• Mrskos

    Mögel hemma

    Flyttade till en ny lägenhet 2 år sedan.
    Jag upptäckte en lukt i sovrummet. Föreställ er jordig, fuktig gammal källare. Jag städade och gjorde allt men lukten kom snabbt tillbaka. Tyckte det var märkligt.

    Jag påpekade detta för hyresvärden som kom hem till mig och "undersökte". Han och vaktmästaren luktade och kollade, men sa att allt ser bra ut (2021).
    1 år senare och jag kände fortfarande denna lukt.

    År 2022, jag var på semester 3 veckor och kom hem, fönstret var stängt i sovrummet och kände lukten direkt när jag kom halvvägs in i hallen, det luktade fuktig, möglig gammal källare. Inga andra rum luktade, bara sovrummet.
    Hade haft besvär i 1 år nu med rinnsnuva, tjockt och segt slem i halsen, grönblandad blodigt snor. Hemsk trötthet, huvudvärk, irriterande ögon, heshet, torr hals och hosta. Kände inte av besvären när jag sov borta.
    Skrev till hyresvärden att jag tycker man borde utföra ett mögeltest, det räcker inte att lukta. Alla människors luktsinne är olika och alla känner inte lukten, speciellt om det är ett dolt angrepp. Detta var hösten 2022.

    Juni 2023 så skrev jag "Hej,
    Jag undrar när man ska göra ett mögeltest i mitt sovrum, för att se vad felet är? Tog upp detta i september.
    Mina besvär som nästäppa, näsblod, trötthet, huvudvärk, irriterande ögon, torr hals och hosta kvarstår. Min pojkvän upplever samma när han sovit här några dagar på rak.
    Det luktar fortfarande i sovrummet. Den där jordiga, fuktig gammal källar-lukt.
    Nu har det även öppnats upp i väggen vid fönstret från ingenstans och från dessa glapp känner man lukten tydligt. Brukar sova på soffan ibland, men det är tyvärr inte bekvämt och hållbart".
    Då skrev han; "Vi har varit i lägenheten kl 15 idag, 4 man. Ingen uppfattar närheten till mögel vare sig doft eller visuellt. Vi skar upp tapeten  i fönsterkarmen och där är ingen mögel och snus torrt  och fint som du själv kan se".

    Då skrev jag  "Okej, men den doften jag känner. Det är enbart i sovrummet. 
    I september förra året när jag var på semester 3 veckor och kom hem, fönstret var stängt i sovrummet under dessa veckor och kände lukten direkt när jag kom halvvägs in i hallen. Inga andra rum luktade, bara sovrummet. Och mina besvär jag känner av, enbart när jag sover i sovrummet.
    Jag renbäddar och städar 1 gång i veckan och vädrar varje dag.
    Tycker man borde göra ett mögeltest! Det kanske inte fanns mögel just där väggen var öppen. Men någon skum lukt känner jag, vissa dagar är den tydligt märkbar".

    Då skrev han "Vi var runt och luktade i lägenheten. Som ena besökaren sa som jobbar proffesionellt med våtrum, puts och tegel, att finns mögel så brukar man känna det direkt man kommer in. Men alla var helt klara med att inte uppfatta något!".

    Och inget mer med det.
    Så jag tog kontakt med miljöförvaltningen i kommunen som kom och undersökte och mätte. Jodå, höjda värden.
    I fredags kom en från OCAB och undersökte och mycket riktigt, fanns mögel i sovrummet på flera ställen!
    Hyresvärden tog inte mig på allvar fast jag påpekade detta april 2021.
    Jag har betalat full hyra för att sova i ett jävla mögel-rum som gjort mig sjuk, så pass sjuk så jag varit borta så mycket från jobbet att jag blivit inkallad till chefen som frågat vad felet är med mig.
    Betalat full hyra för en jävla lägenhet med Mögel!!
    Vad är mina rättigheter nu?? Jag har ingen lust att betala full hyra mer förrän detta är åtgärdat. Och önskar även ha kompensation för hyra dessa åren!

    Vad har jag för rättigheter? Jag är med i Hyresgästföreningen också
  • Svar på tråden Mögel hemma
  • Anonym (Lis)

    Fråga hyresgästföreningen så kan de hjälpa dig. Eventuellt kan du deponera din hyra via dem så ses det som att du betalat men hyresvärden får ingen avgift förrän det är åtgärdat. Jag vet inte vilka situationer det gäller, men i vissa fall kan man göra så.

Svar på tråden Mögel hemma