• yny

    Zachary vs Zackary, hjälp!

    Jag är svensk och min sambo från ett engelsktalande land. Vi väntar barn och det är en pojke. Vi gillar namnet Zach/kary men är oense om stavningen.

    Vi vill INTE döpa barnet till Zacharias eller smeknamnet Zack. Tanken är att han kommer kallas Zack (med den stavningen) men vi vill att hans registrerade namn ska vara den längre versionen, alltså Zachary eller Zackary.

    Vad tycker ni? 
    Zachary eller Zackary?

    Han kommer få pappans engelska efternamn. Vi har ev planer på att flytta till hans land i framtiden där namnet är ett normalt, vanligt engelskt namn.

    Vi vet att namnet är ovanligt i Sverige och önskar inte några värderingar i namnet eller om ni tycker det är fint/fult etc, men vi skulle vilja ha lite hjälp kring hur ni tycker det bäst bör stavas :) 

  • Svar på tråden Zachary vs Zackary, hjälp!
  • Silverjenny

    Zachary är väl den vanligaste stavningen?
    Jag som svensk antog att det stavades med ch och att Zackary var någon försvenskad stavning, fick googla och såg att det visst kan stavas med ck också.

    Ta den vanligaste stavningen dvs den folk oftast kommer att skriva, annars kommer barnet att få heta "Zackary med ck" hela livet.
    Som att heta "Mari utan e" eller "Carlzon med z", varför utsätta sig i onödan?

  • Anonym (Språkvetare)

    Jag skulle också säga att Zachary är den korrekta stavningen.

  • Nässelfjärilen

    Zachary. Bättre att skriva det på det mer vanliga sättet än att försöka försvenska det hela. Sedan så är det, enligt mig, skönare för ögonen att läsa det med ch än det med ck. 

  • Anonym (Hibiskus)
    Anonym (Språkvetare) skrev 2023-11-29 10:32:58 följande:

    Jag skulle också säga att Zachary är den korrekta stavningen.


    När det kommer till namn så finns det inga korrekta stavningar. Bara mer och mindre vanliga.
  • Silverjenny
    yny skrev 2023-11-29 08:55:36 följande:
    Zachary vs Zackary, hjälp!

    Jag är svensk och min sambo från ett engelsktalande land. Vi väntar barn och det är en pojke. Vi gillar namnet Zach/kary men är oense om stavningen.

    Vi vill INTE döpa barnet till Zacharias eller smeknamnet Zack. Tanken är att han kommer kallas Zack (med den stavningen) men vi vill att hans registrerade namn ska vara den längre versionen, alltså Zachary eller Zackary.

    Vad tycker ni? 
    Zachary eller Zackary?

    Han kommer få pappans engelska efternamn. Vi har ev planer på att flytta till hans land i framtiden där namnet är ett normalt, vanligt engelskt namn.

    Vi vet att namnet är ovanligt i Sverige och önskar inte några värderingar i namnet eller om ni tycker det är fint/fult etc, men vi skulle vilja ha lite hjälp kring hur ni tycker det bäst bör stavas :) 


    Av nyfikenhet, vem av er vill ha vilken stavning och varför?
  • yny
    Silverjenny skrev 2023-11-29 11:44:53 följande:
    Av nyfikenhet, vem av er vill ha vilken stavning och varför?
    Jag tycker Zachary av den anledning som ni alla i princip har skrivit - det är mer klassiskt, mindre försvenskat och ser skönare ut för ögat. Dessutom passar det finare med ett engelskt efternamn om även förnamnet har engelsk stavning tycker jag.

    Min sambo tycker Zackary, av flera anledningar - han tror att svenskar kommer få problem med uttalet (han tror att folk kommer tro att det är ett tje-ljud istället för k-ljud) vilket jag försökt få honom att förstå att det inte kommer bli ett problem 😅 Svenskar har ju inga problem att uttala Zacharias tex.
    Han har också snöat in på att han tycker att det är coolt/fint om namnet är lite försvenskat, skulle tro pga att han inte från Sverige. Hade han fått välja själv hade det blivit ett namn med å/ä/ö haha. Jag har sagt att vill han ha ett mer svenskt namn så borde vi byta namn helt för Zachary är ju inte ett svenskt namn 😅
    Sen tycker han det blir mer logiskt med Zackary/Zack än Zachary/Zack. Jag tycker inte att det spelar någon roll, det är ju vanligt med annan stavning i smeknamn kontra tilltalsnamn, tex Nicholas/Nick.
  • Anonym (F)
    yny skrev 2023-11-29 11:57:57 följande:
    Jag tycker Zachary av den anledning som ni alla i princip har skrivit - det är mer klassiskt, mindre försvenskat och ser skönare ut för ögat. Dessutom passar det finare med ett engelskt efternamn om även förnamnet har engelsk stavning tycker jag.

    Min sambo tycker Zackary, av flera anledningar - han tror att svenskar kommer få problem med uttalet (han tror att folk kommer tro att det är ett tje-ljud istället för k-ljud) vilket jag försökt få honom att förstå att det inte kommer bli ett problem 😅 Svenskar har ju inga problem att uttala Zacharias tex.
    Han har också snöat in på att han tycker att det är coolt/fint om namnet är lite försvenskat, skulle tro pga att han inte från Sverige. Hade han fått välja själv hade det blivit ett namn med å/ä/ö haha. Jag har sagt att vill han ha ett mer svenskt namn så borde vi byta namn helt för Zachary är ju inte ett svenskt namn 😅
    Sen tycker han det blir mer logiskt med Zackary/Zack än Zachary/Zack. Jag tycker inte att det spelar någon roll, det är ju vanligt med annan stavning i smeknamn kontra tilltalsnamn, tex Nicholas/Nick.
    Håller med dig här, men förstår precis vad du menar med den där fascinationen med å, ä och ö. Min man är från USA och där älskar de det nordiska - t.ex. Häagen-Dazs är ju ett NY-märke med påhittat namn som "lät danskt"  

    Ni får väl kompromissa med Zachäry hehe 
  • Silverjenny

    Vad gulligt 😄 ni får väl ha ett riktigt fornnordiskt andranamn, det kan ju bli jättefint tillsammans. Och lite från er bådas bakgrund. Zachary Torbjörn t.ex 

    Håller med ang Nicholas/Nick
    Mer logiskt med Zachary. Vi svenskar är ju rätt bra på engelska och vet hur de flesta engelska namn "ska" stavas.

  • Mrs Moneybags

    Jag tycker Zachary. Det är finast. Jättefint namn! 

    Men jag är som din man, jag röstar på ett ö-namn. Det finns en Åke i min sons skola, Björn är inte dumt heller. 

  • trollhona
    yny skrev 2023-11-29 08:55:36 följande:
    Zachary vs Zackary, hjälp!

    Jag är svensk och min sambo från ett engelsktalande land. Vi väntar barn och det är en pojke. Vi gillar namnet Zach/kary men är oense om stavningen.

    Vi vill INTE döpa barnet till Zacharias eller smeknamnet Zack. Tanken är att han kommer kallas Zack (med den stavningen) men vi vill att hans registrerade namn ska vara den längre versionen, alltså Zachary eller Zackary.

    Vad tycker ni? 
    Zachary eller Zackary?

    Han kommer få pappans engelska efternamn. Vi har ev planer på att flytta till hans land i framtiden där namnet är ett normalt, vanligt engelskt namn.

    Vi vet att namnet är ovanligt i Sverige och önskar inte några värderingar i namnet eller om ni tycker det är fint/fult etc, men vi skulle vilja ha lite hjälp kring hur ni tycker det bäst bör stavas :) 


    Eftersom ni ändå har svenskt påbrå så skulle jag välja Zackary, med den enkla anledningen att i skrift så blir det otvivelaktigt ett K-ljud och ingen tveksamhet kring ch som ändå kan förväxlas med Sh-ljudet. Jag tror också att de flesta känner till namnet och dess uttal, men jag skulle iaf välja Zackary Efternamn.
  • Silverjenny
    trollhona skrev 2023-11-29 13:45:08 följande:
    Eftersom ni ändå har svenskt påbrå så skulle jag välja Zackary, med den enkla anledningen att i skrift så blir det otvivelaktigt ett K-ljud och ingen tveksamhet kring ch som ändå kan förväxlas med Sh-ljudet. Jag tror också att de flesta känner till namnet och dess uttal, men jag skulle iaf välja Zackary Efternamn.
    Men om du säger namnet till någon som ska skriva ner det, då måste du alltid påpeka att det ska stavas med k.

    Hur uttalar du Zachary?
  • trollhona
    yny skrev 2023-11-29 11:57:57 följande:
    Jag tycker Zachary av den anledning som ni alla i princip har skrivit - det är mer klassiskt, mindre försvenskat och ser skönare ut för ögat. Dessutom passar det finare med ett engelskt efternamn om även förnamnet har engelsk stavning tycker jag.

    Min sambo tycker Zackary, av flera anledningar - han tror att svenskar kommer få problem med uttalet (han tror att folk kommer tro att det är ett tje-ljud istället för k-ljud) vilket jag försökt få honom att förstå att det inte kommer bli ett problem 😅 Svenskar har ju inga problem att uttala Zacharias tex.
    Han har också snöat in på att han tycker att det är coolt/fint om namnet är lite försvenskat, skulle tro pga att han inte från Sverige. Hade han fått välja själv hade det blivit ett namn med å/ä/ö haha. Jag har sagt att vill han ha ett mer svenskt namn så borde vi byta namn helt för Zachary är ju inte ett svenskt namn 😅
    Sen tycker han det blir mer logiskt med Zackary/Zack än Zachary/Zack. Jag tycker inte att det spelar någon roll, det är ju vanligt med annan stavning i smeknamn kontra tilltalsnamn, tex Nicholas/Nick.
    Jag förstår din sambo, det är ju merparten av engelsktalande som tycker att namn som Tord, Göran, Niklas, Staffan med flera är liksom häftiga och exotiska.
    (Precis som svenskar känner sig internationella när de döper sitt barn till John eller Kevin.) Så fundera på om ni inte kan välja ett typiskt svensk namn som eventuellt andranamn.
  • trollhona
    Silverjenny skrev 2023-11-29 13:52:25 följande:
    Men om du säger namnet till någon som ska skriva ner det, då måste du alltid påpeka att det ska stavas med k.

    Hur uttalar du Zachary?
    JAG personligen har inga problem med oavsett stavning, jag påpekade att i sverige är ju CK etablerat som K-ljud medan CH i vissa fall kan misstolkas som tj-ljud.
  • yny
    trollhona skrev 2023-11-29 13:54:24 följande:
    Jag förstår din sambo, det är ju merparten av engelsktalande som tycker att namn som Tord, Göran, Niklas, Staffan med flera är liksom häftiga och exotiska.
    (Precis som svenskar känner sig internationella när de döper sitt barn till John eller Kevin.) Så fundera på om ni inte kan välja ett typiskt svensk namn som eventuellt andranamn.
    Han kommer få våra pappors namn som mellannamn och min pappa har ett väldigt svenskt namn, då där blir det helt tydligt svenskt påbrå 😊 
  • Silverjenny
    trollhona skrev 2023-11-29 13:57:11 följande:
    JAG personligen har inga problem med oavsett stavning, jag påpekade att i sverige är ju CK etablerat som K-ljud medan CH i vissa fall kan misstolkas som tj-ljud.
    Hm, jag kan se mycket större praktiska problem med att namnet blir felstavat både i Sverige och UK vilket blir irriterande särskilt i myndighetsdokument som måste ändras osv. Enklare att korrigera någon som uttalar namnet fel. De allra flesta skulle ju uttala Zachary med k.
  • Blue Waffle

    Jag tycker Zackary ser lite coolare ut, men det är väl egentligen sak samma. Om ni tror att det kan bli problem med uttalet i Sverige så bör ni väl ta ett annat namn om ni bor i Sverige.

  • Anonym (Hibiskus)
    trollhona skrev 2023-11-29 13:54:24 följande:
    Jag förstår din sambo, det är ju merparten av engelsktalande som tycker att namn som Tord, Göran, Niklas, Staffan med flera är liksom häftiga och exotiska.
    (Precis som svenskar känner sig internationella när de döper sitt barn till John eller Kevin.) Så fundera på om ni inte kan välja ett typiskt svensk namn som eventuellt andranamn.
    Min farbror, född 1904, hette John. Tror inte att föräldrarna som var födda på 1870-talet brydde sig om något sånt.
    Det gjorde inte jag heller när jag döpte min son till John för ca 40 år sedan.

    Kevin är i en helt annan liga. Där är jag beredd att hålla med dig.
  • yny
    Blue Waffle skrev 2023-11-29 14:15:46 följande:

    Jag tycker Zackary ser lite coolare ut, men det är väl egentligen sak samma. Om ni tror att det kan bli problem med uttalet i Sverige så bör ni väl ta ett annat namn om ni bor i Sverige.


    Jag tror inte alls att uttalet kommer vara ett problem, min sambo är lite orolig för det dock. 

    Men har fått många bra svar, ska diskutera en vända till med honom och vi ska nog komma överens till slut 😊
  • Cathariiina

    Jag tycker Zachary. Det passar ju bäst med det engelska efternamnet, och Zackary ger mig associationer till sackarin...

Svar på tråden Zachary vs Zackary, hjälp!