• Anonym (Signe)

Någon som har haft problem med hårsäcksinflammationer? Hur blev ni av med det? Tips?

Jag har en kraftig inflammation i vad jag själv tror är en hårsäck eller ett ingrott hårstrå or whatever. Det är på vaden där jag rakar mig. Det ser ut som ett kraftigt myggbet, fast mer som ett sår kanske. Det är rött och det röda har spridit sig ut runt huden. Det ser ut som borrelia lite, men känns som en finne. Det är varmt och svullet och hårt under huden. Vad gör man? Det känns som att det blir värre. Det går inte att klämma. Husmorsknep annat än det självklara, boka läkartid?

• Svar på tråden Någon som har haft problem med hårsäcksinflammationer? Hur blev ni av med det? Tips?
  • Anonym (Signe)
    Anonym (B) skrev 2023-11-13 10:46:05 följande:

Jag har haft problem med aterom, och då måste de öppna upp och tömma den. Men läker den sen igen, så börjar allt om.

Därför efter att de öppnat och tömt den, så stoppar de in en tamponad och den fick jag sedan gå och byta/lägga om varje dag i 6-10 dagar, tills det läkt inuti.

Det går också att ta bort hela körteln hos en kirurg, då slipper man gå och lägga om de varje dag.

Nu vet jag inte om det är detta i ditt fall, men det är jobbigt.

Men herregud! Nej asså jag blir verkligen mer och mer stressad ju fler som skriver! Inte en enda bra historia! hur vet man skillnaden på aterom och furunkel?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Signe) skrev 2023-11-13 11:08:40 följande:
    Men herregud! Nej asså jag blir verkligen mer och mer stressad ju fler som skriver! Inte en enda bra historia! hur vet man skillnaden på aterom och furunkel?
    Det viktiga är att få tömma ut var ich sedan låta den läka inifrån, dvs inte sy ihop den. 

Många läkare gör tyvärr det felet att den syr ihop istället för att låta det vara öppet. 
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-13 11:20:37 följande:
    Det viktiga är att få tömma ut var ich sedan låta den läka inifrån, dvs inte sy ihop den. 

Många läkare gör tyvärr det felet att den syr ihop istället för att låta det vara öppet. 
    Läkare på VC är det som tyvärr ofta syr ihop. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Prova) skrev 2023-11-13 10:10:07 följande:

Kan bara beskriva vad som hände/händer mig eftersom jag är under behandling. jag hade lite otur, gick med en liten förhårdnad i nästan fyra veckor sen blev den helt inflammerad, troligen när jag var i en simhall och nån skit kröp sig in. den gick från en liten förhårdnad till en 4cm knöl som gjorde ont och var otroligt irriterad. detta är inget farligt men behövde bli opererad (lokalbedövning), men man har lämnat såret öppet för att dränera allt som blev inflammerat. Skulle man sy igen så är risken stor att allt börjar om. Så mitt tips, boka tid hos läkaren. de kommer troligen inte göra nåt eftersom det är ofarligt men bra att ha lite koll. 

Blev det inte världens är då? För mig sydde de ju för jag hade haft min i 5 år. Men hon skar ju bort en rätt stor bit också.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-13 11:22:21 följande:
    Läkare på VC är det som tyvärr ofta syr ihop. 
    Nja andra med, jag var på ett speciellt ställe och de gjorde också det 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-13 11:20:37 följande:

Men om de tar bort 2 cm hud kan man väl inte låta det vara öppet heller?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-13 17:46:03 följande:
    Men om de tar bort 2 cm hud kan man väl inte låta det vara öppet heller?
    För att infektionen ska kunna läka ska man inte sy ingen, då det ska läka inifrån. Så jo, man ska låta det vara öppet. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-13 17:54:34 följande:
    För att infektionen ska kunna läka ska man inte sy ingen, då det ska läka inifrån. Så jo, man ska låta det vara öppet. 
    Men då blir väl ärret jättestort. Hon sydde därför sa hon till mig.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-13 18:10:51 följande:
    Men då blir väl ärret jättestort. Hon sydde därför sa hon till mig.
    Inte nödvändigtvis. 
  • Anonym (Signe)

Okej lite update eftersom att det ändå är så många som skrivit och velat hjälpa. Tack så mycket för alla svar! Dock så har ni alla typ bara haft hemska erfarenheter så känner mig ganska orolig nu. Men har varit i kontakt med KRY, läkaren där sa att jag skulle lägga om med alsolsprit i fem dagar, sen uppsöka vårdcentral. Men om jag får feber så skulle jag söka direkt. Nu har jag lagt om med alsolsprit hela kvällen. Den röda rodnaden som liksom ringar in finnen/såret har blivit större. Det ser lite ut som borrelia typ men känns som en stor hård varm bulle. Inbillar mig typ att jag har feber men tänker att det säkert bara är för att jag är orolig och nojig!!!! 

• Anonym (Prova)
    Anonym (Signe) skrev 2023-11-13 21:40:24 följande:

Okej lite update eftersom att det ändå är så många som skrivit och velat hjälpa. Tack så mycket för alla svar! Dock så har ni alla typ bara haft hemska erfarenheter så känner mig ganska orolig nu. Men har varit i kontakt med KRY, läkaren där sa att jag skulle lägga om med alsolsprit i fem dagar, sen uppsöka vårdcentral. Men om jag får feber så skulle jag söka direkt. Nu har jag lagt om med alsolsprit hela kvällen. Den röda rodnaden som liksom ringar in finnen/såret har blivit större. Det ser lite ut som borrelia typ men känns som en stor hård varm bulle. Inbillar mig typ att jag har feber men tänker att det säkert bara är för att jag är orolig och nojig!!!! 

hej, det Är säkert ingen fara. hur har det gått?
Svar på tråden Någon som har haft problem med hårsäcksinflammationer? Hur blev ni av med det? Tips?