• Hejhopp89

    Min fru vill lämna mig

    Jag har varit gift i 6 år och vi har ett gemensamt barn.
    Min fru har barn från en tidigare relation.

    Nu vill hon lämna mig och jag vet inte vad jag ska göra.
    Hon är trött för att min familj är respektlös mot henne, hennes barn räknas inte in på ett naturligt sätt utan de "glöms" bort.
    Det har varit så de senaste 4 åren, de 2 första åren innan vi fick vårt gemensamma barn jade vi inte problemen.
    Alla var involverade och alla relationer var goda.
    När vårt gemensamma barn föddes sköts sakta Min fru och hennes barn bort.
    Familjechatten som vi en gång i tiden alla var involverade i (mamma, jag, min fru och Alla barn upphörde.


    Anledningen; 1 av mina syskon kände sig utanför.
    Hon saknade vår relation innan jag "skaffade fru"
    Detta var starten på allt annat, samma syskon hängde upp sig på min fru.
    Ringde mig och påpekade att jag inte umgås lika mycket med familjen sen jag fått min egna familj.
    Det är sant men vi jobbar heltid, har flera barn under 8år i huset.
    Åker iväg vissa helger för att träffa frugans familj och vissa helger träffar vi min familj.
    Jag har ingen möjlighet att träffa alla varje dag.
    Syskonet har engagerat sig rätt bra att i skapa onödig dramatik enligt mig och jag har ignorerat det. Hon har pratat illa om min fru och jag har aldrig hållt med henne men jag har lyssnat på vad hon har att säga.
    Frugan känner sig förnedrad för att jag "accepterar" syskonet trots att hon pratar illa om min familj och fru.
    Hon anser att jag borde avbrutit mitt syskon och bett henne att inte prata illa om min partner.
    Gör jag fel?
    Nu har frugan fått nog, hon vill inte att bara en del av vår familj respekteras och att jag accepterar att min kärnfamilj uppför sig illa mot henne.
    Jag själv tycker inte jag accepterar det för jag har försökt prata med dom men då blir det bara värre.
    Jag ser att dom ignorerar min fru och bonusbarn och det gör ont, men vad ska jag göra?!

    Min fru har skött det snyggt, när syskonet kände sig utanför ringde hon vid några tillfällen och försökte involvera min syster i vad som händer hos oss.
    En dag ville däremot min syster inte prata med henne mer för min fru hade uttryckt att hon inte vill se att hennes barn särbehandlas.
    Mitt syskon kände sig påhoppad men jag vet att hon överdriver, jag kan inte tvinga dom att kommunicera och det sa jag till mig fru.
    Frugan tyckte att detta var respektlöst för om syskonet känt sig påhoppad borde hon prata med frun om det istället för att ringa mig och beklaga sig över att min fru är elak.
    Vi har många sånna situationer men jag har valt att hålla mig neutral men det verkar öst på mitt syskons elaka beteende mot frugan och nu har frugan fått nog.
    Nu förlorar jag min egna familj som jag älskar för att min kärnfamilj inte vill respektera oss.
    Kan jag rätta till detta eller är det inte så illa som min fru påstår att det är?
    Har jag verkligen varit en så dålig make?
  • Svar på tråden Min fru vill lämna mig
  • Hejhopp89

    Jag förstår att detta verkar bara ett vanligt förekommande problem hos män utifrån vissa kommentarer.

    Det jag tyckt varit prioritering av min familj verkar inte alls vara så utifrån det jag läser.
    Jag framstår som osäker, konflikträdd, velig osv.
    Kanske ligger det något i det, kanske tycker mi  kärnfamilj likadant om mig och därför gör som såhär.

    Jag ska ta mig en rejäl tankeställare 

  • Anonym (XXX)

    När man är vuxen är det självklart att den egna familjen kommer först. Ett vuxet syskon ska naturligtvis inte vara svartsjuk på ett annat vuxet syskons fru/make. Det låter helt dysfunktionellt!

    Du borde ha sagt till din ursprungsfamilj (inte din "kärnfamilj", någon sådan har du inte) att respektera din fru och dina styvbarn, eller så upphör kontakten tills de har lärt sig att göra det. Kanske borde du ta din familj och rycka upp er därifrån, och flytta så att ni får ett större geografiskt avstånd till din ursprungsfamilj, så att det INTE GÅR att träffas så ofta? Du behöver ju inte säga varför, du kan säga att det dök upp en tjänst i staden 80 mil bort som du bara MÅSTE söka, för den var precis rätt! Eller ni kanske till och med kan bo utomlands ett tag, om ni har sådana yrken.

    Med detta sagt så skulle jag - som har vuxna barn - inte heller bli glad om något av mina barn skulle gifta sig med någon som har barn sedan förr. D.v.s. om mitt barn också var äldre och frånskild med barn, så skulle det vara en annan sak, då får man ta att livet inte alltid blir som man tänkt sig - men i första läget känns det synd... Det är ju mycket roligare och självklarare allting, om alla barnbarnen är ens riktiga.

  • Anonym
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 11:53:45 följande:

    Nej jag vet inte hur jag ska rädda det men om det verkligen är så dåligt hur jag hanterat detta så hoppas jag någon kan förklara vad jag kan göra.

    Jag hör ingenting illa om frugan längre så jag kan inte be dom sluta med något som dom inte gör.
    Jag kan inte be min syster ringa frun för jag förstår att hon inte vill ha något med frugan att göra

    Det hade varit trevligt om alla var ärliga men ingenting som min syster har gjort är hennes fel så det är omöjligt för mig.
    Det minsta jag kan göra är att svara när hon ringer och vara trevlig.

    Nu är alla inbjudna på en familjeresa, frugan har inte antytt att hon inte vill åka däremot har hon sagt att om vi ska åka och det ska accepteras att min kärnfamilj fryser ut henne och hennes barn så är det ett tecken på att vi inte kan ha ett funktionellt äktenskap.
    Då går vi isär, jag vill inte gå isär men jag kan inte lova henne att alla kommer vara snälla.

    Vad ska jag säga om min syster eller mamma säger något olämpligt, jag vet ju att frugan kommer sätta punkt för det och att jag troligtvis kommer få samtal över att frugan inte tål skämt.
    Ingen tar ju ansvar för det dom gör eller säger 


    I det här läget så får ni skippa familjeresan.
    Ni måste inte skava på varann hela tiden
    Få in lite luft. Att de inte har varann på sociala medier låter utmärkt. När det hela tiden är konflikter så måste man inte vara uppe i varann hela tiden. Få lite distans.
  • Anonym (Dödsdömt)
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 17:52:00 följande:

    Jag förstår att detta verkar bara ett vanligt förekommande problem hos män utifrån vissa kommentarer.

    Det jag tyckt varit prioritering av min familj verkar inte alls vara så utifrån det jag läser.
    Jag framstår som osäker, konflikträdd, velig osv.
    Kanske ligger det något i det, kanske tycker mi  kärnfamilj likadant om mig och därför gör som såhär.

    Jag ska ta mig en rejäl tankeställare 


    Din fru verkar kontrollerande och otrevlig. Dessutom hotar hon med skilsmässa så fort hon inte får allt serverat på hennes sätt. Hon kan inte stava till ordet kompromiss och då bör man inte leva i styvfamiljer.
    Då er relation dessutom har ungefär 0,5 % chans att hålla så bör du vara rädd om din ursprungsfamilj.  Din mamma och syster ser att du blir kontrollerad och överkörd och funkar därför inte med din fru
  • Anonym (korven)
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 12:11:45 följande:

    Jag har helt ärligt tyckt att min fru är för känslig men det kanske varit fel av mig.

    Det är ju inte hennes familj så jag har känt att hon inte behöver bry sig så mycket om dom inte är så snälla, hon har ju sin kärnfamilj som är snälla.
    Men frugan menar på att hennes kärnfamilj är snälla mot mig också och vårt problem handlar om att min kärnfamilj medvetet väljer att vara elaka mot henne men uttrycker att dom gör det omedvetet för dom är vana vid tiden när jag inte hade familj och umgicks väldigt mycket med dom.

    Frugan köpte att dom i början gjorde saker omedvetet men anser att dom borde förändrat sitt beteende när dom fått veta att det är sårande.

    Både frugan och jag har satt punkt, men när deras beteende fortsätter så känns det onödigt att prata med mamma och syster för dom blir ju bara ännu mer elaka mot frugan.
    Dom triggas nästan av det och det skapar så mycket bråk mellan mig och frugan.


    Låter iaf inte som det är läge för en resa just nu.

    Är du konflikträdd? Vissa konflikter måste man nog ändå ta trots allt.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Cc) skrev 2023-11-26 12:03:56 följande:
    Du är svag och vågar inget göra för du är rädd för att hamna i bråk med din familj och lillesyrra.

    Det är uppenbart att det är dom som styr din skuta. 
    Anonym (Cc) skrev 2023-11-26 12:06:45 följande:

    Buhu buhu buhu, vad ska jag gööööööra? 

    Finns inget jag kan göraaaaaa...

    Jag har ingen makt..

    Och nu är du singel snart. Bra jobbat att du lätt ditt förhållande förstöras utav lillesyrran.



    Kom igen du behöver inte ha en så dömande ton. Ditt första inlägg var bra, det gillade jag, men sen verkar det som du hetsat upp dig själv. TS ber ju ändå om hjälp, så han är ju iaf bättre än många som stoppar huvudet i sanden.
  • Anonym (korven)
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 12:27:23 följande:

    Lösningen är att jag ska vända ryggen till min kärnfamilj sålänge de inte gör det trevligt för oss alla att umgås?

    Men hur säger jag detta så min mamma och syster förstår att jag menar allvar?


    Genom att vara konsekvent. Säg stopp så fort de börjar vara taskiga mot frun.

    Gör det varje gång. Det kanske tar 2 månader. eller 2 veckor.

    "Lägg av" säger du när de säger nåt dumt om henne, eller gör nåt dumt mot henne. Gör det, även om din fru inte är där. Vissa dem att du prioriterar din fru.
  • Anonym (Kärnfamilj?)
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 12:27:23 följande:

    Lösningen är att jag ska vända ryggen till min kärnfamilj sålänge de inte gör det trevligt för oss alla att umgås?

    Men hur säger jag detta så min mamma och syster förstår att jag menar allvar?


    Din kärnfamilj? 


    Tycker att det här verkligen uttrycker dina prioriteringar. Kärnfamiljen är väl med din fru och dina barn? 

  • Anonym (korven)
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 13:18:29 följande:

    Jag pratar i JAG form men det dyker ändå upp småhintar om att det är min frus ord som är min lag.


    Du utsätts liksom för härskartekniker av din mamma och syster. Men ett sätt att bemöta dem är att fråga:
    "hur menar du nu?"
    eller bara säga
    "Nej."
    alternativt
    "Lägg av".

    Stå på dig, TS!
  • Agda90

    Jag har läst den här historien fast från fruns sida. EXAKT samma historia!

    Om någon hade varit otrevlig mot min man hade jag inte väntat med att säga ifrån eller ignorerat det. TS är mesig och konflikt rädd och väljer att tassa i sin mammas band istället för att stå upp för sin egen familj. 


    TS, det är dags att klippa navelsträngen och stå på egna ben. 

  • Anonym (korven)
    Hejhopp89 skrev 2023-11-26 13:18:29 följande:

    Jag har försökt se till att mamma och syster inte känner sig ledsna, när vi fick vårt gemensamma barn buffade dom undan min fru och drog vår bebis ur hennes händer.
    Detta pga glädje sa dom då, först nu förstår jag hur jobbigt det måste ha varit för min fru att få ryggen vänd när vår bebis gråter och hon vill trösta.
    Min mamma ansåg att hon kan trösta det är inte något som bara min fru kan göra.
    Därefter började nappflaskan ryckas ur fruns händer när barnet skulle matas, sked rycktes ur handen när barnet skulle äta.
    Detta har förstås upphört då barnet är äldre nu men allt verkar följa ett mönster och det kanske verkligen är så att mamma ich syster inte kan vara lyckliga sålänge min fru får vara min fru, mina barns mamma och ha en betydande roll i mitt liv.
    För både min syster och mamma verkar tycka att dom betydande rollerna är deras och ingen annans.

    Kan det vara på rätt spår eller går jag för långt nu i vad jag tror??


    Din mor och syster låter otroligt gränslösa som personer. Det är sådana personer man STÄNDIGT behöver markera gränser till. Det är väldigt uttröttande att ha sådana i sin omgivning.

    Tidigare kanske din teknik att glida undan/vara folk till lags, har fungerat.

    Men nu står mer på spel. Din familj står på spel! Du behöver agera, TS. Hoppas du ser detta.

    Många som bara varit arga på dig i tråden och några som skrutit med att det skulle agerat bättre själva, men jag tycker det är sunt att du ber om hjälp. Det viktiga är nu hur du hanterar detta framgent.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Varför ens planera en familjeresa ihop när relationen är så infekterad?

    Bättre att ha så lite kontakt som möjligt.

    Varför kan inte mannen träffa sina släktingar själv? Ibland, samt självklart prioritera sin fru samt stå upp för henne. Men han måste kanske inte bryta helt med släktingarna. Men frun ska slippa deras utfrysning och elakheter.

    Jag får också känslan av att denna tråd är skriven av frun egentligen. Den påstådda mannen resonerar så konstigt.

Svar på tråden Min fru vill lämna mig