten medan han alltid haft samma färg. Vi har båda mörka bryn och fransar. men vi skulle inte kunna tas för att ha ljusbrunt hår då det bruna inte är där liksom.


    Andra sonen är blondare, lite åt det rödblonda hållet med ljusa fransar och bryn och var ljusare som liten men inte vithårig? 

    Tänkte att det fanns ett namn på den förändringen i hårfärg liksom :D

  • godishanna

    Undrar varför sidan skriver frågetecken när man gör tre punkter. Haha skumt :D

Svar på tråden Fråga om hårfärg