• Anonym (öppna din dörr)

Bli sambo och döda sexlusten

Såg en video där hon pratar om undersökningar de gjort under flera år, tusentals kvinnor som svarat, i olika länder. Kvinnorna sa att inom 1 år efter att de blivit sambo med mannen så tvärdök deras lust att ha sex med honom. Är det här något som ni känner igen från era egna förhållanden?

• Svar på tråden Bli sambo och döda sexlusten
  • Anonym (Volvo)

Det undersökningen inte talar om är att en stor del av sexlusten tappas när kvinnor överlag använder hormonbaserade preventivmedel  samt att graviditet,  amning och småbarnsåren också är en avgörande faktor... 

• Jårdi

Jag känner igen det, utan att småbarnsår, amning eller hormonbaserade preventivmedel varit inblandade.

Jårdi skrev 2023-11-16 17:22:16 följande:

Jag känner igen det, utan att småbarnsår, amning eller hormonbaserade preventivmedel varit inblandade.

Kvinnorna ifrågasatte hur det ser ut. Normerna. Att man förväntas vara monogama. Kvinnor ska inte gilla sex, inte vilja ha det. Man ska vara sambo. Många ville öppna upp förhållandet, och kunna träffa andra, eftersom hon tröttnat på sambon.
  • Fjäril kär

Hur många av dessa kvinnor lever med en man dom verkligen ville ha ?  Samt hur länge hade dom verkligen känt varandra innan hopflytt? 

Jag ser det inte som nån konstighet att lusten tvärdör redan efter 1 år om man haft för bråttom och faktiskt inte känner varandra tillräckligt bra och helt enkelt inte är kompatibla varken sexuellt, känslomässigt eller personlighetsmässigt.

• Fjäril kär

Hur många av dessa kvinnor lever med en man dom verkligen ville ha ?  Samt hur länge hade dom verkligen känt varandra innan hopflytt? 

Jag ser det inte som nån konstighet att lusten tvärdör redan efter 1 år om man haft för bråttom och faktiskt inte känner varandra tillräckligt bra och helt enkelt inte är kompatibla varken sexuellt, känslomässigt eller personlighetsmässigt.

• Anonym (olika behov)

Det beror ju så klart på hur länge de varit ihop innan de flyttade ihop samt hur förhållandet i övrigt såg ut, barn eller ej osv.
    1 år känner jag inte igen, men kanske inom 2-5 år i mitt fall från det vi blivit ihop.
    Har inte flyttat ihop med majoriteten av de jag haft förhållanden med, delvis pga såna här faktorer. Spänningen dör alltför snabbt av vardagstrivialiteter + att man ofta börjar ta varandra för givet fort man börjar dela livet med nån.

Visst ligger mycket sanning i det att kvinnor lessnar snabbare, men jag tror att det mest beror på att män slutar bry sig om relationer fortare och blir tråkigare än kvinnor. Romantik är och uppvaktning är inte lika viktigt för män och det gör att kvinnors och mäns behov är för olika för att kunna synka.

• Anonym (..)
    Anonym (öppna din dörr) skrev 2023-11-16 14:48:03 följande:

Såg en video där hon pratar om undersökningar de gjort under flera år, tusentals kvinnor som svarat, i olika länder. Kvinnorna sa att inom 1 år efter att de blivit sambo med mannen så tvärdök deras lust att ha sex med honom. Är det här något som ni känner igen från era egna förhållanden?

Nej ,inte i något förhållande. 
    Anonym (olika behov) skrev 2023-11-16 20:09:37 följande:

Det beror ju så klart på hur länge de varit ihop innan de flyttade ihop samt hur förhållandet i övrigt såg ut, barn eller ej osv.
    1 år känner jag inte igen, men kanske inom 2-5 år i mitt fall från det vi blivit ihop.
    Har inte flyttat ihop med majoriteten av de jag haft förhållanden med, delvis pga såna här faktorer. Spänningen dör alltför snabbt av vardagstrivialiteter + att man ofta börjar ta varandra för givet fort man börjar dela livet med nån.

Visst ligger mycket sanning i det att kvinnor lessnar snabbare, men jag tror att det mest beror på att män slutar bry sig om relationer fortare och blir tråkigare än kvinnor. Romantik är och uppvaktning är inte lika viktigt för män och det gör att kvinnors och mäns behov är för olika för att kunna synka.

Man ser ofta i t ex kontaktannonser hur kvinnor säger att de vill att deras hjärnor ska stimuleras av mannen. Hur gör man det, så att kvinnan inte ledsnar på honom?
  • Anonym (olika behov)
    Anonym (öppna din dörr) skrev 2023-11-16 20:57:47 följande:
    Man ser ofta i t ex kontaktannonser hur kvinnor säger att de vill att deras hjärnor ska stimuleras av mannen. Hur gör man det, så att kvinnan inte ledsnar på honom?
    Kvinnor går igång på män som förstår kvinnor och som visar intresse för deras person. Att vara ständigt nyfiken, lära sig om förförelse och romantik vilket man klart bäst gör genom att läsa böcker av kvinnliga författare, lära sig om kvinnors psyken, känslor och kroppar.

Kvinnor vill känna sig viktigast i en mans liv och vill bli ständigt påminda om denna kärlek, speciellt åtrån,

Att vara åtråvärd och sexig är bland det viktigaste för en kvinna. Så genom att förföra, vara kommunikativ, kärleksfull och verbal och få en kvinna att längta, genom att vara romantisk men också kunna var någon en kvinna kan beundra och se upp till, för kvinnor står inte ut med män som är alltför tillgängliga och ospännande.
    Det viktiga är att ha ett eget liv samtidigt som man vill bygga framtid och drömmar med sin kvinna och kämpa för henne. En hel vetenskap det där;)
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (öppna din dörr) skrev 2023-11-16 20:57:47 följande:
    Det är inte så svårt. Man fortsätter att göra allt det där som gjorde att hon blev kär. Vara intresserad av hennes liv, ställa nyfikna frågor,  vilja lära sig mer om henne och den hon är. Kunna kommunicera om känsliga och sårbara saker, dela lika på hushållssysslor,  diskutera kring samhällsfrågor,  visa sig vara påläst och kunnig.  Annars har han ju bara bluffat och lurat henne. Klart hon lessnar då.
    Kvinnor lessnar om mannen bara sitter i soffan efter jobbet och ser Netflix och pillar i mobilen och är ointresserad av henne. . Då blir det inget sex.   
  • Anonym (Mannen)

Det kan säkert finnas olika anledningar men två jag kan komma på:.1. kvinnan får ta ett större ansvar hemma vilket dödar lusten. 2. Kommer man nära varandra och blir vänner dödar det lusten för vissa kvinnor. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (öppna din dörr) skrev 2023-11-16 14:48:03 följande:

Nej det känner jag inte alls igen för egen del...

Har haft flera längre förhållanden över 1 år, och jag har iaf inte fått mindre lust efter bara ett år...Det är ju ingenting!
    Kan man inte ens bli kåt på någon efter bara ett år tillsammans så var det nog inte rätt partner att bli sambo med ens från början..

Sånt känner man som kvinna! ha ha

Det måste ju ligga mer bakom än att dom bara hade varit tillsammans ett år!?

Eller så är jag en aliens ;))
Svar på tråden Bli sambo och döda sexlusten