• Wera78

    Lämna landet spårlöst?

    En teoretisk fråga. Om ni hade behövt "försvinna" på grund av olika anledningar och börja om livet någon annanstans, hur hade ni gjort? 

    T.ex att byta namn precis innan i Sverige för att sen bo i ett annat land o byta namn där för att sen ta sig till ett tredje land för att byta namn där och bosätta sig där. Eller finns det enklare sätt. 

  • Svar på tråden Lämna landet spårlöst?
  • BuoBä

    Det beror på hur mycket jag skulle behöva försvinna. Ska inga myndigheter hitta mig, eller räcker det att privatpersoner inte enkelt kan leta upp mig?

    Det finns många länder inom Europa där de är mer privata så man inte automatiskt hamnar i "telefonkatalogen" eller andra offentliga register. Om man låter bli att registrera sin flytt, som man egentligen ska, och flyttar ett par gånger för säkerhets skull, så kan man vara rätt hemlig i tex Frankrike. Och så kallar man sig något annat i vardagen. Polisen kan säkert hitta dig, men knappast ett galet ex. 

    Drar man till ett land dit det krävs visum så går det att spåra en dit om man inte lyckas ta sig in illegalt eller med ett falskt pass, men i USA tex verkar det sen gå rätt bra att försvinna mellan stater. Ryssland kan man säkert också försvinna i, men man ska väl helst kunna leva dit man drar...

Svar på tråden Lämna landet spårlöst?