• Morotslera

    Ngt slags bananflugor på skåpsluckor, vägg och nära diskhon. Även i WC. Hjälp !

    Jag har fått något slags bananflugor som cirkulerar i köket och sitter på köksluckorna o vissa vägar. Även lite i WC.

    Ringt anticimex o de vill inte hjälpa. Mitt bostadsbolag med. Rengjort men det är inte borta. Jag tömde matavfallet ngn dag senare denna vecka men...jag ber er om hjälp. Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Ngt slags bananflugor på skåpsluckor, vägg och nära diskhon. Även i WC. Hjälp !
  • HeiHei

    Har du hällt matfett eller liknande i slasken? har haft liknande problem. Dom gillar att lägga sina ägg där.

  • Anonym (Koka ägg)

    Häll kokhett vatten i diskhon och vasken. Då dödar du de ägg och larver som finns där. Och fortsätt att göra det då och då tills alla flugor är borta, annars kan de ha lagt nya ägg som blir nya flugor. 

    Att ställa fram en skål med vatten, vinäger och en droppe diskmedel brukar vara rätt effektivt för att dränka flugorna och få ner antalet lite fortare.

  • Anonym (Sopan)

    Släng soprna varje dag, enda som funkat för mig.

  • Anonym (Koka ägg)

    Och just det. Låt inte frukt ligga framme utan ha det i en väl tillsluten påse eller låda. Och ta ut matavfallet ofta.

  • Morotslera

    Tack för tipsen. Har vinäger och diskmedel framme. Får slänga matavfallet oftare. Men kmr de försvinna från skåpsluckorna?? Rengjort med diskmedel??

  • Anonym (r)

    Sånt tar tid, du får inte bort alla på en dag. Biltema har jättebra gula klisterfällor som du kan sätta i typ muggar.

  • Anonym (Städa)

    Ha bra matavfallspåsar med förslutning,

    På somrarna har jag all frukt och grönt i svalen. Man behöver inte det men jag har det.

    Häll i ättika med bikarbonat. Koka upp hett vatten och häll i diskhon.
    Jag brukar ha  etriska oljor med bomullspad ha några droppar i avfallshantering. Vissa dofter gillar inte bananflugor, silverfiskar mm...

    Ha rent. Ha ingen disk?

  • Studentpappa

    Sätt upp såna kladdiga flugfällor, vi har mycket bananflugor på hösten och dom fällorna är kanon. Tar även många vanliga spyflugor som brukar vara vanliga sommar/höst. 

    Utöver städning/slänga sopor alltså. 


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Koka ägg)
    Morotslera skrev 2023-11-14 11:38:40 följande:

    Tack för tipsen. Har vinäger och diskmedel framme. Får slänga matavfallet oftare. Men kmr de försvinna från skåpsluckorna?? Rengjort med diskmedel??


    Hur menar du? Sitter de fast på luckorna? 
  • Anonym (Städa)

    Du har förmodligen matfett nått dylikt på köksluckorna. Tips städa.

Svar på tråden Ngt slags bananflugor på skåpsluckor, vägg och nära diskhon. Även i WC. Hjälp !