• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (K)

Har du tänkt skicka "God Jul" idag, eller är allt helt  nerlagt?

• anonym05swe
    Mayjel skrev 2025-12-23 23:56:52 följande:
    Methinks a bluff. Om han verkligen hade varit intresserad av en tjej så borde han ha visat det för längesen. Det finns gränser för hur passivt man kan agera, samtidigt som man påstår sig gilla någon på riktigt. 
    Har ju skrivit med henne en del redan men som man spelar det ingen roll vad man gör. Man ska alltid uppfylla 1000 olika kriterier för att ens vara nära en relation. Jag har inte direkt särskilt höga krav (som män generellt sett inte heller har). 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-12-24 10:54:00 följande:
    Har ju skrivit med henne en del redan men som man spelar det ingen roll vad man gör. Man ska alltid uppfylla 1000 olika kriterier för att ens vara nära en relation. Jag har inte direkt särskilt höga krav (som män generellt sett inte heller har). 
    Och du VET att hon har 1000 kriterier du behöver uppfylla? Eller är det dina "mentorer" på sociala medier som inbillat dig detta?
  • Anonym (Evi)
    En enda sak behöver du göra nu - fråga om hon vill ses! 
  • fornminne
    Då har du ju redan gett upp. Du vet inte om HON har orimliga krav, men du skriver ändå som om hon hade det.

Så vad är meningen med att fortsätta denna tråd?

Ingen av er har tagit något avgörande steg och hon verkar inte särskilt angelägen. Men om du inte chansar och frågar, får du ju aldrig veta?

Att man inte är intresserad, betyder inte att man har skyhöga krav. Du kanske bara inte är hennes typ?

De flesta tjejer har inte orimliga krav, för då skulle de inte vara tillsammans med killar öht. Och många har trots allt förhållanden, eller har haft.
  • Anonym (X)
    Vad har hon för krav på, och preferenser hos, män?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-12-24 16:37:30 följande:
    Vad har hon för krav på, och preferenser hos, män?
    Jag pratar i breda drag inte om just en specifik person
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-12-24 16:53:59 följande:
    Så du medger att du inte har en aning och ger upp utan att ens försöka?
  • Anonym (Lugn)
    Hmm. Jag trodde att den här tråden handlade om en specifik person? Även inlägget du svarade på var om en specifik person.
  • Anonym (X)
    Och VARFÖR pratar du i breda drag när du hela tiden bedyrar att du bara är intresserad av en specifik person? Du har inte heller försökt med flertalet kvinnor (nej, nånnär du var 14 räknas inte) så vad får du det här ifrån? (Med källa tack.)
  • Anonym (Evi)
    Du använder det bara som en ursäkt till att inte ta tag i att fråga henne om hon vill ses. Antingen så chansar du och frågar, eller så skiter du i det, att sitta och gnälla om vad kvinnor som grupp har för krav leder ingenvart. Är hon intresserad så säger hon ja till att ses.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-12-24 21:42:47 följande:
    Och VARFÖR pratar du i breda drag när du hela tiden bedyrar att du bara är intresserad av en specifik person? Du har inte heller försökt med flertalet kvinnor (nej, nånnär du var 14 räknas inte) så vad får du det här ifrån? (Med källa tack.)
    Här är källan:

Rules Of A Rules Of Attraction: F action: Females P emales Perception of Male Self- ception of Male Self-
    Representation in a Dating App
    Olga Roshchupkina
    Ph.D. student Soongsil University Seoul, Korea, 
    Olga Kim
    Master?s Student Sungkyunkwan University Seoul, Korea
    Eun-Ju Lee
    Professor Sungkyunkwan University Seoul, Korea

Enbart 20% av männen accepteras för att vara tillsammans med. Vi som faktiskt gör bra saker för mänskligheten spelar ingen roll. Vi som är innovativa och nytänkande drabbas samtidigt som gängkriminella i fängelsen får kärleksbrev osv. Inte konstigt att världen blir sämre för varje år  

Ja, har enbart känslor för henne. Hon när jag gick på högstadiet är väldigt relevant faktiskt för det var min första riktiga kärlek jag kände. Inte ens varit intresserad av någon annan innan dess. Inte ens upplevt samma tankar innan dess. 

Men vi män ska tydligen kallas "privilegierade" av vissa trots att vi dör tidigare osv
  • anonym05swe
    Anonym (Evi) skrev 2025-12-24 21:43:51 följande:
    Du använder det bara som en ursäkt till att inte ta tag i att fråga henne om hon vill ses. Antingen så chansar du och frågar, eller så skiter du i det, att sitta och gnälla om vad kvinnor som grupp har för krav leder ingenvart. Är hon intresserad så säger hon ja till att ses.
    Nej använder det inte som ursäkt. 

Skulle kunna rädda världen från en asteroid och ingen skulle bry sig. Vi män kallar de privilegierade ändå i diverse cirklar trots att vi dör tidigare osv i snitt. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?