• Linan123

    Överviktig och gravid

    Hej!
    Jag är överviktig (83kg, 168cm) och gravid i vecka 10+3. Idag var jag hos barnmorskan och vi gick igenom hur vikt kan påverka, vad jag bör tänka på osv. Hon var väldigt bra och ?mjuk? i ämnet som för mig är ganska känsligt, men jag är trots allt ganska orolig över att dels gå upp jättemycket i vikt under graviditeten, dels hur min nuvarande vikt kan påverka mig och barnet. 

    Så till min fråga: Hur har graviditeten gått för er andra som varit överviktiga när ni gått in i en graviditet? Och ni som är överviktiga + gravida nu, vad får ni för info och hur förhåller ni er till det?

  • Svar på tråden Överviktig och gravid
  • Amima

    Jag är 165 cm om vägde 82 när jag blev/va gravid. Fick inga kommentarer eller samtal från min bm kring min vikt. Jag mådde toppen hela min graviditet!! Visst lite trötthet, nån dag med illamående etcetera, men på det stora hela så mådde jag bra. Jag fick i senare delen av graviditeten  diabetes som jag reglerade med kosten därför gick jag inte upp något i vikt. Graviditetsdiabetesen gick över så fort jag fött barnet. Vad var det för risker din bm pratade om? Jag tror det är lugnt <3

  • emmazzz

    Är också överviktig och gravid , (. 97 kg till 167 cm). inga speciella regler mer än att helst inte gå upp mer än 6
    kg. Är nu i vecka 39 och har gått upp 5 kg . Blev erbjuden kontakt med dietist men det tackade jag nej till. Har inte fått gör något extra pga högt bmi Inte ens glukosbelastning. Alla värden har alltid varit bra.  Lycka till med graviditeten :) 

  • emmazzz
    emmazzz skrev 2023-11-28 21:26:41 följande:

    Är också överviktig och gravid , (. 97 kg till 167 cm). inga speciella regler mer än att helst inte gå upp mer än 6
    kg. Är nu i vecka 39 och har gått upp 5 kg . Blev erbjuden kontakt med dietist men det tackade jag nej till. Har inte fått gör något extra pga högt bmi Inte ens glukosbelastning. Alla värden har alltid varit bra.  Lycka till med graviditeten :) 


    Jag valde att inte stressa alls över vikten även om de är
    lättare sagt än gjort. Har mått ganska dåligt under graviditeten till och från men de har inte varit kopplad till min vikt. Haft mycket illamående, kräkningar och foglossning, karpeltunnelsyndrom men allt detta blev bättre när jag gick hem ifrån jobbet på heltid 2 mån innan beräknad fl 😀 Barnet har hittils inte blivit påverkad alls av min vikt, alla ultraljud och så har varit bra. 
  • yny

    Jag är 165 cm och vägde 76 kg vid inskrivningen, så ingen massiv övervikt men ack några extra kilon. 

    Min barnmorska har aldrig kommenterat min vikt, mer än att jag inte ska lägga för mycket fokus på det 😅 Jag har gått upp MYCKET, senaste vägningen för ca 3 veckor sen hade jag ökat 17,5 kg sen inskrivning, var då i v35. 

    Jag själv känner mig väldigt stressad över vikten men barnmorskan är inte alls orolig. Alla mina värden har varit normala i övrigt. Enda hon har sagt är att det är bra att nå normalvikt innan en ev ny graviditet men absolut ingen tidspress på det eller nåt sånt 😊

Svar på tråden Överviktig och gravid