• Anonym (Vikt)

Viktnedgång

När man är på en viktnedgångsresa, hur vet man när man ska stoppa? Jag har gått ner från 65 till 60 på 6 veckor nu, är 156 cm lång så ligger äntligen på normalt bmi igen men vill tappa lite till. Jag har tidigare haft ätstörningar och haft svårt att stoppa viktnedgången så jag låg på 38 kg till slut, men vill inte hamna där igen. 
  • Svar på tråden Viktnedgång
  • AnnaZL

Har du haft vårdkontakt tidigare? Kan du isf återuppta den? Om inte sök ny så att du får stöd då det är lätt att få återfall.

• Fjäril kär

Vad betyder "lite till" i antal kilon?  Har du nu ett normalt  bmi så känns det som att du redan är i mål och kan stoppa nu. 

Har du gått ner i vikt på ett sunt sätt så att du kan stoppa utan att du är tillbaka i gamla osunda mönster?  Kan du hålla vikten av samma skäl?

• Joedans

Motivationen brukar gå upp och ner när man försöker få struktur på kost och rörelse, särskilt i vardagen. Det som hjälpte mig var att skapa rutiner som faktiskt kändes realistiska och inte allt eller inget. Under processen började jag också läsa mer om hur olika tillskott och verktyg kan stötta en sund viktnedgång utan att ersätta mat eller motion. Små förändringar som höll över tid gjorde skillnaden ? som att planera måltider, dricka mer vatten och sova bättre. Allt bygger på att hitta vad som fungerar i just din rytm.

Svar på tråden Viktnedgång