• Anonym (M)

Använda öppnad kondom?

Går det eller går den sönder då? Ursäkta om det är en dum fråga.

Jag och min sambo använder kondomer nu eftersom jag tyvärr fick missfall nyligen , vi skulle ha sex imorse men så vaknade vårt barn så det blev inget , jag hade redan börjat öppna kondomförpackningen. Går den fortfarande att använda eller är det bara att slänga?

Vi är alltså inte rädda för könssjukdomar eller graviditet men att jag kan få en infektion om den går sönder och han kommer i mig. 

• Svar på tråden Använda öppnad kondom?
  • Anonym (Beror på)

Vad är det som har öppnats? Själva huvudförpackningen som innehåller tio kondomer? Helt ofarligt. En enda kondom vars hölje har brutits? Släng!

• Anonym (N)

Det går bra så länge den inte torkat ut helt. Varför skulle du få en infektion av att den går sönder och han kommer i dig?

• Anonym (M)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-11-26 14:04:42 följande:

Vad är det som har öppnats? Själva huvudförpackningen som innehåller tio kondomer? Helt ofarligt. En enda kondom vars hölje har brutits? Släng!

Själva förpackningen till en enda kondom alltså.. Vad är det som händer med den , torkar den ut så att den lättare går sönder? 
  • Anonym (M)
    Anonym (N) skrev 2023-11-26 14:12:07 följande:

Det går bra så länge den inte torkat ut helt. Varför skulle du få en infektion av att den går sönder och han kommer i dig?

Tack för svar!
    Jag har fått ett missfall för ca 2 veckor sen och den första tiden efter ska man inte ha oskyddat sex eftersom man kan få en infektion. Precis som efter att man har fött barn eller gjort abort .. Sex med kondom går däremot bra enligt barnmorskan. 
  • Anonym (N)
    Anonym (M) skrev 2023-11-26 14:38:46 följande:
    Tack för svar!
    Jag har fått ett missfall för ca 2 veckor sen och den första tiden efter ska man inte ha oskyddat sex eftersom man kan få en infektion. Precis som efter att man har fött barn eller gjort abort .. Sex med kondom går däremot bra enligt barnmorskan. 
    Okej, visste inte det. Men så länge den inte gått sönder är det nog ingen fara.
  • Anonym (Erin)

Fattar inte att man ens skulle vilja chansa. Släng bara och ta en ny, herregud.

• Anonym (Krkf)

Du kan väl få infektion ändå?

• Anonym (Krkf)
    Anonym (M) skrev 2023-11-26 14:38:46 följande:
    Tack för svar!
    Hm okej, känns ju bättre om man struntar i det helt ett tag istället men aja säger dom det så
  • Fjäril kär

Varför ens spara en öppnad kondom till att börja med?  Öppnad förpackning = förbrukad kondom

Ta en ny kondom  - alltid. 

• Anonym (Z)
    Fjäril kär skrev 2023-11-26 15:15:12 följande:

Varför ens spara en öppnad kondom till att börja med?  Öppnad förpackning = förbrukad kondom

Ta en ny kondom  - alltid. 

Om kondomen är förbrukad så fort man öppnar förpackningen så kan man aldrig använda någon kondom.
Svar på tråden Använda öppnad kondom?