• Anonym (Hej)

Normalt hba1c men ändå diabetes?

Går det ? Om man har ett normalt hba1c kan man ändå ha diabetes? Varför jag frågar är för att jag fick diagnose graviditetsdiarbetes när jag var gravid men långtidssockret var normalt . Hade jag inte varit gravid hade jag klarar mig från diagnos men de är mycket striktare när man är gravid med vilka värden man får ha.

• Svar på tråden Normalt hba1c men ändå diabetes?
  • Anonym (aktuellt)

Det är ju inte en diagnos som är aktuell annat än under just den graviditeten, så spelar roll. 

• Anonym (både)
    Anonym (Hej) skrev 2023-11-29 08:15:08 följande:
    Normalt hba1c men ändå diabetes?

Går det ? Om man har ett normalt hba1c kan man ändå ha diabetes? Varför jag frågar är för att jag fick diagnose graviditetsdiarbetes när jag var gravid men långtidssockret var normalt . Hade jag inte varit gravid hade jag klarar mig från diagnos men de är mycket striktare när man är gravid med vilka värden man får ha.

Även om medelvärdet (HbA1c) är normalt så kan du ju ha toppar (och dalar) i blodsockret som är skadliga. Man måste ta med både nuvärden och medelvärden i bedömningen. 

Om man har en välskött diabetes så har man bra HbA1c, men man har ju fortfarande diabetes i grunden. 

Dessutom är graviditetsdiabetes en indikation att din risk att utveckla diabetes är förhöjd. Så det är ett bra tillfälle att se över sina vanor och minska den risken. 
  • Cereal Killer

HbA1c kan möjligen vara ett bra mått tidigt i graviditeten när det gäller att förutse vilka kvinnor som har risk att utveckla graviditetsdiabetes senare. Senare i graviditeten funkar det inte då blodsockerregleringen hos gravida inte funkar riktigt som hos icke-gravida.

• Anonym (både)
    Anonym (aktuellt) skrev 2023-11-29 08:28:13 följande:

Det är ju inte en diagnos som är aktuell annat än under just den graviditeten, så spelar roll. 

Så är det ju inte riktigt. Har man graviditetsdiabetes så är ju risken högre att man utvecklar diabetes även efter graviditeten. 
  • Anonym (Hej)

Tack för svar . Sitter och gör glukosbelastning nu så därför jag funderar. Jag vet att risken är högre för typ 2 efter en graviditetsdiabetes. De ska ju kolla nu om det gått över eller den är kvar dvs typ 2

• nyttnick2023

Jag utvecklade graviditetsdiabetes vid alla mina graviditeter och tillståndet blev värre för varje gång, men gick också över efter graviditeterna. Mitt HbA1c kollas fortfarande varannat år flera år senare, och det har gått upp något över tid. Risken kvarstår ju för typ 2.

• Anonym (Hej)

Ja det gick ju inget vidare, låg på 11 efter belastningen. Men gränsen för diabete går vid 12,1 eller så så har väl prediabetes som det kallas.  Är inte förvånad och hade räknat med det. Har tagit mitt blodsocker lite då och då för och kolla hur jag reagerar på olika saker innan och jag kan äta en halv chokladkaka och ändå ligga på 6 i blodsocker två timmar efteråt så förstår inte kroppen. (Nej menar inte man ska vräka i sig men testar mig fram och var nyfiken efter förlossningen, blir endel sött eller har blivit då en är lite trött av sömnbrist) Så verkar vara väldigt varierande vad jag äter. 

• Anonym (både)
    Anonym (Hej) skrev 2023-11-29 16:01:08 följande:

Ja det gick ju inget vidare, låg på 11 efter belastningen. Men gränsen för diabete går vid 12,1 eller så så har väl prediabetes som det kallas.  Är inte förvånad och hade räknat med det. Har tagit mitt blodsocker lite då och då för och kolla hur jag reagerar på olika saker innan och jag kan äta en halv chokladkaka och ändå ligga på 6 i blodsocker två timmar efteråt så förstår inte kroppen. (Nej menar inte man ska vräka i sig men testar mig fram och var nyfiken efter förlossningen, blir endel sött eller har blivit då en är lite trött av sömnbrist) Så verkar vara väldigt varierande vad jag äter. 

Chokladkaka innehåller ju mycket fett, så det höjer inte supermycket, men däremot ganska länge. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (både) skrev 2023-11-29 16:53:43 följande:
    Chokladkaka innehåller ju mycket fett, så det höjer inte supermycket, men däremot ganska länge. 
    Länge ? När ? Har alltid tagit efter två timmar. 6 är ju ändå helt normalt måste jag säga. Ska testa mig fram vad jag kan äta och inte så ska ta efter varje måltid nu.
  • Anonym (T2D)
    Anonym (Hej) skrev 2023-11-29 16:01:08 följande:

Jag har HbA1c 35, jag har diabetes typ 2. hur mycket blodsockervärdena stiger beror naturligtvis på vad jag äter, hur ofta/sällan jag äter, hur mycket jag tränat , hur bra jag sovit, om jag är stressad eller är på väg att bli sjuk eller är sjuk.

Jag tar en tablett metformin till lunch och en till middag. Kosten har den största påverkan på blodsockret. En 12-15 minuter rask promenad 90 minuter efter en måltid sänker blodsockret. 

Jag räknar gram kolhydrater och jag har liksom du mätt hur olika typer av mat påverkar blodsockret och hur olika kombinationer på verkar hur länge och hur hög blodsockerhöjningen är.

Morgonblodsockret ligger på 5,5-5,9 - gryningsfenomenet. Om jag äter en skiva hårt bröd till frukost går mitt blodsocker upp till drygt 8. Om jag äter en skiva mjukt bröd till frukost går mitt blodsocker upp till 9,5.   Jag får dimsyn av dessa ganska låga höjningar. Jag blir också väldigt trött av måttligt högre blodsockernivåer. 

Olika dagar är olika av till synes inga skäl alls. Kroppen är mer resistient mot insulin olika dagar bara.

Kolhydraträkningen och begränsningen tillsammans med regelbunden fysisk träning har gjort min kropp mindre insulinresistent. Med mindre insulinresistens behöver kroppen mindre insulin för  glucos/insulin-homeostasen och det är gynnsamt för att inte förvärra eller utveckla diabetes typ 2. 

En prediabetiker upprätthåller godtagbara blodsockernivåer genom att kroppen gör mer och mer  insulin för att sänka blodsockret till normala nivåer.  Jag hade förhöjda insulinnivåer under väldigt många år och det skapade insulinresistensen som först ledde till prediabetes och sedan till diabetes typ2.  På ett labb kan man få c-peptidnivåerna mätta, det är ett bra mått på hur mycket insulin kroppen måste göra för att upprätthålla de blodsockernivåer man har. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (T2D) skrev 2023-11-29 20:18:06 följande:
    Jag har HbA1c 35, jag har diabetes typ 2. hur mycket blodsockervärdena stiger beror naturligtvis på vad jag äter, hur ofta/sällan jag äter, hur mycket jag tränat , hur bra jag sovit, om jag är stressad eller är på väg att bli sjuk eller är sjuk.

Jag tar en tablett metformin till lunch och en till middag. Kosten har den största påverkan på blodsockret. En 12-15 minuter rask promenad 90 minuter efter en måltid sänker blodsockret. 

Jag räknar gram kolhydrater och jag har liksom du mätt hur olika typer av mat påverkar blodsockret och hur olika kombinationer på verkar hur länge och hur hög blodsockerhöjningen är.

Morgonblodsockret ligger på 5,5-5,9 - gryningsfenomenet. Om jag äter en skiva hårt bröd till frukost går mitt blodsocker upp till drygt 8. Om jag äter en skiva mjukt bröd till frukost går mitt blodsocker upp till 9,5.   Jag får dimsyn av dessa ganska låga höjningar. Jag blir också väldigt trött av måttligt högre blodsockernivåer. 

Olika dagar är olika av till synes inga skäl alls. Kroppen är mer resistient mot insulin olika dagar bara.

Kolhydraträkningen och begränsningen tillsammans med regelbunden fysisk träning har gjort min kropp mindre insulinresistent. Med mindre insulinresistens behöver kroppen mindre insulin för  glucos/insulin-homeostasen och det är gynnsamt för att inte förvärra eller utveckla diabetes typ 2. 

En prediabetiker upprätthåller godtagbara blodsockernivåer genom att kroppen gör mer och mer  insulin för att sänka blodsockret till normala nivåer.  Jag hade förhöjda insulinnivåer under väldigt många år och det skapade insulinresistensen som först ledde till prediabetes och sedan till diabetes typ2.  På ett labb kan man få c-peptidnivåerna mätta, det är ett bra mått på hur mycket insulin kroppen måste göra för att upprätthålla de blodsockernivåer man har. 
    Tack snälla för ett utförligt och bra svar ! Skönt att du kunnat vända det , härligt, grattis 🙂

Jag åt metformin under graviditeten, full dos och det funkade jättebra men upptrappningen va jobbig, skulle upp i full dos på drygt en vecka. Har också runt 5,5 -5,7 i fastesocker, när jag åt metformin fick jag ner det på 4 något oftast. Får väl se om jag måste börja med metformin igen, hoppas inte , iaf inte full dos.
  • Anonym (T2D)

Tack, 

Mer metformin än jag äter nu vill jag inte ta. Det är jobbigt ibland med bara det lilla jag tar.

För att på lång sikt inte behöva öka dosen håller jag en ganska strikt gräns för hur mycket kolhydrater jag äter varje dag och äter en massa grönt och styrketränar/går raska promenader. Allt för att minska mängden insulin kroppen behöver och gör och för att inte öka insulinrestistensen/minska insulinkänsligheten.

Om du har barnvagnsbarn är det ett gyllene tillfälle att och låta musklerna ta upp blodsocker efter en måltid utan att insulin behöver frisättas, det minskar insulinresistensen och på sikt behovet av medicinering.

Svar på tråden Normalt hba1c men ändå diabetes?