• Anonym (Hypo)

Rädd hjälp rökning

Hej, 

Jag är 25år och var igår ute med kollegorna på en After Work. Efter några öl får en kollega för sig att köpa en vape (el-cigarett med smak). Jag testar och tycker den är god och vi delar på den under kvällen. 

Till saken ska höra att jag inte är rökare. Det kändes bara bra för stunden och var gott då. 

Idag ångrar jag mig väldigt mycket och har vad jag tror är ont i lungorna. Troligtvis placebo och hypokondri. 

Är detta jag gjort en gång väldigt farligt? Kan jag av att testa en gång få lungcancer eller täppa igen lungporerna eller förstört lungorna på annat sätt? 

Jag är en hypokondriker av rang..

Tacksam för alla svar :) 

• Svar på tråden Rädd hjälp rökning
  • Anonym (L)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-21 23:30:29 följande:
    Eftersom man tyvärr kan få lungcancer även  om man aldrig har rökt så kan man tyvärr även få det också om man bara testat en gång. Och dessutom är vape ännu farligare för lungorna än vanliga cigaretter. 
    Som föregående skribent säger så handlar ju inte tråden om huruvida man kan få lungcancer eller inte i allmänhet, tråden handlar ju om risken för lungcancer kopplat till just detta rökningstillfälle och den är ju minimal, obefintlig..
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (L) skrev 2023-11-22 01:10:51 följande:
    Som föregående skribent säger så handlar ju inte tråden om huruvida man kan få lungcancer eller inte i allmänhet, tråden handlar ju om risken för lungcancer kopplat till just detta rökningstillfälle och den är ju minimal, obefintlig..
    Och den risken finns, även om ts enbart har testat en gång. Och vape ger dessutom risk. 
  • Anonym (Hypo)
    Anonym (L) skrev 2023-11-21 22:41:20 följande:

Men är du seriös? Om lungcancern beror på rökning får man det först efter måånga års regelbunden rökning.. då skulle jag i sådana fall vara mer orolig över alkoholen, om man nu måste vara orolig. 

Har du sökt hjälp för din hälsoångest? 

Tack snälla. Yes jag har fått hjälp och det har blivit Mycket bättre men ibland kommer den tillbaka. Jag har blivit bättre på att inte googla och släppa tankarna. men nu malde det bara på. 

Tack igen. Ja frågeställningen var mest att någon kunde få mig att se "normalt" på saken så att jag kunde släppa det och gå vidare. Får jag lungcancer så får jag. Förhoppningsvis var det inte för att jag testade att röka en gång.

Tankarna springer ofta iväg bara..

• Anonym (M)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-22 08:24:07 följande:
    Och den risken finns, även om ts enbart har testat en gång. Och vape ger dessutom risk. 
    Ingen utvecklar lungcancer som ett resultat av att de rökt en gång. Då skulle de ha fått lungcancer ändå pga andra faktorer. Den skada samt risk att utveckla cancer som rökare tar är kumulativ vilket du borde veta om du är sjuksköterska.
  • Anonym (Halloj)

då tror jag mer det är ditt drickande som är oroväckande eftersom du gör saker du sedan ångrar

• Anonym (Hypo)

Tack för era svar

• Anonym (Ssk)

Anonym (M): Finns många som får lungcancer av arr ha rökt en enda gång eller inte ens rökt en enda cigarett. Och nej, det är inte pga andra faktorer utan just pga rökning och att se utsatta för passiv rökning. Sorligt, absolut. Men helt sant, tyvärr. 

• Häegertz
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-21 23:30:29 följande:
    Eftersom man tyvärr kan få lungcancer även  om man aldrig har rökt så kan man tyvärr även få det också om man bara testat en gång. Och dessutom är vape ännu farligare för lungorna än vanliga cigaretter. 
    Nu blir jag nyfiken. Har du några källor på påståendet att vejp är farligare än cigaretter?
  • Anonym (Ssk)
    Häegertz skrev 2023-11-23 10:09:00 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Har du några källor på påståendet att vejp är farligare än cigaretter?
    Bara att googla. Eller besöka en lungcanceravdelning. 
  • Häegertz
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-23 10:16:45 följande:
    Bara att googla. Eller besöka en lungcanceravdelning. 
    Så du har inga källor och sitter bara och har åsikter och tycker till om saker du inte riktigt vet något om? Ditt påstående stämmer iallafall inte alls.
  • Anonym (Ssk)
    Häegertz skrev 2023-11-23 13:41:05 följande:
    Så du har inga källor och sitter bara och har åsikter och tycker till om saker du inte riktigt vet något om? Ditt påstående stämmer iallafall inte alls.
    Googla. Kom ut i verkligheten. 
  • Anonym (Inger_Rimjobius)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-23 15:26:12 följande:
    Googla. Kom ut i verkligheten. 
    Är inte det två motsatser?
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Inger_Rimjobius) skrev 2023-11-23 15:39:50 följande:
    Är inte det två motsatser?
    Nej. 
  • Anonym (Inger_Rimjobius)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-23 16:13:23 följande:
    Nej. 
    Låter som ett tråkigt liv. Speciellt om man också drabbats av att vara ssk.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-23 09:57:02 följande:

Anonym (M): Finns många som får lungcancer av arr ha rökt en enda gång eller inte ens rökt en enda cigarett. Och nej, det är inte pga andra faktorer utan just pga rökning och att se utsatta för passiv rökning. Sorligt, absolut. Men helt sant, tyvärr. 

Fast du blandar ihop en rad olika situationer. Ja en människa som aldrig rökt kan få lungcancer och en människa som rökt en gång kan naturligtvis också få lungcancer. Men det kommer då inte vara pga den enda cigaretten utan av andra skäl. TS ville ju veta om det var farligt att röka en gång. 
  • Grinchen1990
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-22 08:24:07 följande:
    Vad menar du att det finns för risk med att vapea en endaste gång?

• Anonym (Ssk)
    Grinchen1990 skrev 2023-11-23 18:39:14 följande:
    Vad menar du att det finns för risk med att vapea en endaste gång?
    Det ger risk för permanenta skador. 
  • Grinchen1990
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-23 20:44:37 följande:
    Det ger risk för permanenta skador. 
    Det var som tusan, har försökt googla men hittar inget öht som kan styrka det.
    Har du en källa?

Låter ju helt otroligt.
Svar på tråden Rädd hjälp rökning