• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-08-09 00:00:36 följande:
    För fanns inte någon som jag ens kunde se mig själv på dejt med. Och ja fanns några rätt så snygga men inte speciellt direkt. 

Vad är då poängen? Vill bara dejta om det faktiskt kan leda till något långsiktigt. Inte en kortsiktig romans. 

Det ska vara seriöst. Det är inte en romantisk lek. 
    Men man vet aldrig innan vad det leder till oavsett hur intresserad man är av någon från början! 

Du tar allt på alldeles för stort allvar! Det ska finnas en nyfikenhet på den andra personen, ett intresse av att lära känna någon bättre, se vad det kan leda till. Sannolikt kommer du att missa drömtjejen med din inställning att "det ska vara seriöst och ingen lek". 

Kan ta exempel från verkligheten i mitt eget liv:

När jag träffade nuvarande första gången skulle jag fylla 24, han 21. Jag hade aldrig haft någon relation innan. Jag kunde inte tänka på något annat än honom, det var fjärilar i magen etc. Vi var tillsammans i 6 månader. Efter att det tog slut fortsatte vi att vara vänner. Anledningen till att det tog slut var att han inte ville såra mig och visste att han inte var på samma plats som sig i relationen. Från början var det inte ens meningen från någon av oss att det skulle bli något mer än "vi har kul ihop". I några år efter att det tog slut hade vi fortsatt nära kontakt innan livet kom emellan och vi hördes av mer sporadiskt genom åren, men aldrig släppt kontakten helt.

Ett tag efter att det tog slut började jag internetdejta. Gick på olika dejter innan jag träffade exet. Han gav inte samma fjärilar som nr 1 utan mer en känsla av trygghet. Det var en nyfikenhet på någon som ledde till en 20-ish lång relation, där fjärilarna kom ju mer jag lärde känna honom. Den han var när vi träffades från början och den han blev efter hand i relationen är tyvärr inte samma person. Men, det är inte "bara" att bryta upp en lång relation ibland. 

I samband med separationen från exet fick jag och nuvarande kontakt igen. Från början som vänner men som efter hand utvecklats till något annat, till en kärleksrelation igen. Från början handlade det bara om att vi stöttade varandra i våra separationer.

Saker kan utvecklas och ändras över tid, både till det positiva och det negativa hållet. Men, man vet inte vart det leder om det inte finns en nyfikenhet på att lära känna den andra personen. De starka känslorna behöver inte finnas där från början utan kan utvecklas ju mer man lär känna någon. 

Men för att det ska utvecklas till något bättre så måste man våga chansa, man måste våga öppna upp sig för den andra. Och där är inte du, TS. Till du kommer dit kommer du aldrig att hitta den livslånga relationen. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-08-09 00:00:36 följande:
    För fanns inte någon som jag ens kunde se mig själv på dejt med. Och ja fanns några rätt så snygga men inte speciellt direkt. 

Vad är då poängen? Vill bara dejta om det faktiskt kan leda till något långsiktigt. Inte en kortsiktig romans. 

Det ska vara seriöst. Det är inte en romantisk lek. 

Fast du vet inte om det blir långsiktigt. Säg att du frågar tjejen du är kär i och ni går på en dejt, och sedan några till. Efter några månader säger hon att inte vill längre. hon känner att ni inte passar ihop. Allt ni fick var en kort romans. Hur gör du då? 

Du kan inte undvika korta romanser. Du kan hoppas att den du vill ha också vill ha dig och att det varar för alltid. Men det finns inga garantier. 

• Anonym (X)

Du känner henne inte mer än att hon är snygg och trevlig.
    Du måste träffa henne och lära känna henne innan du vet  Vad dina känslor är, och sen om det är besvarat.

Bjud ut på dejt men var beredd på att det kan bli nej, och att det kansle aldrig blir en andra dejt.

Du kan aldrig få garantier för känslor, men det är bättre att vara öppnare än att bara leva i sitt huvud som du gör.

• Meddelande borttaget

TS: tjejer ställer omöjliga krav på killar 
    Alla: gör hon du är intresserad av det?
    TS: det vet jag inte
    Alla: vad har ditt påstående då med henne att göra
    TS: Jag visar bara på modern dejtning som är ett problem 
    Alla: men varför får andra killar tjejer då?
    TS: för de är inte lika seriösa som jag är
    Alla: Fast andra söker ju också långsiktigt, det visar ju forskning på
    TS: de som svarat ljuger, sociala medier visar på att jag har rätt
    Alla: men det stämmer ju inte, det du säger, så hur får andra killar relationer med tjejer?
    TS: de "settlar"
    Alla: ???????? Var det inte tjejerna som satte kraven?
    TS:.......

Over and out

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-08-09 09:53:53 följande:

Fast du vet inte om det blir långsiktigt. Säg att du frågar tjejen du är kär i och ni går på en dejt, och sedan några till. Efter några månader säger hon att inte vill längre. hon känner att ni inte passar ihop. Allt ni fick var en kort romans. Hur gör du då? 

Du kan inte undvika korta romanser. Du kan hoppas att den du vill ha också vill ha dig och att det varar för alltid. Men det finns inga garantier. 

Ja, då¨är det ett jättemisslyckande såklart och något jag vill undvika. 

Inte sagt att det finns garantier men går att vidta åtgärder för att säkerställa att relationen blir bättre 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-08-10 16:57:51 följande:

Inte sagt att det finns garantier men går att vidta åtgärder för att säkerställa att relationen blir bättre 

Förutsättningen är ju att hon vill ha en relation med dig. Och det verkar hon inte vilja, och jag tror att du vet det också, innerst inne. Hon vet ju vem du är, så hade hon varit intresserad hade det inte varit svårt för henne att visa det. Men hon gör inte det.

Därför vågar du inte fråga, eftersom du kommer att bli besviken och se det som ännu ett misslyckande.
  • Anonym (Smol)

Nu blandar du ihop äpplen och päron. Att inte passa ihop går inte att åtgärda. Passar man ihop så kan man vårda relationen, ja. Men passar man inte ihop är det ingen idé.

Det märks så otroligt tydligt att du är totalt oinsatt i hur relationer fungerar eller inte fungerar!
  • Anonym (X)
    Har hon nånsin kontaktat dig först? Du som är så ärlig kan väl svara?
  • Meddelande borttaget
  • anonym05swe
    Anonym (Smol) skrev 2025-08-10 19:55:48 följande:
    Nu blandar du ihop äpplen och päron. Att inte passa ihop går inte att åtgärda. Passar man ihop så kan man vårda relationen, ja. Men passar man inte ihop är det ingen idé.

Det märks så otroligt tydligt att du är totalt oinsatt i hur relationer fungerar eller inte fungerar!

Jo att passa ihop går visst att förbättra genom att ex prata med relationscoach osv och anpassa en relation efter vad som är optimalt för båda. 

Ni vill hellre i princip att man ska in i en relation för "erfarenhet" än att träffa den rätta i en livslång relation.

• Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2025-08-13 00:55:57 följande:

Jo att passa ihop går visst att förbättra genom att ex prata med relationscoach osv och anpassa en relation efter vad som är optimalt för båda. 

Ni vill hellre i princip att man ska in i en relation för "erfarenhet" än att träffa den rätta i en livslång relation.

Nej. Du förstår verkligen inte. Låt mig ge ett exempel:

Mannen har ett stort intresse av att vara hemma och titta på sport på TV på fritiden. Han tycker att teater och opera är astråkigt.

Kvinnan har ett stort intresse för att gå på opera och teater på fritiden. Hon tycker att TV-sport är astråkigt 

Efter ett tag i relationen känner de båda att de inte har något gemensamt, de har svårt att göra saker tillsammans och har inget att prata om.

En relationscoach hade inte hjälpt. 

Och resten av ditt inlägg är en halmdocka. Ingen har påstått det. Det är din sjukliga och felaktiga tolkning.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Du har rätt i att relationen kan gå att rädda om man inte är FÖR olika, samt om båda är beredda att kompromissa.

Det är inte hugget i sten från början vem man passar ihop med och inte.

Men det finns ändå en gräns, och det finns aldrig någon garanti för att en relation håller. Framför allt finns ingen garanti för att båda faktiskt vill rädda den. Känslor kan förändras och känslor styr man inte över. Det är inte detsamma som att man är oseriös. 

De flesta är beredda att kämpa mer om man har bostad och barn ihop, men inte hur mycket som helst. Inte om förhållandet faktiskt inte fungerar längre.

De flesta tjejer vill träffa en seriös kille, men inte en kille med sociala svårigheter som vill att en flickvän ska fixa hans liv. Om tjejen du gillar kunde läsa dina inlägg här, och förstå vilka skeva föreställningar och förväntningar du har på en relation, skulle hon springa långt åt andra hållet. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Här blandar du ihop det inledande stadiet med att vara i en etablerad relation.

Du fick frågan vad du skulle göra om du och tjejen gick på några dejter, träffades i några veckor eller månader, och hon sedan sade att det inte känns rätt.

Du svarade som att ni redan vore tillsammans och hade varit det ett tag, samt att båda ville satsa på en framtid ihop. Då finns det skäl att inte ge upp för lätt. Men inte när man nyligen har träffats och ännu inte vet var man står. Ser du det som ett stort misslyckade, blir det svårt för dig att komma vidare.

Vill tjejen inte träffas mer, finns det inga åtgärder du kan vidta för att relationen ska bli bättre. Då får du acceptera att du inte var rätt för henne, att hon inte har rätt känslor osv.

Du kan inte undvika dessa scenarion. Du kan hoppas att det inte ska bli så, men du får vara beredd på att det kan hända, samt lära dig hantera det.

Så, efter 3-4 dejter när jon säger att hon inte vill ses mer, att det inte finns något intresse från hennes sida att ta det hela vidare så ska du dra med henne till en parterapeut?

Jesus Christ on a motorbike.... 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-08-14 07:33:33 följande:
    Så, efter 3-4 dejter när jon säger att hon inte vill ses mer, att det inte finns något intresse från hennes sida att ta det hela vidare så ska du dra med henne till en parterapeut?

Jesus Christ on a motorbike.... 
    Nej det sade jag inte för det var inte scenariot jag svarade på
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-08-14 13:10:22 följande:
    Så här svarade du när jag skrev att hon kanske inte vill fortsätta vara tillsammans med dig mer än ett litet tag. Men man går inte till en relationscoach när man får nobben av sin dejt efter några månader. Så svara gärna på hur man gör relationen bättre om tjejen inte vill träffa dig mer än några dejter/månader.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-08-14 13:10:22 följande:
    Och hur ska du göra när tjejen inte är intresserad överhuvudtaget, som är fallet idag?

Är det därför du aldrig frågar, för du vet innerst inne att hon inte är intresserad?
  • Anonym

Varför skickar du inte sms-et nu? Vad är anledningen till att du inte bara bjuder ut henne?

Du vet det mesta om hur relationer blir till och fungerar. Det handlar inte om att "stressa" länge. Du vågar. Du tror att hon inte är ointresserad. Du vet rentav vad du ska skriva.

Varför har du inte bara bjudit ut henne?
    Är det fackförbunden igen ...?

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?