• Anonym (väntar min 4:a)

    Ni som har flera jämngamla barn hur upplever ni att det är?

    Jag har 3 barn. En 5 åring, 1 åring och en bebis. Idag plussade jag igen. Inte helt planerat. Första tanken var att vi skulle vänta med ett till barn sen tänkte vi att blir det ett till barn är det välkommet. Men sen har det hänt lite saker nyligen och vi kom på att det är bäst att vänta och trodde verkligen inte jag hunnit bli gravid. Har tagit ägglossningstester som inte visat positivt, vi har inte heller haft jättemycket sex och jag har hållt koll på min menscykel i en app. Men eftersom jag ska ha kontakt med en barnmorska idag och få ut p-piller så tänkte jag att jag testar ändå för att om det ändå skulle vara en graviditet så känns det onödigt att hämta ut piller. 

    Skiljer 4,5 år mellan de äldsta, 13 månader mellan de yngsta men mellan bebis och den i magen tror jag det kommer skilja 11-12 månader bara. Vet ju inte exakt när jag blev gravid. 

    Hur upplever ni att det är att ha flera barn som är så nära i ålder? 
    Vi kommer kunna ta hand om det här barnet och är faktiskt väldigt glada även om det inte riktigt blir som vi tänkte oss. 

  • Svar på tråden Ni som har flera jämngamla barn hur upplever ni att det är?
  • Anonym (Ja)

    Jobbigt för föräldrarna men bra för barnen :) dom är som trillingar. 3,2 och 1 år gammla. Skiljer 14 och 13 månader mellan dom och väntar nu 4an som det kommer bli 20 mån imellan. Mycket bråk men också mycket trygghet för dom då dom alltid har vänner.

  • Anonym (väntar min 4:a)
    Anonym (Ja) skrev 2023-11-09 12:01:50 följande:

    Jobbigt för föräldrarna men bra för barnen :) dom är som trillingar. 3,2 och 1 år gammla. Skiljer 14 och 13 månader mellan dom och väntar nu 4an som det kommer bli 20 mån imellan. Mycket bråk men också mycket trygghet för dom då dom alltid har vänner.


    Låter hoppfullt :) Jag blir så glad av att se 1 åringen med bebisen. Hon är så liten men ändå så kärleksfull och förstår att lillebror är mindre. Hon ger lillebror nappen, hon pekar på honom och gör oss uppmärksamma direkt när han är ledsen, hon lägger sig brevid honom och gosar ner sitt huvud mot honom, gungar honom i babysittern. Jag ser framemot att se barnen växa upp tillsammans även om rädslan finns att det kommer bli väldigt tufft och utmanande många gånger. Sen är jag lite rädd för fördomarna. För det känns som att folk kommer säga något om vårt val. Både jag och killen är jätteglad för den nya graviditeten och en abort är inget vi ens tänker på. Så även om det inte riktigt blev som vi tänkte så har vi firat graviditeten med godfika idag. 

    Men grattis till er 4a som är påväg. Fint med stora familjer där det finns så otroligt mycket kärlek att ge och få.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (väntar min 4:a) skrev 2023-11-10 01:34:00 följande:
    Låter hoppfullt :) Jag blir så glad av att se 1 åringen med bebisen. Hon är så liten men ändå så kärleksfull och förstår att lillebror är mindre. Hon ger lillebror nappen, hon pekar på honom och gör oss uppmärksamma direkt när han är ledsen, hon lägger sig brevid honom och gosar ner sitt huvud mot honom, gungar honom i babysittern. Jag ser framemot att se barnen växa upp tillsammans även om rädslan finns att det kommer bli väldigt tufft och utmanande många gånger. Sen är jag lite rädd för fördomarna. För det känns som att folk kommer säga något om vårt val. Både jag och killen är jätteglad för den nya graviditeten och en abort är inget vi ens tänker på. Så även om det inte riktigt blev som vi tänkte så har vi firat graviditeten med godfika idag. 

    Men grattis till er 4a som är påväg. Fint med stora familjer där det finns så otroligt mycket kärlek att ge och få.
    Har själv inte upplevt fördomar bara avundsjuka :) är själv bara 25 och väldigt många i mitt lilla samhälle är 40+ med bebisar. Dom önskar ju att dom kunde ha samma som mig dock sätter deras ålder stopp för det tyvärr. Enda gången jag upplevt någon negativt är när vi handlade mat i en större stad och nån gubbe frågade om vi skulle mata en arme haha. Har själv 5 syskon och som barn va det många kommentarer om hur mycket min mamma gillade sex men dessa kommentarer kom från jämåriga. Mellan mig och mina syskon är det 3 år mellan mig och äldsta och sedan 13 månader mellan mig och nummer 3. Mellan 3an och 4an är det 4 år och sedan är det 10 och 9 månader mellan dom 3 yngsta. 
Svar på tråden Ni som har flera jämngamla barn hur upplever ni att det är?