• Anonym (Anonym)

Missunnsam kompis. Vad göra?

Jag upplever att min kompis är missunnsam och hon klagar mycket. Hon tycker att hon väger för mycket och hon vill gå ner i vikt, men jag ser henne aldrig kämpa för det. Varför klaga istället för att faktiskt ta tag i saken? Börjar bli rejält less på detta.

Jag själv har varit lite rund tidigare men nu har jag gått ner mycket i vikt eftersom jag har börjat röra på mig och äta bättre. Upplever att hon är missunnsam pga detta. Hon säger saker som att jag enbart tränar för att vara smal och se bra ut (inte sant men om det nu hade varit det så OCH, det är väl mitt val?), hon blir sur när jag skickar bilder från gymmet osv. Vi är ett kompisgäng där både jag och denna tjej är med i samma gruppchatt, om jag till exempel skickar en bild när jag är på gymmet så säger hon att hon inte är intresserad av att se bilder när jag gymmar och hon säger att jag inte behöver visa upp mig själv. Men om nån annan skickar en vanlig selfie i gruppen så säger hon ingenting? 

Jag förstår att det kanske handlar om att hon mår dåligt eller är osäker på sig själv och missnöjd med sitt utseende, men tycket faktiskt inte att det är ok att ta ut det på mig. 

Börjar störa mig så sjukt mycket på henne men har inte sagt ifrån helt än. Dessutom
    går vi på samma utbildning så kan inte heller undvika henne helt även om vi hade slutat vara vänner.

Vad hade ni gjort/sagt?

• Svar på tråden Missunnsam kompis. Vad göra?
  • Anonym (Tjejen)

Ts, jag tycker att det låter som att din kompis bidrar med negativ energi. Hon klagar (personligen har jag skitsvårt för folk som klagar) och kommer med onödiga kommentarer gällande din träning. Hon behöver inte bry sig om varför du tränar, det angår inte henne. Att hon dessutom säger att du tränar enbart på grund av utseendet är ju väldigt onödigt sagt, vart vill hon komma med en sådan kommentar? Liksom jaha, du får väl träna av vilken anledning du vill. Du har ingen skyldighet att förklara dig. Sammantaget, om man läser hela beskrivningen, så tycker jag att det låter som att hon är avundsjuk, missunnsam. Varför droppar man annars sådana kommentarer? 

Vidare tycker jag verkligen inte att hela gruppen ska behöva anpassa sig efter en person. Om hela gruppen hade haft problem med dina gymbilder hade det varit en annan sak. 

Men att inte klara av att se en bild på ett gym tycker inte jag heller låter fullt normalt.

• Anonym (Jollie)

Jag tycker det låter som att TS har besämt  sig för katt kompisen är avundsjuk på TS viktnedgång och nu vill ha påhejning i den uppfattningen. Förstår annars inte syftet med tråden då TS klargjort att hon inte bryr sig om kompisens känslor i fråga om gymbilderna. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Jollie) skrev 2023-12-01 14:22:55 följande:

Jag tycker det låter som att TS har besämt  sig för katt kompisen är avundsjuk på TS viktnedgång och nu vill ha påhejning i den uppfattningen. Förstår annars inte syftet med tråden då TS klargjort att hon inte bryr sig om kompisens känslor i fråga om gymbilderna. 

Problemet är väl inte bara att kompisen stör sig på gymbilderna utan också att hon säger otrevliga/märkliga saker (att ts bara tränar för att vara smal och snygg) och beklagar sig över sin egen situation. Därför vill väl ts ha tips på vad hon kan säga/göra, eftersom de trots allt är med i samma grupp med andra kompisar och gå samma utbildning där de träffas.

Men jag är i alla fall benägen att hålla med ts om att det låter som att kompisen är avundsjuk. Annars förstår jag inte riktigt varför man uttrycker sig som hon gör. Om någon har gått ner i vikt och verkar glad över det så är det väl bara att gratulera eller inte säga någonting alls, jag hade i alla fall inte börjat försöka nysta i varför personen tränar. 

• Anonym (Fobiker)
    Liniss skrev 2023-11-30 22:39:22 följande:

Bara för att man har fobi för ormar så betyder det inte att man inte klarar att se en bild på en orm. Har man en sådan stark rädsla att man inte klarar att se en bild så kanske man måste söka hjälp. För vad händer den dagen på sommaren när man är ute i naturen och man råkar se en orm? Eller när man är ute på promenad och råkar gå förbi ett gym? Har man såna svårigheter så hade i alla fall jag sökt hjälp. Och att skicka nakenbilder till någon som inte vill ha det kan vara direkt olagligt, sexuella trakasserier. Inte alls samma sak som att skicka en bild där man råkar se ett gym i bakgrunden.

Och så där kan man ju tänka om allt. Då får i sådana fall ingen skicka på något för det finns alltid någon som kan ta illa upp, av vilken anledning som helst. Då kanske det är bäst att ingen skickar någon bild öht, om de nu är så enormt känsliga i denna grupp. 

Liniss skrev 2023-12-01 12:46:28 följande:
    Jag vet mycket väl vad en fobi är, men det är inte andras fel att någon har en fobi. Och hade jag haft en fobi som påverkar mig så enormt mycket att jag inte klarar att se en bild så hade jag sökt hjälp istället för att ta ut det på andra.
    Det verkar faktiskt inte som att du vet det.
    Jag har en katastrofal fobi för ett djur (tänker inte säga vilket) och håller mig mestadels inomhus den tiden på året då detta djur traskar omkring ute.

Jag kan inte se en bild på detta djur utan att hyperventilera och jag tänker inte utsätta mig för någon "hjälp" då jag vet, utan tvekan, att jag kommer att svimma.

Det är så lätt att sitta och tycka när man inte vet ett skit om hur det är att ha en svår fobi.
    Du kanske skulle ägna en stund till att läsa på.
  • Anonym (Osäker kompis)

Tycker att det är konstigt att hon säger att du endast tränar för att vara snygg och smal. Hon säger det som att det vore något fel med det? Många tränar för att hålla sig i form, det är en ganska vanlig anledning. Därtill får man ju också den fysiska hälsan på köpet och ett bättre psykiskt mående. Win-win. 

Antar att syftet är att medvetet försöka göra dig upprörd och ledsen, och därtill är hon säkerligen också avundsjuk, eftersom hon själv tydligen vill gå ner i vikt men inte har lyckats med det. Antar att det sticker i ögonen att se att någon annan har lyckats. Såna personer ska man i alla fall hålla sig borta från, då de knappast tillför något positivt i ens liv. 

Din kompis borde lära sig att om man inte har något snällt att säga så ska man inte säga någonting alls. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Fobiker) skrev 2023-12-01 15:59:54 följande:

Jag vet mycket väl vad en fobi är, men det är inte andras fel att någon har en fobi. Och hade jag haft en fobi som påverkar mig så enormt mycket att jag inte klarar att se en bild så hade jag sökt hjälp istället för att ta ut det på andra.
    Jag har en katastrofal fobi för ett djur (tänker inte säga vilket) och håller mig mestadels inomhus den tiden på året då detta djur traskar omkring ute.

Jag kan inte se en bild på detta djur utan att hyperventilera och jag tänker inte utsätta mig för någon "hjälp" då jag vet, utan tvekan, att jag kommer att svimma.

Det är så lätt att sitta och tycka när man inte vet ett skit om hur det är att ha en svår fobi.
    Får jag bara fråga, hur vet DU att ts kompis har en fobi för gym/träning? Du vet väl inte mer än någon annan här?
  • Anonym (Fobiker)
    Anonym (Eh) skrev 2023-12-01 16:02:28 följande:
    Får jag bara fråga, hur vet DU att ts kompis har en fobi för gym/träning? Du vet väl inte mer än någon annan här?
    Det vet jag inte.
    Jag bemötte en persons åsikter om fobier.
    Inget annat.
  • Liniss

Men nu tycker inte jag att det låter som att kompisen har en faktisk fobi för gym och träning, det låter mer som att hon är missunnsam och avundsjuk, förmodligen osäker i sig själv. Det finns flera exempel i ts beskrivning som tyder på detta. Och ts brukar väl inte skicka bilder just på själva gymmet, jag tolkar det som att ts skickar bilder på sig själv, där man typ ser gymmet i bakgrunden. 

Att ha en fobi för djur är säkerligen relativt vanligt, att däremot ha en fobi för gym har jag aldrig hört talas om men det finns ju folk för allt men det låter inte som att så är fallet här. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Fobiker) skrev 2023-12-01 16:08:07 följande:
    Det vet jag inte.
    Jag bemötte en persons åsikter om fobier.
    Inget annat.
    Jag har en fobi men jag klarar att se bilder på det iaf, kanske på grund av att jag sökte hjälp för min fobi, vilket man faktiskt uppmanas att göra om fobin påverkar en väldigt mycket och begränsar ens liv. Ser inget fel i hur personen uttryckte sig. Det är inte andras fel att jag har en fobi. Om någon skickar bilder som jag inte klarar av att se så lämnar jag gruppen/avföljer eller whatever, sitter inte och klagar på den personen eller säger taskiga saker. 
  • Klartsomvatten

Och om du nu har en fobi och själv har läst på så borde du veta att ju mer man undviker det man är rädd för desto starkare blir rädslan. Om fobin begränsar ens liv och påverkar en mycket kan det vara bra att söka hjälp. 
  • Anonym (Fobiker)
    Klartsomvatten skrev 2023-12-01 16:25:41 följande:
    Och om du nu har en fobi och själv har läst på så borde du veta att ju mer man undviker det man är rädd för desto starkare blir rädslan. Om fobin begränsar ens liv och påverkar en mycket kan det vara bra att söka hjälp.
    Nåja, min fobi är katastrofal och har inte förändrats med åren. Vet att det du skriver kan hjälpa en del att minska fobin.
    Men, jag är inte beredd att utsätta mig för den plågan.

Har levt med detta i säkert 50 år och lär ta det med mig in i evigheten när den dagen kommer.
Svar på tråden Missunnsam kompis. Vad göra?