• Anonym7393

    Ni med hypotyreos, hur mycket höjdes ert TSH när ni blev gravida?

    Hej, 

    Jag har försökt bli gravid i 1.5 år nu med ett missfall i vecka 7. Skulle gärna behöva höra lite lyckliga historier från er som har hypotyreos!

    Innan jag blev gravid har jag haft lätt förhöjda TSH-värden mellan 2.7-4.9. Eftersom dom var lätt förhöjda ville läkaren inte behandla med levaxin.
    Men sen när jag blev gravid så hade jag helt plötsligt 18!! Detta prov tog i v.4. Brukar det höjas så himla mycket? Hur är era erfarenheter? Då satte dom direkt in 75mg Levaxin men detta slutade som sagt med missfall. 

    Nu fortsätter jag däremot att gå på Levaxin då värdena efter missfallet har varit något högre. Men skulle gärna höra era erfarenheter!

  • Svar på tråden Ni med hypotyreos, hur mycket höjdes ert TSH när ni blev gravida?
  • Anonym (Hashimotos)

    Hej! 


    Mitt TSH sjönk i samband med graviditet, låg pressat innan jag blev gravid men sen sjönk det till 0,03. Så jag fick minska levaxin dosen. Då steg det till 0,6 och nu senast 3,9 (så nu först ska jag höja levaxinet). Mitt råd är att du hör med din läkare om du kan få en tätare provtagning, jag tar t ex var fjärde vecka nu under graviditet (är i vecka 14). Tror inte man kan jämföra helt med andra utan jag tror det är individuellt. 


    I regel behöver man ju mer levaxin vid konstaterad graviditet, men samtidigt gör ju HcG att TSH pressas så då kan man ju som i mitt fall också sjunka istället. 


    Stort Lycka Till och jag beklagar verkligen ditt missfall ♥️

Svar på tråden Ni med hypotyreos, hur mycket höjdes ert TSH när ni blev gravida?