• Anonym (Rädd)

    Munsår på huvudet?

    Nån som vet säkert?

    Jag har munsår av typen som kommer på munnen ett par g om året. Har haft skov nu när jag ammar och noterade nu att min bebis hsr en röd torrfläck på huvudet - svårt att säga vad det är. Har varit jättenoga när jag haft munsår men innan det bröt ut pussade jag ju bebis på huvudet där. Och kan inte svära på att inte bebis huvud kommit mot ansiktet när jag ändrat grepp osv.

    kan herpes smitta mun till hud?? alltså inte mun till mun och att man sen får utslag men mun till hud? Nån som vet??

  • Svar på tråden Munsår på huvudet?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Munsår) skrev 2023-11-30 00:24:06 följande:
    Ja, man har ingen mun på på huvudet. 😄

    Jo men munherpes kan man ju även få i näsa eller ögon så min fundering var om det även kan komma på huden om man vidrört huden med virus alltså. 


    Förstår ju det kan komma på olika ställen om man får in viruset i kroppen via tex pussar, men min fundering är om det kan uppstå enbart om man fått viruset på hel oskadad hud liksom.

  • Anonym (Munsår)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-11-30 00:35:14 följande:

    Jo men munherpes kan man ju även få i näsa eller ögon så min fundering var om det även kan komma på huden om man vidrört huden med virus alltså. 


    Förstår ju det kan komma på olika ställen om man får in viruset i kroppen via tex pussar, men min fundering är om det kan uppstå enbart om man fått viruset på hel oskadad hud liksom.


    Jag vet faktiskt inte. Måste man inte ha något sår på huvudet som smittan uppstår i? Men jag vet inte.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Munsår) skrev 2023-11-30 00:39:14 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Måste man inte ha något sår på huvudet som smittan uppstår i? Men jag vet inte.


    Anonym (Munsår) skrev 2023-11-30 00:39:14 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Måste man inte ha något sår på huvudet som smittan uppstår i? Men jag vet inte.

    Det är ju vad jag hört förr att viruset måste ta sig in i kroppen liksom, via då kontakt med slemhinnor eller sår. Därför typ kyssar är en överföringsväg.

    Men typ funderar om det även då kan uppstå var som - om nån tar på ett munsår bara med överarmen, kan den då få munsår på överarmen  liksom.

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-11-30 00:53:45 följande:


    Anonym (Munsår) skrev 2023-11-30 00:39:14 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Måste man inte ha något sår på huvudet som smittan uppstår i? Men jag vet inte.

    Det är ju vad jag hört förr att viruset måste ta sig in i kroppen liksom, via då kontakt med slemhinnor eller sår. Därför typ kyssar är en överföringsväg.

    Men typ funderar om det även då kan uppstå var som - om nån tar på ett munsår bara med överarmen, kan den då få munsår på överarmen  liksom.


    Ja, eftersom det kan smitta från hud till hud. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-30 01:26:47 följande:
    Ja, eftersom det kan smitta från hud till hud. 
    Hur menar du?
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-30 01:26:47 följande:
    Ja, eftersom det kan smitta från hud till hud. 
    Och hur tar sig viruset in i kroppen genom huden?
  • Anonym (I)

    Har du provat att sätta någon fet kräm på fläcken? Försvinner den av det så är det ju inte herpes. 

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (I) skrev 2023-11-30 08:11:01 följande:

    Har du provat att sätta någon fet kräm på fläcken? Försvinner den av det så är det ju inte herpes. 


    Såg nu att det var två identiska fläckar på typ samma plats på huvudets båda sidor. Känns mer som skav helt plötsligt.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-11-30 08:47:51 följande:
    Såg nu att det var två identiska fläckar på typ samma plats på huvudets båda sidor. Känns mer som skav helt plötsligt.
    Då är det nog skav. 

    Men oavsett så kan man få herpes var som helst. 
  • Sunflora
    Anonym (Rädd) skrev 2023-11-30 00:35:14 följande:

    Jo men munherpes kan man ju även få i näsa eller ögon så min fundering var om det även kan komma på huden om man vidrört huden med virus alltså. 


    Förstår ju det kan komma på olika ställen om man får in viruset i kroppen via tex pussar, men min fundering är om det kan uppstå enbart om man fått viruset på hel oskadad hud liksom.


    Munsår kan man få på slemhinnorna men inte på vanlig hud. Både ögon och näsa är slemhinnor din bebis utslag beror på något annat. 
  • Anonym (Ssk)
    Sunflora skrev 2023-11-30 10:58:39 följande:
    Munsår kan man få på slemhinnorna men inte på vanlig hud. Både ögon och näsa är slemhinnor din bebis utslag beror på något annat. 
    Herpes vurus, vilket är det ts har, kan man även få på vanlig hud då det även smittar från hud till hud. 

    Men eftersom ts bebis har samma på båda sidorna så är det förmodligen skav och inte herpes. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-11-30 11:17:41 följande:
    Herpes vurus, vilket är det ts har, kan man även få på vanlig hud då det även smittar från hud till hud. 

    Men eftersom ts bebis har samma på båda sidorna så är det förmodligen skav och inte herpes. 
    Intresserad bara då jag inte sett den infon nån annanstans- när de varit blåsor på hud har jag sett det benämnt bältros. Har du källa eller länk?
  • Anonym (holga)

    herpes ligger på cellnivå latent i kroppen hos alla och kan bryta ut när som helt, men är även smittsamt vid kontakt.

    Skillnad görs på herpes genitalis och herpes simplex, grovt räknat får man genestalis under midjan och simplex över.

    Du är alltid smittsam med aktiva skov så fort klustret brustit och kan tyvärr ha smittat ditt barn trots skydd.

    Hepes sitter i nervcetran och tar sig via vervbanorna ut till huden, och efter utläkt skov ligger den åter inaktiv i  det aktuella nervcenrat.

    Man kan bli smittad över hela kroppen och det behöver ej vara brusten eller sårig hud.

    Viktigt är att snabbt få läkartid för att kontrollera om det faktiskt är herpes din lilla fått.. eller om det är nåt helt annat.

    lycka till

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (holga) skrev 2023-11-30 14:21:18 följande:

    herpes ligger på cellnivå latent i kroppen hos alla och kan bryta ut när som helt, men är även smittsamt vid kontakt.

    Skillnad görs på herpes genitalis och herpes simplex, grovt räknat får man genestalis under midjan och simplex över.

    Du är alltid smittsam med aktiva skov så fort klustret brustit och kan tyvärr ha smittat ditt barn trots skydd.

    Hepes sitter i nervcetran och tar sig via vervbanorna ut till huden, och efter utläkt skov ligger den åter inaktiv i  det aktuella nervcenrat.

    Man kan bli smittad över hela kroppen och det behöver ej vara brusten eller sårig hud.

    Viktigt är att snabbt få läkartid för att kontrollera om det faktiskt är herpes din lilla fått.. eller om det är nåt helt annat.

    lycka till


    Nej, är inte två olika virussorter. Herpes genitales är att man har en inektion i underlivet av herpes simplex (viruset). Däremot finns det två typer av herpes simplex, HSV-1 och HSV-2, varav HSV-2 tidigare var dominerende att få i underlivet. 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (holga) skrev 2023-11-30 14:21:18 följande:

    herpes ligger på cellnivå latent i kroppen hos alla och kan bryta ut när som helt, men är även smittsamt vid kontakt.

    Skillnad görs på herpes genitalis och herpes simplex, grovt räknat får man genestalis under midjan och simplex över.

    Du är alltid smittsam med aktiva skov så fort klustret brustit och kan tyvärr ha smittat ditt barn trots skydd.

    Hepes sitter i nervcetran och tar sig via vervbanorna ut till huden, och efter utläkt skov ligger den åter inaktiv i  det aktuella nervcenrat.

    Man kan bli smittad över hela kroppen och det behöver ej vara brusten eller sårig hud.

    Viktigt är att snabbt få läkartid för att kontrollera om det faktiskt är herpes din lilla fått.. eller om det är nåt helt annat.

    lycka till


    Har kontaktat vården. Det skumma är ju att det kommit på samma läge på båda sidor av huvudet vilket känns lite väl mycket otur för just herpes. Så det kan ju vara ett annat exem med eller fukt/värmetriggat. Men bra att få koll.

    Detta att det kan komma varsom, det måste ju ändå vara ovanligare? Jag har haft munsår i iaf 35 år och aldrig någonsin fått det annan plats än mun och näsa.
  • Anonym (Rädd)

    Smorde en dag och det har iaf redan blivit hälften så tydligt. Skumma utslag.

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-12-01 19:15:53 följande:

    Smorde en dag och det har iaf redan blivit hälften så tydligt. Skumma utslag.


    Och vad säger BVC eller vårdcentralen? 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Ssk) skrev 2023-12-01 19:36:33 följande:
    Och vad säger BVC eller vårdcentralen? 
    Smörj och ha koll.
Svar på tråden Munsår på huvudet?