• Anonym (DUMBO)

Skammen att vara ointelligent

Jag blir så ledsen, jag har alltid haft svårt för att klara av logiska uppgifter, så väl som matematiska uppgifter.

Nu är det så att jag söker jobb och ibland ingår det obligatoriska test där de testar ens logiska förmåga.

Jag presterar alltid under medel där, och det är så skämmigt när det sker. 
    Testen går ju på tid också, och jag hinner knappt registrera alla figurer jag ser innan tiden gått ut. Då har jag inte ens kommit så långt att jag kan urskilja mönstren och tänka ut hur nästa mönster ser ut.

Det är samma med matematik, jag kan inte räkna snabbt nog. Undrar om man kan gå i en intensivkurs för att en gång för alla lära sig matematik och logik? Jag är så trött på att uppfattas som en idiot. 

• Svar på tråden Skammen att vara ointelligent
  • Eurydike

Jag förstår att det känns jobbigt, men försök tänka att logisk intelligens inte är allt. Det finns många olika typer av intelligens. Själv har jag aldrig reflekterat över om jag är intelligent eller ej, för det är helt enkelt inte viktigt för mig.

• Anonym (DUMBO)

Okej.
    Kanske ska man inte reflektera över det... 

Just idag känner jag mig bara mer ledsen än vanligt. Eller egentligen har jag känt så senaste veckorna.
    Allt känns hopplöst.

Jag är så ensam och känner mig värdelös.
    Vill dejta men vågar inte bli medlem på Tinder.
    Känner mig inte fin nog, eller smart nog, eller intressant nog. 

Ja, jag vet att jag vältrar mig i självömkan. 
    Önskar bara att jag hade andra förutsättningar.
    Att jag var snygg, vacker, smart och attraktiv.

• Eurydike
    Anonym (DUMBO) skrev 2023-11-08 21:31:09 följande:

Okej.
    Kanske ska man inte reflektera över det... 

Just idag känner jag mig bara mer ledsen än vanligt. Eller egentligen har jag känt så senaste veckorna.
    Allt känns hopplöst.

Jag är så ensam och känner mig värdelös.
    Vill dejta men vågar inte bli medlem på Tinder.
    Känner mig inte fin nog, eller smart nog, eller intressant nog. 

Ja, jag vet att jag vältrar mig i självömkan. 
    Önskar bara att jag hade andra förutsättningar.
    Att jag var snygg, vacker, smart och attraktiv.

Du kan reflektera över det, men du kan också låta bli. Framför allt kan du låta bli att låta intelligenstest definiera dig som person. Du är värd mycket mer än några siffror på ett test.

Allt känns ofta hopplöst när man har tappat tron på sig själv. Det betyder inte att det är sant.

Alla känner sig nog värdelösa ibland. Man hittar fel där det inte finns några, eller ger små brister och svagheter för stor vikt. Du vågar säkert bli medlem på Tinder, men behöver nog bara samla lite mod först. Tänk på Taylor Swifts låt Anti-Hero där hon sjunger: Sometimes I feel like everybody is a sexy baby, and I?m a monster om the hill. Alla känner sig fula och otillräckliga ibland. Även du och jag.

Ibland kan det vara bra att få skriva av sig lite. Det betyder inte att man vältrar sig i självömkan.
  • Anonym (DUMBO)

Tack för dina uppmuntrande ord. Vad du är klok, Eurydike!

• Eurydike
    Anonym (DUMBO) skrev 2023-11-08 21:59:21 följande:

Tack för dina uppmuntrande ord. Vad du är klok, Eurydike!

Tack själv! De orden värmer mycket mer än något intelligenstest Solig
Svar på tråden Skammen att vara ointelligent