• Anonym (TS)

Parkinson plus/Atypisk parkinsonism - Någon som har eller är anhörig till någon med denna sjukdomen?

Hej!
    Har precis fått beskedet att en nära anhörig till mig har parkinson plus eller atypiska parkinsonism som det heter nu. Någon som har denna diagnosen eller är anhörig till någon med detta?
    Vill veta mer.
    Hur är prognosen? 
    Hur ser livet ut med en sådan diagnos? Hur snabbt blir man sämre?

• Svar på tråden Parkinson plus/Atypisk parkinsonism - Någon som har eller är anhörig till någon med denna sjukdomen?
  • Anonym (Snabbt förlopp)

Förloppet gick snabbt för min anhörig. Från dess att de första symptomen till att han inte kunde gå, behövde lift i och ur sängen, inte kunde ändra kroppsläge och knappt kunna röra sina armar och ben tog ungefär 8 år. Finns ingen bromsmedicin för atypisk Parkinson som det finns mot vanlig Parkinsson.

• Anonym (Sanna)

Be dem kolla så.att det inte är borrelia. Det finns fall av borrelia som blivit diagnosticerade som parkinson. Samma syntom. Och speciellt när det gäller någon atypisk variant, då luktar det feldiagnosticering.

• Anonym (TS)
    Anonym (Snabbt förlopp) skrev 2023-11-10 23:38:04 följande:

Förloppet gick snabbt för min anhörig. Från dess att de första symptomen till att han inte kunde gå, behövde lift i och ur sängen, inte kunde ändra kroppsläge och knappt kunna röra sina armar och ben tog ungefär 8 år. Finns ingen bromsmedicin för atypisk Parkinson som det finns mot vanlig Parkinsson.

Okej. Hur gammal var din anhörig när han fick diagnosen?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-11-11 09:25:11 följande:

Be dem kolla så.att det inte är borrelia. Det finns fall av borrelia som blivit diagnosticerade som parkinson. Samma syntom. Och speciellt när det gäller någon atypisk variant, då luktar det feldiagnosticering.

Hur länge kan man ha borrelia?
    Symptomen här har kommit ganska snabbt. Stelhet i fingarna för 2 år sedan ungefär som man trodde var artros till att senaste året börjat skaka i ett finger, sedan händerna, fötterna, stelhet i ansiktet osv.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (TS) skrev 2023-11-11 21:28:38 följande:
    Hur länge kan man ha borrelia?
    Symptomen här har kommit ganska snabbt. Stelhet i fingarna för 2 år sedan ungefär som man trodde var artros till att senaste året börjat skaka i ett finger, sedan händerna, fötterna, stelhet i ansiktet osv.
    Man har det hela livet om det inte behandlas, och det leder till neurologoska sjukdomar. Skakningar pch stelhet är neurologiska symtom och kan absolut vara en infektion. Jag hade skakningar och ostabilitet bland annat. Läkarna trodde att jag hade ms, det var borrelia.
Svar på tråden Parkinson plus/Atypisk parkinsonism - Någon som har eller är anhörig till någon med denna sjukdomen?