• Anonym (Elisa)

Hur farliga är vissa mediciner egentligen?

Jag har fått skittabletterna propavan utskrivet, men tycker inte att dom hjälper speciellt mycket..Jämfört med Imovan som jag fick förut..

Imovan funkar perfekt att bara ta en halv eller hel tablett av och sen sover man som en stock..

Propavan däremot tar låååång tid på sig innan man ens blir lite trött...eller så funkar dom inte alls..Vilket har gjort att jag tar fler än 2 per dygn..Det blir snarare runt 5 st per natt..För att jag ens ska kunna sova lite grann..

Dom/läkararna vill inte skriva ut Imovan, för att dom är "beroende framkallande"  Men med dom funkar ju- 1 tablett eller t.o.m en halv..

Hur läkare kan tycka att det är bättre att folk "trycker" i sig andra mindre effektiva tabletter förstår jag inte.. (inte bara när det gäller sömntabletter utan även massor av andra tabletter,Som tex smärt medicin- så är det precis samma visa..

Folk som blir hjälpta på ngr kodeintabletter, tex...har varit med om det samma och fått börja "tugga" vanliga alvedon eller treo--i större mängder än när dom fick kodein (som är en typ av morfin, fast mycket svagare)

Jag förstår inte riktigt hur läkarna tänker där...

Det måste ju vara farligare att äta mer tabletter av "halvtaskig" medicin, än att ta 1 riktig som funkar (dagligen) eller, vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur farliga är vissa mediciner egentligen?
  • Anonym (Dumpenkvinnan)

Assåååå ... Det är nog inte så enkelt som att det finns ett givet mått av farlighet i varje läkemedel och man bara kan addera detta mått för att räkna ut en allmän farlighetskurva.
    Lite mer än rudimentär matematik får man kanske hoppas att det krävs för att bli läkare, och just därför bör man nog inte ställa upp egenuträknade farlighetstabeller (enbart baserade på adderad förmodad farlighet) och av detta dra slutsatser.

Den goda procenten av mig vill tro att läkarna vet något som inte är fullt så banalt att räkna ut.

Och är det så att en medicin faktiskt inte har någon effekt alls, så är det säkert inte svårt att få vården att hålla med om att den bör bytas ut.

Svar på tråden Hur farliga är vissa mediciner egentligen?