• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2026-03-31 15:25:54 följande:
     Har inga problem att bara prata. Menar dock att det inte direkt stärker en relation. Det stärker mer att i en relation prata om saker som hör relationen till osv.
    Men du har inga relationer, inte romantiska, inte ens nära vänner du törs öppna dig för.
    Vad vet du om vad man pratar om i en relation?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Du vet att folk träffat sin framtida partner helt plötsligt osv när de minst anat utan dejter osv? Inte direkt så det är omöjligt 

Kan och vill är olika ord. Ja, jag kan prata om saker som är irrelevanta för sakens skull. Har inga problem att bara prata. Menar dock att det inte direkt stärker en relation. Det stärker mer att i en relation prata om saker som hör relationen till osv.

Jo, jag fungerar som andra men till skillnad från andra killar dmar jag inte 50 random personer. 
    Ja, folk träffas på alla möjliga sätt. Ibland oväntat.

Ingen har påstått något annat.

Men lära känna-fasen kommer du aldrig förbi. Du kan inte bara hoppa över den, oavsett om du träffar en tjej på Internet, på flyget, i föreningen eller någon annanstans. Sen kan du kalla det att dejta eller något annat. Men det är väl inte "gift vid första ögonkastet" vi pratar om?

Det finns de som träffas, det klickar direkt och de blir ihop direkt eller nästan direkt, utan krusiduller. Men det är inte så vanligt. Oftast tar det längre tid innan man är ett par. Livet är sällan som på film.

Sen svarade du inte på frågan. Vilka samtalsämnen anser du är irrelevanta? Vad "hör relationen till" och inte?

Ingen har påstått att det är framgångsrikt att dm:a 50 random personer.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2026-03-31 14:40:32 följande:
    Den personen jag var på dejt mer var mer än ett år sedan (typ 2 vintrar sedan) och inte hon jag har känslor för. Vi matchade och fixade en dejt rätt snabbt som som ej ledde någon vart. 
    Du berättade då att du föreslog en andra dejt men hon sa nej.
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2026-03-31 14:43:38 följande:
    Nej jag kan prata om allt. Vill inte bara prata om intressen NEJ. 

Jag fokuserar på att vägen till en relation ska vara så effektiv som möjlig enbart. Att prata om nonsens leder inte till en relation. 

Klart jag vet om att folk har olika preferenser. 
    Vägen till en relation är inte effektiv! Den är snårig, komplicerad och full av "nonsens" för att lära känna varandra. 
    anonym05swe skrev 2026-03-31 15:21:17 följande:

Nuförtiden dejtar folk (även blir ihop med folk) för bekräftelse till stor del vilket inte jag gör. Inte konstigt att så många relationer håller så kort tid då heller. 

Enligt vem då? De som faktiskt är i en relation eller någon hittepåguru på sociala medier?
    Kan och vill är olika ord. Ja, jag kan prata om saker som är irrelevanta för sakens skull. Har inga problem att bara prata. Menar dock att det inte direkt stärker en relation. Det stärker mer att i en relation prata om saker som hör relationen till osv.
    Saker jag och nuvarande pratar om (i en relation)
    - respektives barn
    - politik
    - nyheter
    - musik
    - film
    - sex
    - våra ex (när de betett sig som nötter)
    - vad vi gjort under dagen 
    - tankar och funderingar över framtiden 
    - funderingar över livet
    - jobb
    - starta eget
    - drömmar
    - totalt nonsens
    - projekt i hans trädgård och hus
    - projekt på min balkong och i min lägenhet 
    - oro för föräldrar 

Inte många samtalsämnen som "rör vår relation" med andra ord. 
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2026-03-31 16:13:12 följande:
    - respektives barn
    - politik
    - nyheter
    - musik
    - film
    - sex
    - funderingar över livet
    - jobb
    - starta eget
    - drömmar
    - totalt nonsens
    - oro för föräldrar 

Jag och min man pratar också om allt mellan himmel och jord. Det gör nog många par, mer eller mindre.

Ofta ännu mer i början, under lära känna-fasen.

Men TS har bara har en teoretisk föreställning om vad en relation innebär. Han har däremot mycket bestämda uppfattningar om hur han tycker att det ska vara. Uppfattningar som inte är verklighetsförankrade alls.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2026-03-31 16:13:12 följande:
    - respektives barn
    - politik
    - nyheter
    - musik
    - film
    - sex
    - funderingar över livet
    - jobb
    - starta eget
    - drömmar
    - totalt nonsens
    - oro för föräldrar 

Flera av de där sakerna har med en relation att göra...
    anonym05swe skrev 2026-03-31 16:28:05 följande:
    Vilka?

Och alla som inte direkt har med relationen att göra. Ska man inte prata om dem?
    anonym05swe skrev 2026-03-31 16:28:05 följande:
    Vilka då? Inte våra barn (eftersom de inte är gemensamma), politik, film, musik, nyheter, våra ex, jobb, projekt i respektives bostad, nonsens, oro för föräldrar, starta eget (eftersom vi inte bor ihop och därmed inte har gemensam ekonomi alls), vad vi gjort under dagen... 

Så, då var det sex, tankar och funderingar över framtiden (som inte behöver ha med relationen att göra), drömmar (som inte behöver ha med relationen att göra) och funderingar över livet (som inte heller behöver ha med relationen att göra) kvar.... och av de är det endast en sak som faktiskt har med relationen att göra... 
  • Anonym (man)
    anonym05swe skrev 2026-03-31 15:21:17 följande:

Nuförtiden dejtar folk (även blir ihop med folk) för bekräftelse till stor del vilket inte jag gör. Inte konstigt att så många relationer håller så kort tid då heller. 

Giftermål populärt bland unga

Enligt Ungdomsbarometern ser nio av tio i ålderskategorin 15?24 att målet med relationer är att hitta en livslång partner.

Unga längtar efter stabila och långvariga relationer, och över hälften säger att giftermål i framtiden är viktigt för att de ska vara lyckliga.

Jag tänker inte ladda ner rapporten åt dig, men det är ju bara att konstatera att du har fel. Om det här också.

• anonym05swe
    Anonym (man) skrev 2026-04-01 13:46:43 följande:
    Giftermål populärt bland unga

Enligt Ungdomsbarometern ser nio av tio i ålderskategorin 15?24 att målet med relationer är att hitta en livslång partner.

Unga längtar efter stabila och långvariga relationer, och över hälften säger att giftermål i framtiden är viktigt för att de ska vara lyckliga.

Jag tänker inte ladda ner rapporten åt dig, men det är ju bara att konstatera att du har fel. Om det här också.

Alla kan säga vad som helst i en enkät. Det inte samma sak som att folk agerar på det sättet.
    anonym05swe skrev 2026-04-01 15:07:50 följande:
    Alla kan säga vad som helst i en enkät. Det inte samma sak som att folk agerar på det sättet.
    Jaha.... så när någon presenterar en studie som motsäger dina "erfarenheter" så ljuger folk i studien? Men när du tror att dina argument stöds så är det sanning. 

Välj! Ljuger deltagare i studier eller inte? Det är inte första gången du håller på så här.
  • Anonym (X)
    Och varifrån kommer dina fakta?
    Du är inte ute, du har inget socialt liv, vad vet du ens anekdotiskt om folk?
  • Anonym (man)
    Nej, det är sant. En del säger sig dejta enbart långsiktigt, vara intresserad av en viss tjej i sin organisation och inte kunna se sig med någon annan, och samtidigt ändå gå på dejt med en annan tjej. Och sedan, när de konstaterat att det inte klickade och de inte såg någon framtid med tjejen, ändå be om en andra dejt. 
  • Anonym (H)
    Anonym (man) skrev 2026-04-01 16:24:33 följande:
    Nej, det är sant. En del säger sig dejta enbart långsiktigt, vara intresserad av en viss tjej i sin organisation och inte kunna se sig med någon annan, och samtidigt ändå gå på dejt med en annan tjej. Och sedan, när de konstaterat att det inte klickade och de inte såg någon framtid med tjejen, ändå be om en andra dejt. 
    Eller leta efter äldre KK på Tinder 
  • Anonym (Tiden går)
    Precis som i dina länkar. Men dem tror du benhårt på. 
  • Anonym (X)
    ANONYM (X) SKREV 2026-03-30 11:43:29 FÖLJANDE:

Din tystnad kan bara tolkas som ett nej.
    Varför pluggar du inte?

ANONYM (X) SKREV 2026-03-31 12:51:34 FÖLJANDE:

Och vad gör du hela dagarna när du varken pluggar

Anonym (X) skrev 2026-03-31 15:32:21 följande:
    Anonym (X) skrev 2026-03-31 12:51:34 följande:

Och vad gör du hela dagarna när du varken pluggar eller kommit igång med idrotten?

Påstår du att du söker jobb hela dagarna ljuger du ju. 

Får du fickpengar av föräldrarna, eller hur klarar du dig?

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?