anonym05swe skrev 2025-08-09 00:00:36 följande:
För fanns inte någon som jag ens kunde se mig själv på dejt med. Och ja fanns några rätt så snygga men inte speciellt direkt.
Vad är då poängen? Vill bara dejta om det faktiskt kan leda till något långsiktigt. Inte en kortsiktig romans.
Det ska vara seriöst. Det är inte en romantisk lek. Men man vet aldrig innan vad det leder till oavsett hur intresserad man är av någon från början!
Du tar allt på alldeles för stort allvar! Det ska finnas en nyfikenhet på den andra personen, ett intresse av att lära känna någon bättre, se vad det kan leda till. Sannolikt kommer du att missa drömtjejen med din inställning att "det ska vara seriöst och ingen lek".
Kan ta exempel från verkligheten i mitt eget liv:
När jag träffade nuvarande första gången skulle jag fylla 24, han 21. Jag hade aldrig haft någon relation innan. Jag kunde inte tänka på något annat än honom, det var fjärilar i magen etc. Vi var tillsammans i 6 månader. Efter att det tog slut fortsatte vi att vara vänner. Anledningen till att det tog slut var att han inte ville såra mig och visste att han inte var på samma plats som sig i relationen. Från början var det inte ens meningen från någon av oss att det skulle bli något mer än "vi har kul ihop". I några år efter att det tog slut hade vi fortsatt nära kontakt innan livet kom emellan och vi hördes av mer sporadiskt genom åren, men aldrig släppt kontakten helt.
Ett tag efter att det tog slut började jag internetdejta. Gick på olika dejter innan jag träffade exet. Han gav inte samma fjärilar som nr 1 utan mer en känsla av trygghet. Det var en nyfikenhet på någon som ledde till en 20-ish lång relation, där fjärilarna kom ju mer jag lärde känna honom. Den han var när vi träffades från början och den han blev efter hand i relationen är tyvärr inte samma person. Men, det är inte "bara" att bryta upp en lång relation ibland.
I samband med separationen från exet fick jag och nuvarande kontakt igen. Från början som vänner men som efter hand utvecklats till något annat, till en kärleksrelation igen. Från början handlade det bara om att vi stöttade varandra i våra separationer.
Saker kan utvecklas och ändras över tid, både till det positiva och det negativa hållet. Men, man vet inte vart det leder om det inte finns en nyfikenhet på att lära känna den andra personen. De starka känslorna behöver inte finnas där från början utan kan utvecklas ju mer man lär känna någon.
Men för att det ska utvecklas till något bättre så måste man våga chansa, man måste våga öppna upp sig för den andra. Och där är inte du, TS. Till du kommer dit kommer du aldrig att hitta den livslånga relationen.