• Såpbubblan

Är det fler som ser flimmer?

Så länge jag kan minnas har jag alltid sett flimrande ljusprickar över hela mitt synfält. Nu har min 5-åring flera gånger beskrivit att hon ser liknande (utan att jag berättat för henne om att jag också gör det).

Det ser ut som små små flimrande ljusprickar (lite som "myrornas krig, fast med små ljusprickar, likt dem man får när man blir bländad av en kamerablixt fast mycket mindre och över hela synfältet). Men jag kan ändå se även om prickarna är överallt, det är lite som gamla filmer med grynig upplösning kan man säga. 

När jag googlar så är det närmaste jag hittar ögonmigrän. Förutom att det står att det kan hålla i sig upp till några timmar och mitt har hållt i sig minst 30 år eller hela mitt liv. 

När jag var barn gick jag flera gånger och fick det kollat hos ögonläkare, men de kom aldrig fram till vad det var. Dock var det en som sa "Det kan också vara något som alla ser men som man inte tänker på"

Är det fler som upplever något liknande eller vet vad det kan bero på? 

• Svar på tråden Är det fler som ser flimmer?
  • 19Richie88

En har det också. Men vet inte vad det är.
    Trodde för lång tid att det alltid var fel på mina glasögon.
    Men det är det inte.

Men jag vet inte heller vad det här är för något'
    En går ständigt omkring med det här, så man är med visst van ju.
    Oundvikligt.

Var till optikern i Okt. månad.
    Fick provat ögondroppar. Det hjälper ju lite.
    Men vi pratade också ögonmigrän.
    Jag ska ta upp det här igen och kolla det vidare. Tack.

Länk. Ögondroppar.
    https://www.specsavers.se/synvard/guide/ogondroppar-raddar-torra-ogon

• Anonym (Fiffi)

det har väl alla? har haft det hela livet, när jag var liten sa alla att det var dammkorn som kommit in i ögonvätskan. i vuxen ålder har jag hört att det är vita blodkroppar man ser 

• Anonym (Ck)

Jag har flimmer i ögonen ibland när jag druckit kaffe, eller under hård stress..

Tror det har att göra med blodet.

Svar på tråden Är det fler som ser flimmer?