• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2026-01-16 15:14:29 följande:
    Fast andra i din ålder får ju jobb? Ungdomsarbetslösheten har stigit, men många i din ålder har eller har haft jobb. Om inte annat så på deltid, eller extrajobb.

Kan du ge exempel på vad du söker för typ av jobb?

"Allt möjligt" är inget svar, det säger ingenting. 

Har du sommarjobbat tidigare? Haft extrajobb medan du pluggade? Eller har du aldrig öht tjänat egna pengar?

Jag söker alla tjänster som finns i princip 

Har haft sommarjobb tidigare, hittade inget extrajobb när jag pluggade.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2026-01-16 12:28:08 följande:
    Jag söker som sagt jobb och gör det jag kan. Tyvärr stänger LAS osv ut unga från arbete 
    Men du har aldrig jobbat. Helt ärligt, hur många jämnåriga vet du som inte gjort nåt på 1.5 år?
    Hur går det ihop med din politik?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2026-01-16 17:24:06 följande:

Jag söker alla tjänster som finns i princip 

Har haft sommarjobb tidigare, hittade inget extrajobb när jag pluggade.

I vilken ålder hade du senast sommarjobb? Inte efter gymnasiet iaf.

Vad hände med den där idén du skulle starta eget på?
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2026-01-13 18:23:21 följande:
    Nej inte ÄN för vet inte om hon kommer döma mig och tro saker som inte stämmer enbart för jag söker kontakt med henne. 
    Men du VÅGAR alltså ändå? Du är bara rädd för att bli dömd och för vad som ska hända? Det har ju ingenting med definitionen av verbet "våga" att göra. Nädå.

När tror du att risken är över så att du kan skriva då? Det känns bättre om det går något år, så det blir lite mer ansträngt?

Du vidhåller att du vågar?
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2026-01-16 12:28:08 följande:
    Jag söker som sagt jobb och gör det jag kan. Tyvärr stänger LAS osv ut unga från arbete 
    Ja, det är ju konstigt för just din utbildning och personlighetstyp är ju annars mycket eftertraktad?
    Det är helt klart något fel på lagstiftarna!
    Jävla LAS, som förhindrar folk med din KOMPETENS att få jobb!
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2026-01-17 23:09:28 följande:
    Men du VÅGAR alltså ändå? Du är bara rädd för att bli dömd och för vad som ska hända? Det har ju ingenting med definitionen av verbet "våga" att göra. Nädå.

När tror du att risken är över så att du kan skriva då? Det känns bättre om det går något år, så det blir lite mer ansträngt?

Du vidhåller att du vågar?

Nej, jag vågar fortsatt. Vill bara optimera chanserna och inte att det ska tolkas fel. Och ja, jag tror såklart att om inte detta går vägen att det finns någon annan som jag kan vara med. 

Vet ej exakt 

Ja

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2026-01-19 00:03:23 följande:

Nej, jag vågar fortsatt. Vill bara optimera chanserna och inte att det ska tolkas fel. Och ja, jag tror såklart att om inte detta går vägen att det finns någon annan som jag kan vara med. 

Vet ej exakt 

Ja

Chanserna optimeras inte av att du väntar, tvärtom, de blir sämre ju mer du väntar för då ökar risken att hon hinner träffa någon annan.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2026-01-19 00:03:23 följande:

Vet ej exakt 

Ja

Nu är hon väl inte stressad, va?

Det VAR alltså lögn precis hela tiden, när du skrev att "du ska" fråga henne? Som vi sa. Du är oärlig.
  • anonym05swe

Konstigt att folk säger att det inte är höga krav på män när kända kulturprofiler som Amanda Romare och hon andra ställde extremt höga krav med absurda icks från hon andra som att inte ha matlåda ex. Jag har inte direkt särskilt höga men rimliga krav.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2026-02-10 10:31:20 följande:

Konstigt att folk säger att det inte är höga krav på män när kända kulturprofiler som Amanda Romare och hon andra ställde extremt höga krav med absurda icks från hon andra som att inte ha matlåda ex. Jag har inte direkt särskilt höga men rimliga krav.

De flesta kvinnor har inte heller orimliga krav. Du hänger upp dig för mycket på vad vissa kändisar uttrycker för att få uppmärksamhet och fler klick. (Dvs tjäna mer pengar).

Hanna Friberg (hon med matlådan) har ju också fått mycket kritik för detta uttalande, även från många kvinnor. 

Du kan inte bara sitta framför datorn och tro på allt du läser. Du måste ut i verkligheten och umgås med vanliga tjejer i din egen ålder. Lära känna tjejer.

Många i din ålder har eller har haft pojkvänner. Tror du att dessa killar var perfekta? Supersnygga? Två meter långa och med feta bankkonton?

Tror du på allvar att de uppfyllde alla sinnessjuka krav du har inbillat dig att tjejer i allmänhet ställer på killar?

Sen tror jag att du blandar ihop krav med intresse. En tjej kanske inte till varje pris vill hitta en kille, eller så är hon inte romantiskt intresserad av just dig. Många tjejer är hellre singel än ihop med någon som inte känns rätt. Det betyder inte att de har skyhöga krav.

En dag kanske du träffar en tjej du gillar och som gillar dig. Det betyder inte att ni har låga krav.
  • Anonym (X)

Har du skrivit till henne än?
  • Anonym (X)

Eller har du inte hört av dig sen ni sågs i oktober?

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2026-02-10 12:38:10 följande:
    Har du skrivit till henne än?
    Inte än men vet inte ens längre om hon är den rätta pga avståndet osv. 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2026-02-10 12:57:05 följande:
    Har avståndet blivit längre?
  • Anonym (Inget på spel....)

Sluta tro på allt du läser och skaffa dig egna erfarenheter istället. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    Halleluja! Du börjar inse faktum om att hon inte är för dig. Inte pga avstånd dock utan pga bristande initiativ etc. Du har alltså inte messat henne på över 4 månader vilket visar på DITT ointresse av henne. Att hon inte heller tagit kontakt (även denna gång) visar på hennes totala ointresse av dig.
  • Anonym (X)
    Det tycker jag låter sunt.
    Kanske kommer du vidare nu? Hoppas!
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?