• snyfslan

Liknande namn som kusin

Hej!

Vi ska snart få barn och vill gärna kalla henne Holly. Problemet är dock att hon har en kusin som heter Molly och vi är lite orolig att hennes föräldrar ska ta illa vid sig, även om jag själv tycker att namnen är ganska olika.

Hur tänker ni? Hur lika namn får man välja? Stina - Lina? Elna - Ella? Hanna - Anna?

Vore tacksam för era tankar!! 

• Svar på tråden Liknande namn som kusin
  • Anonym (Maria)

Jag tycker det funkar men umgås ni väldigt mycket hade jag nog frågat innan, eller meddelat tidigt om vi bestämt oss helt. Motiverat namnvalet, sagt att ni.älskar namnet och att ni hoppas att de inte tar illa upp. 

• Anonym (Mimmi)

Jag ser inget promenad namnvalet, för en gångs skull väljer någon att namn som inte är fult. (Tänk Greta, Märta och liknande. )

Tror att Molly kommer att avundas Hollys mycket finare namn faktiskt!

• Anonym (X)
    Anonym (Maria) skrev 2023-11-19 16:02:40 följande:

Jag tycker det funkar men umgås ni väldigt mycket hade jag nog frågat innan, eller meddelat tidigt om vi bestämt oss helt. Motiverat namnvalet, sagt att ni.älskar namnet och att ni hoppas att de inte tar illa upp. 

Alltså, varför måste man motivera sitt namnval? Är det inte självklart att man väljer ett namn för att man gillar/älskar namnet?

TS behöver inget godkännande för sitt namnval. Att öppet kritisera andra för deras namnval är ju bara trashigt. Det är inget konstigt namn TS valt, ingen annan har det, och det är inte anstötligt på något sätt. Så varför skulle någon lägga sig i detta?
  • GuldKvinnan

Tycker i grunden att ni såklart får välja vilket namn ni vill men lite konstigt blir det kanske :) Men umgås ni mycket eller? Annars är det väl bara ni i familjen som kommer veta att de är kusiner och heter lite likadant... ingen big deal egentligen. Men jag håller med som något skrivit innan att ni kanske ska lyfta tanken med föräldrarna till Molly bara för att se reaktionen. 

• Anonym (qwerty)

Holly är knappt ett namn, mest ett smeknamn och låter som ni desperat vill att hon ska ha samma namn som kusinen av någon anledning. Kom på något bättre och ha holly som smeknamn om ni måste.

• Anonym (A)

Om ni har namnet i släkten och gillar det så kör på

• Anonym (Ni väljer)

Ni får såklart döpa ert barn till precis vad ni vill, det är inte ens samma namn. Men ni har såklart rätt att döpa er dotter Molly också! Just sayin.

Kan ni tänka er stavningen Hollie? Då blir det ju mer olikt, men vill ni döpa er dotter till Holly så ska ni såklart göra det Hjärta Det är min åsikt. 

• Anonym (Holly)

Molly/Holly blir mer uppseendeväckande än Hanna/Anna helt enkelt för att det är ovanligare. Man kallar inte sitt barn för Anna och förväntar sig att få ha namnet ifred. Molly däremot riskerar att kännas mer personligt eftersom det inte finns någon grundförväntning att liknande namn kan dyka upp i omgivningen.

Med det sagt kan ni mycket väl ta Holly ändå. Det är ju ett släktnamn och allt. Jag hade dock nämnt det för Mollys föräldrar i förväg så att det inte kommer som en total överraskning. Vem vet, kusinerna kanske till och med tycker det är skoj i framtiden.

Fint namn, Holly. Jag brukar inte vara ett fan av inlånade engelska namn men Holly passar ju in bra rent uttalsmässigt.

• snyfslan

Tack för alla tankar och åsikter!

Tror att vi gör så som flera av er skriver, att vi pratar öppet med Mollys föräldrar och skulle de vara minsta tveksamma får vi nog fundera över ett annat namn 🙂

• Fossil

Kanske nästa dotter ska heta Polly?

Som fossil är man in i helvete gammal
  • Anonym (J)

Förstår inte varför folk är så jävla elaka i den här tråden?

En bekant till mig har en dotter som heter Felicia och sen kom systern och döpte sin dotter till Alicia. Också två namn som är väldigt lika varandra men inte är de sura på varandra för det 🤦?♀️

Man väljer det namn som man älskar och vill att sitt barn ska heta! Du kommer vara barnets förälder hela livet och barnet kommer bara träffa sin kusin när ni ses liksom, större delen av barnets liv kommer ju spenderas utan kusinen... Så välj det namn som ni gillar och det spelar ingen roll enligt mig att kusinen har ett liknande namn. Kör hårt!

• Svw

Jag hade inte brytt mig om någon så valde samma namn som vårt barn. Vi var först i bekantskapskretsen, och om folk tycker det är konstigt så faller det ju på de som valde namnet sist, dvs den som härmas. Personligen hade jag inte valt Holly till en kusin som heter Molly. Uttalet är för snarlikt. Och är Mollys mamma din syster då eftersom barnen är kusiner och din man är utländsk? Fråga henne vad hon tycker! När mormor och morfar ropar namnen kommer barnen inte veta vem det var som skulle komma. Men umgås ni inte hade jag inte brytt mig och tagit Holly. 

Stina - Lina och Elna - Ella är ju inte ens lika? Om du jämför Love och Loke, skiljer bara en bokstav med uttalet är vitt skilt. Det går inte att höra fel. 

• Anonym (Lotta)

Det som spelar roll är väl vad Mollys föräldrar tycker. Så prata med dem om det och fråga hur de känner! 

Jag kan tänka mig att Molly själv kan tycka att det är fint och speciellt att hon och lilla kusinen är ihopkopplade genom att de har så lika namn. :)

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Lotta) skrev 2023-11-20 17:30:41 följande:

Det som spelar roll är väl vad Mollys föräldrar tycker. Så prata med dem om det och fråga hur de känner! 

Jag kan tänka mig att Molly själv kan tycka att det är fint och speciellt att hon och lilla kusinen är ihopkopplade genom att de har så lika namn. :)

Nej, det som spelar roll är vad ts tycker att hennes barn ska heta.
    Resten får diverse människor bara acceptera.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-20 17:47:49 följande:
    Nej, det som spelar roll är vad ts tycker att hennes barn ska heta.
    Resten får diverse människor bara acceptera.
    De flesta människor vill inte att deras syskon ska känna sig överkörda. Jag antar att TS är en av dessa människor, för hade hon inte varit det hade hon knappast startat den här tråden.
Svar på tråden Liknande namn som kusin