• Bruno97

    Hjälp mig med en svår sits

    Hjälp mig med en svår sits😞
    Igår så skickade jag till min syster när jag önskar ha min reveal. Vilket var på uppesittarkvällen då jag tänkte att de måste inte vara så stort men ändå att familjen är samlade och de kan bli en mysig stund ihop. Jag fick som svar att hon inte vill det pga julen är stressig och att uppesittarkvällen bara ska vara mysig.
    Då blev jag lite nere och tog detta med min mor. För jag kände lite att ska min syster få bestämma när jag vill ta reda på könet, lite som att de är bättre att hon bestämmer datum för inget man säger duger. Min mor skulle då ta kontakt med min syster och prata med henne.
    Idag ringer mamma upp och berättar att de är känsligare än vad vi trodde för henne. Då hon inte fått igång sin ?. efter avslutad Ppiller så vet hon inte hur eller om de kan få barn. Jag förstår till fullo att det är jobbigt men samtidigt så känner jag att jag inte kan få vara lycklig i min bubbla eller att någon i familjen kan vara glada för min skull då det bara tänker på hennes reaktion.
    Så till min fråga som kanske går igenom samma eller gjort. Hur ska man göra för att själv inte går ner i hennes negativitet? Och hur ska man göra med sin reveal som man själv ska känna lycka över? 
  • Svar på tråden Hjälp mig med en svår sits
  • Anonym (Lis)

    Om gender reveal är viktigt för dig så planera det själv, men ta det inte vid jul nu när du vet vad du vet, visahänsyn för systern. Nu vet vi ju inte hur länge hon försökt få barn och hennes ålder så för oss blir det ju svårt att säga nåt om när hon får hjälp men är hon under 35 ska hon ju ha försökt ett år innan hon får hjälp, så det är ju inte bara att söka vård hur som helst heller.

    Ska du bestämma när nån annan ska ordna baby shower för dig? Då är det väl bättre att du tar tag i den själv också.


    Låter nästan som du har lite kontrollbehov och jag personligen förstår inte att det är så viktigt för dig med dessa saker att det ska bli bråk med syrran.
    Du ska bli mamma, din syster försöker bli mamma och behöver stöd. Fokusera på dessa saker istället för massa hittepå-firanden.

  • Anonym (Ego)

    Men gud, inte vid jul om det är känsligt för systern, du låter sjukt ego. Det är väl bara att du gör det någon av årets alla andra dagar, du ska väl vara gravid ett bra tag till så finns väl gott om tillfällen. fattar verkligen inte problemet.

  • Anonym (Vera)

    Har hon sagt nej till flera datum eller varför tror du hon vill slingra sig ur det? Den 23e är nog en dum dag för de flesta tror jag

  • Anonym (Dum dag)

    Så klart att din syster vill vara med på julfirande/uppesittarkväll och njuta av julen och inte må dåligt över sin situation.
    Tycker absolut du ska ha din gender reveal och va glad över din graviditet men den 23 dec dagen innan jul är nog en dum dag att ha en gender reveal. Låt det bara vara jul på julhelgen. 

  • Anonym (Em)

    Jag antar att du inte än vet könet men att din syster fått infon. Om du vill veta könet så be henne om lappen. Vill du veta dagen innan jul så öppna lappen dagen innan jul om det är en viktig dag för dig men låt då din syster vara. Och förlåt men taskigt att låta din mamma medla. Ni är väl vuxna människor. Och hon ska inte behöva välja sida.


    Annars är det ju faktiskt hon som styr över när det kommer äga rum om det är hon som ska fixa med allt och jag har full förståelse för att julen är nog som det är och att hon kanske inte orkar ytterligare då. Lägg dessutom till det emotionella.


    Genom att du valt att ha en reveal så har du ju faktiskt valt att låta någon annan styra över när du ska få veta så bli inte sur bara för att det inte blir precis när du vill.

    Har hon gett förslag på andra datum?

  • Anonym (why)

    Ta reda på könet när och om du vill. Men reveal? Vad är det för fjanterier. Berätta om könet för vem du vill och om du vill, men det är inte intressant på samma sätt för någon annan än dig och pappan. Barnet blir vad det blir oavsett reveal.

    Jag skulle inte heller vilja ha nåt fjantigt könstillkännagivande kvällen innan julafton. Precis som din syster säger, så är det redan en stressig dag och har redan sina givna traditioner. 

  • Anonym (XXX)

    Jag tycker inte att du ska ta reda på könet alls. De är bara att utsätta barnet för ett helt onödigt ultraljud. Man vet faktiskt inte vilken effekt ultraljud har på foster. Dessutom är det naturliga att man får överraskningen när barnet föds. Tycker att revealpartyn - och även baby showers - är rätt fåniga importer från det stora landet i Väster...

    Men om du nu måste göra det, så håller jag med din syster om att uppesittarkvällen inte är rätt tillfälle för ett reveal-party, och detta helt oavsett hennes barnlöshetsproblematik. På uppesittarkvällen har varje familj sina egna traditioner, men det brukar röra sig om att få det sista klart till julafton - städning, dekoration, matlagning, bak - och sedan när det är klart är man nöjd med sig själv, och sätter sig ner för att välkomna in julen med något juligt. Typ en skinkmacka, en julöl, en vinglögg... man ser något uppesittarprogram på TV, eller lyssnar på julsånger, eller berättar julminnen för varandra.

    Ett revealparty är ju något HELT annat, som inte har något med julen att göra, utan centrerar runt den blivande mamman och hennes barn. Och alla andra närvarande blir mindre viktiga, samt julen blir inte viktig alls. Dessutom brukar man ju vilja ha dekorationer i antingen babyblått eller skärt... vilket inte passar med julfärgerna.

    Nä - det där var en väldigt dålig idé från din sida! Jag skulle inte ha gått dit om jag hade tillhört er familj. 

  • Anonym (Herregud)
    Bruno97 skrev 2023-11-28 15:09:45 följande:

    Förstår er men de som är problemet är att hon har själv tagit i akt till att göra både reveal och babyshower utan att jag bett henne göra det. Så hon vill göra de men vill samtidigt inte göra de när jag vill. Så de är inte så himla lätt att veta vad hon vill. Om hon nu tycker de är jobbigt varför ska hon ens ta hand om det?


    Fast nu vet du ju vad hon vill. Ta lite hänsyn.
  • Anonym (Trix)
    Bruno97 skrev 2023-11-28 15:14:28 följande:

    Problemet med att prata med systern är att hon ändå inte kan säga rak ut vad hon tycker och tänker för som exempel så var de helt okej att jag ska säga till mina kollegor där en nyligen fått mf men när de gäller syrran så är de inte okej. Så man får dubbla signaler så de är skit svårt att veta vad hon vill. Hon säger inte jag tycker inte detta utan ska komma på annat och då vet man inte om de är de eller om hon bara försöker slingra sig undan.

    jag vill ha en reveal då jag är glad över att vi ska få barn och vill såklart njuta av den tiden med min familj. Så antingen får ju hon bara bita ihop eller så får hon bara säga själv att hon vill avstå och då kommer jag förstå henne helt. Men de hon gör är att ta bort min glädje och få glöjde av min familj för hon gör som hon gör. De är ju liksom inte varje dag/år man är gravid och framförallt inte med första efter mf.


    Hon kan inte ta bort din glädje. Det kan du inte lägga på henne, den får du ansvara för själv.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-29 20:07:03 följande:

    Jag tycker inte att du ska ta reda på könet alls. De är bara att utsätta barnet för ett helt onödigt ultraljud. Man vet faktiskt inte vilken effekt ultraljud har på foster. 


    Så funkar det inte, du gör inte ett till ultraljud för det. Du kan se könet på RUL. Eller ta reda på det när du gör NIPT-blodprov, eller göra extra blodprov.
Svar på tråden Hjälp mig med en svår sits