12 år kille/tjej
Bör en 12 åring få bestämma om hen ska tatuera sig eller inte?
Bör en 12 åring få bestämma om hen ska tatuera sig eller inte?
Ett enkelt svar nej. 18 år är en bra åldersgräns.
Om han inte vill tatuera sig så ska han givetvis få slippa det.
Givetvis inte. Det är därför 12-åringar har vårdnadshavare. En sån sak som tatuering är ju oåterkalleligt och en 12-åring kan inte förstå vidden av det. De ska medverka i beslut som inte får allvarliga konsekvenser tex middags mat, klädstil, umgänge etc Även där ska vårdnadstavade ingripa om barnet inte tar beslut som är gynnsamma.
Givetvis inte. Det är därför 12-åringar har vårdnadshavare. En sån sak som tatuering är ju oåterkalleligt och en 12-åring kan inte förstå vidden av det. De ska medverka i beslut som inte får allvarliga konsekvenser tex middags mat, klädstil, umgänge etc Även där ska vårdnadstavade ingripa om barnet inte tar beslut som är gynnsamma.
Tossing this in, för varför inte....
https://medium.com/@lexi.m.henny/how-common-is-detransition-a-review-of-all-the-evidence-95518e6affe1
Jag är av den åsikten att barn generellt sett inte har förmågan att överskåda vad den här typen av oåterkalleliga beslut kan leda till fysiskt och psykiskt och att det är mitt jobb som förälder att fatta beslut åt dem tills barnet är vuxet och moget. Mognaden kommer ju som bekant inte förrän vid ca 25 års ålder, men vid 18 är man vuxen juridiskt sett och det är då barnet kan fatta egna beslut i de här frågorna.
Som förälder vill jag inte se mitt barn varken göra märken på kroppen eller äta stora doser hormoner dagligen. Jag försöker få mitt barn att förstå att hon är fin precis som hon är. Hon behöver inte göra någon förändring av kroppen för att duga i någons ögon eller för att få vara sig själv. Hon kan ha på sig vad hon vill, fixa håret på alla möjliga sätt, utbilda sig till vad hon vill och så vidare. Kalla sig för vad hon vill, byta namn, älska vem hon vill. Det är vad vi har kämpat för i många generationer nu och det tror jag på. Friheten att få vara sig själv.
Men det är något annat att modifiera sig fysiskt med hjälp av kirurgi och/eller hormoner enligt min mening. Jag är rädd för hur det påverkar kroppen och hälsan på lång sikt.