• Anonym (TS)

CSN gått till Kronofogden , får jag en betalningsanmärkning direkt ?

CSN drog tillbaks en skuld från Kronofogden pga särskilda skäl men nu helt plötsligt fick jag ett brev i Kivra från Kronofogden om att jag har en skuld igen, fick det idag med förfallodatum 23/11. Är jätteledsen .. Bor inte på adressen jag är skriven på just nu och måste ha missat brev från CSN.

Har redan en betalningsamnärkning från dom från 2022 som försvinner i början av 2025. Vill verkligen inte få en ny. Har jag redan fått det när det har gått till Kronan? Det står ju under skuld och inte föreläggande? Eller kan jag slippa det om jag betalar innan förfallodatum eller ringer CSN och ber att få betala direkt till dom så dom drar tillbaks? Det är alltså årsbelopp som inte är betalda. 

Har haft världens värsta år redan med en jobbig separation från mitt barns pappa pga att han var våldsam.. vet inte hur jag ska klara det om det här gör så att jag får en anmärkning till.

Tacksam om ni som vet svarar, vill helst inte att nån försöker få mig att må ännu sämre.

• Svar på tråden CSN gått till Kronofogden , får jag en betalningsanmärkning direkt ?
  • zelgon

Jo, du har en ny anmärkning.

Det är trist. Men inget du kan göra något åt. Det du kan och ska göra är att se till att de där fakturorna kommer digitalt till dig. Gör det på en gång.

Sen betalar du skulden till kronofogden om du kan det. Inget kommer att bli bättre av att den ligger kvar där.

• Anonym (.)
    zelgon skrev 2023-11-09 10:00:37 följande:

Jo, du har en ny anmärkning.

Det är trist. Men inget du kan göra något åt. Det du kan och ska göra är att se till att de där fakturorna kommer digitalt till dig. Gör det på en gång.

Sen betalar du skulden till kronofogden om du kan det. Inget kommer att bli bättre av att den ligger kvar där.

Vad har du för belägg för detta?

TS, om du betalar skulden innan 23/11 kommer du inte få en betalningsanmärkning. Kan du inte betala i tid får du det däremot.
  • zelgon
    Anonym (.) skrev 2023-11-09 10:18:39 följande:

TS, om du betalar skulden innan 23/11 kommer du inte få en betalningsanmärkning. Kan du inte betala i tid får du det däremot.
    Jag backar, det verkar som du har rätt.
  • Anonym (TS)

Tack för svar!
    Det var så jag förstod det också , hoppas det stämmer. Jag ska se till att lösa det på något sätt, ska försöka få hjälp av en familjemedlem att ta ett lån för att betala . Om det inte är så att jag kan få en avbetalningsplan med CSN men antar att det inte går. 
  • Anonym (Stämmer)

Kan också verifiera att det stämmer, var i samma sits helt nyligen.
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-09 11:22:42 följande:
    Tack för svar!
    Det var så jag förstod det också , hoppas det stämmer. Jag ska se till att lösa det på något sätt, ska försöka få hjälp av en familjemedlem att ta ett lån för att betala . Om det inte är så att jag kan få en avbetalningsplan med CSN men antar att det inte går. 
    Om CSN skulle gå med på att det tillbaka skulden från Kronofogden måste du ändå betala fogdens avgifter (ca 800kr?) innan datumet gått ut.
Svar på tråden CSN gått till Kronofogden , får jag en betalningsanmärkning direkt ?