• Jultomten

    Tips för att bli gravid

    Hej! 


    jag är 32 och min man 42. Vi har försökt få barn sen i juli (5 försök) men de har inte blivit något. Jag har inte ätit p-piller innan och är frisk i övrigt. Dricker ingen alkohol alla och har försökt dra ner på kaffe. Har testat lite med borago och rosenrot men inte fått resultat. Jag har kollat äl varje gång vi haft sex. Nån som har något mer tips? T. Ex zonterapi eller något annat ni blivit hjälpta av?

    jag är medveten om att det kan ta olika lång tid och att det är normalt att man får försöka ett par gånger innan de blir något men är ändå tacksam för tips :)

  • Svar på tråden Tips för att bli gravid
  • Anonym (Hmm)

    Tror inte det finns något vetenskapligt bevis för att något funkar. Fungerar det så gör det... Men kan nämna det vi gjorde.

    Första barnet blev vi inte gravida på ett år, så gjorde IVF och blev gravida på första försöket. Men läste då att man kan äta bisolvon inna och runt ägglossning för att mjuka upp slemmet och underlätta för spermierna att passera. Funkade som sagt inte för oss...

    Andra graviditeten (slutade i missfall) blev vi gravida på andra försöket. Det som funkade då var att ha sex några dagar innan ÄL och på ÄL, så han hade "färska" spermier när det var dags. Vet inte om det påverkade, men kändes som det...

    Tredje graviditeten (andra barnet) gjorde vi likadant och blev då gravida snabbt igen.

    Så fortsätt ha sex som ni vill, pricka in ÄL och sök hjälp om ni inte blir gravida på ett år. Kolla upp hur lång väntetiden det är och kontakta dem i god tid. Tänker på att spermierna vill man ju gärna kolla upp. Och bara för man får positivt ÄL test betyder inte det att ägg släppt heller. Så sök hjälp om det inte hänt om några månader. Lycka till!

  • Kvinna 1980

    När vi önskade få barn blev jag otålig när det dröjde några månader. Vi höll på med ägglossningstester och försökte pricka in rätt tidpunkt, men jag upptäckte att jag mådde bättre när vi hade ett mer avslappnat förhållningssätt. Min rekommendation är att ha sex ofta runt den veckan då ägglossning sker, men i övrigt fokusera på vardagslivet precis som innan. 

  • Parkblomman1

    Jag har fått tydligare ägglossning när jag tagit vitaminer. Jag är flexitarian men äter sällan fisk. Vitaminerna jag tar är B12, D-vitamin och en kombinerad zink och c-vitamin!

  • Cececilia

    vet att många provar akupunktur men det är tidskrävande eftersom de ofta vill att man ska göra det ofta. 


    De tipsen jag fått är att ta hand om kroppen, bra mat och jämnt blodsocker. Så mycket grönsaker, fullkorn och bra protein och mindre snabba kolhydrater och socker. Har inte heller fått vårt plus på stickan men efter månader med bättre mat och ständiga mellanmål är jag iallafall piggare genom arbetsdage 😊
    Tar också kosttillskott med vitaminer och aminosyror sen några månader tillbaka och har riktigt skillnad på naglarna iallafall, från att de flikat sig till att bli superstarka 💪 

    lycka till 🤞 

Svar på tråden Tips för att bli gravid