• Anonym (Ledsen)

Hur lindra ångest naturligt?

Som rubriken lyder, hur lindrar jag ångest naturligt? När jag har ett litet barn (sömn och motion blir ganska lidande).

Jag rör på mig så mycket jag kan, men jag bor lantlig och har svårt att ta mig runt med vagn. Utan vagn är inget alternativ.

Jag försöker lägga mig i tid, men bebis sover dåligt och vaknar väldigt ofta.

Har försökt boka samtalstid, men efter 4 olika ställen sagt de inte har tider så gav jag upp.

Har för övrigt inga vänner att prata med.

Vet vad ångesten beror på (den värsta, har även generell som jag kan hantera)

Borde äta bättre, har noll aptit men trycker i mig socker för att det är det enda som lindrar lite

Ärter kosttillskott och vitaminer, vill helst inte ha läkemedel

Men alla tips mottages,  vill inte ha det såhär 

• Svar på tråden Hur lindra ångest naturligt?
  • Zaro

Skulle du må bra av avlastning eller åtminstone sällskap?

• Anonym (Ledsen)
    Zaro skrev 2023-11-17 12:18:55 följande:

Skulle du må bra av avlastning eller åtminstone sällskap?

Det skulle väl inte lösa problemet, men det skulle nog ge mig större möjlighet att arbeta med det/ mig själv. Så delvis.
  • Fjäril kär

Jag tycker du ska ta kontakt med vårdcentralen,  inte för medicin utan för att du kan få hjälp med annat . En läkare kan ju dessutom skriva remiss för samtalskontakt som kan gå fortare om läkaren anser att du är i stort behov.  

Jag lever själv med livslång ångest och psykisk ohälsa och det som är ett måste är att inte slarva med hälsan vad gäller mat , fasta tider och sömn. Det är nämligen dessa bitar som triggar ångesten ännu mer .  Ta tillvara på alla möjligheter du har att vila och sova . Ät ordentligt, drick ordentligt och håll rutiner.  

Börjar dagliga rutiner bli dig övermäktig och du känner allt mer ångest kan du faktiskt ha hamnat i depression och då måste du söka hjälp. 

• Anonym (Patricia)

Ta med dig frågan om ångest till BVC , dom är till för dig som mamma också . BVC kan dessutom ha egna kuratorer eller typer av samtalshjälp. 

• Anonym (g)

Kolla på onlineterapi

• Anonym (...)

Hej!
    Som någon som själv lider av ångest- och äter mycket socker.

Det här rådet gäller mig själv också.
    Försök att aktivt minska på socker och äta mer "riktig" mat. Drick också mer vatten.

Ju mer du äter dig mätt på "riktig" mat, desto mindre sötsug. Och att äta mycket sötsaker och få i sig för lite näring från riktig mat är som recept för ökad ångest.

Vanor är svåra att bryta, men försök i alla fall att ha det i åtanke. Försök tänka: Vad gör det här med mig långsiktigt? Jag vet att jag vill ha det söta, men om jag vill må bra i framtiden så är det bättre att jag får i mig mer "nyttig" mat först. 

Svar på tråden Hur lindra ångest naturligt?