• Anonym (Orolig)

Någon sjukvårds kunnig som kan hjälpa?

Jag ska operera mig nästa vecka trots aktiv blodpropp i benet. Håller på att få dödsångest nu pga. Har ingen lag kan ställa mina frågor förrän på självaste operations dagen. Det finns ju alltid risker att man får blodpropp under operationen. Varför opererar man när det finns blodpropp. Behandlas så klart med blodförtunnande. Men kan inte låta bli att fundera att riskerna måste vara högre när jag redan har propp? Det var ju nån i Brasilien som dog för nån vecka sen under fettsugning i knävecken pga blodproppar. Någon annan som har haft blodpropp som blivit opererad ändå?

• Svar på tråden Någon sjukvårds kunnig som kan hjälpa?
  • Anonym (K)

Vad är det för typ av operation? 
    Hur länge har du haft behandling för din propp (vad får du?)?
    Har du fått instruktioner att avbryta behandlingen inför operationen?

• Anonym (Orolig)

Ska operera hälsenan. Äter Eliquis, har gjort det 2 veckor. Byter till Inohep 2 dagar innan operarion. Så kommer inte avbryta behandlingen bara byta sort.

• Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-11-22 15:52:42 följande:

Ska operera hälsenan. Äter Eliquis, har gjort det 2 veckor. Byter till Inohep 2 dagar innan operarion. Så kommer inte avbryta behandlingen bara byta sort.

Då har de full koll, och hälsenan är ingen högriskoperation. Det kommer gå fint.
  • Anonym (Orolig)

Har gått med skadan längre än vad man ska så det blir en avancerad  operation pga det. Operationen beräknas ta ca 3 timmar.  Så lång operation med aktiv blodpropp gör att jag har sån dödsångest.

• Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-11-22 16:12:28 följande:

Har gått med skadan längre än vad man ska så det blir en avancerad  operation pga det. Operationen beräknas ta ca 3 timmar.  Så lång operation med aktiv blodpropp gör att jag har sån dödsångest.

Du har behandling för din propp och den gör varken till eller från i sammanhanget.
  • Anonym (Orolig)

Så jag behöver inte oroa mig?

• Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-11-22 17:03:10 följande:

Så jag behöver inte oroa mig?

Precis :)
  • Anonym (Orolig)

Tack för ditt svar. Betyder mycket nu när jag har sån ångest. Försökte till och med komma i kontakt med sjukhuset för att avboka operationen och leva med en trasig hälsena istället. Men telefon tiden var slut.Kanske lika bra så jag får sova på saken innan jag tar förhastade beslut. 

Svar på tråden Någon sjukvårds kunnig som kan hjälpa?