• Anonym (A)

    En autistisk hjärna

    Det känns som att jag är dömd till att alltid känna mig helt out of place i sociala sammanhang.
     
    Jag skulle på en liten tillställning ikväll med min sambo, det var inget stort, utöver mig och min sambo var där 5 personer och 2 av dem känner jag redan väl. Känner direkt när jag kommer in hos personerna vi ska vara hos att ångesten börjar krypa på. När vi sätter oss och ska äta pratar alla i mun på varandra, skrattar högt så jag får ont i öronen och ingen tilltalar mig så jag sitter bara helt tyst. Känner att jag börjar bli överstimulerad, vet inte var jag ska fokusera min blick. Min sambo försöker prata med mig men jag hör inte vad han säger. Jag passar inte in, kommer aldrig göra det.
     
    Jag tog en paus så jag är ute nu, vet inte om jag ska gå tillbaka. Det bara känns så meningslöst, varför ska jag ens vara där? Jag kommer aldrig klara av att umgås med människor.
  • Svar på tråden En autistisk hjärna
  • Anonym (...)

    Kan du inte skaffa typ diskreta öronproppar så att ljudet blir lite mindre jobbigt? Det blir nog lättare att orka med då? <3

  • Anonym (L)

    Kan känna igen mig i det där, är dock inte autistisk men har andra svårigheter. Det är ju som det är, tyvärr. Det jag har försökt göra är att jag anpassar mig till det sociala sammanhang jag befinner mig i, då blir det trevligare för alla. Det kanske är svårt men om man övar så går det absolut. Man blir bättre på det sociala om man tränar på det och utsätter sig för jobbiga situationer, det växer man av. Alternativt att du istället försöker umgås med personer som också är autistiska eller har andra svårigheter, då behöver du inte känna dig lika ensam på det sättet. 

Svar på tråden En autistisk hjärna