• ssafeheaven

    Känner mig ibland som en dålig mamma - ger jag min son det han behöver från mig?

    Min son är 9 månader. Jag tycker väldigt mycket om att vara hemma med honom och även om jag som alla andra föräldrar också har haft svåra dagar ibland, så tycker jag att majoriteten av de har varit väldigt fina och och jag kommer fortsätta vara hemma med honom i ytterligare sex månader innan pappan tar över.

    Våra dagar ser olika ut, men vi har samma rutiner från att vi vaknar till att vi lägger oss, något jag känner är en trygghet för både honom och mig. Utöver våra dagliga rutiner, så försöker jag att en dag tvätta, en annan städa och en annan handlar jag och lagar storkok till sonen inför veckan. Jag har honom då alltid med mig i bärsele då han tycker det är jätteroligt att vara med när jag lagar mat eller krypandes bredvid mig när jag gör övrigt hushållsarbete Vi är på så sätt alltid nära varandra om än jag i stunden kanske fokuserar på annat. Jag försöker dock alltid prata så mycket jag kan med honom om vad vi gör och om lite allt möjligt. Vi går alltid ut på en promenad så han får sova eller vara i naturen och vi träffar också familjen någon gång per vecka då vi står varandra väldigt nära. Ibland är det bara vi två och pappa efter jobbet. Hans pappa står honom väldigt nära, leker mycket och tar honom regelbundet så att jag kan få egentid.

    Han sover i sin egen säng bredvid vår säng sedan han föddes med undantag då jag låtit honom sova på mig under dagen om han mått dåligt, varit ledsen eller bara varit förkyld, men ganska ofta också för att jag tycker det är mysigt. Ibland har han också sovit mellan oss om han vaknat orolig på morgonen eller då han har varit förkyld.

    Han har ammat sedan han föddes, men ammar mer sällan idag då han älskar mat och äter väldigt bra under frukost, lunch och middag samt mellanmål.

    Ibland kan jag dock undra om min son får allt som han behöver från mig? Tankar som slår mig ganska ofta, speciellt den senaste tiden är: har jag hållit honom tillräckligt? har jag tröstat honom tillräckligt snabbt och tillräckligt bra när han varit ledsen? märker han att jag ibland fokusserar på annat när jag exempelvis lastar in tvätt, tittar bort från honom när jag sitter på toaletten och kissar eller när jag försöker beställa något till honom på telefonen och han tittar på mig medan han leker själv? Blir han trött på att ibland vänta på mig medan jag klär på mig eller känner han sig ensam eller ledsen om jag inte alltid pratar med honom eller bekräftar honom med inlevelse?

    Rynkar på näsan
  • Svar på tråden Känner mig ibland som en dålig mamma - ger jag min son det han behöver från mig?
  • Anonym (Hm)

    Jag vet ju inte hur du är i andra avseenden, men bara att du oroar dig visar hur mycket du bryr dig. Du låter ju som en otroligt omtänksam och kärleksfull mamma. Det finns absolut inga fel i det du gör. Tänk att din son får ha just dig som mamma. 

  • ssafeheaven

    Tack så hemskt mycket för det du skrev. Bara att lösa meningarna fick mig att känna att det är okej att känna såhär ibland och att tankarna i sig betyder att jag försöker och gör mitt bästa. Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva 🙏

  • Anonym (Hm)
    ssafeheaven skrev 2023-12-03 12:05:31 följande:

    Tack så hemskt mycket för det du skrev. Bara att lösa meningarna fick mig att känna att det är okej att känna såhär ibland och att tankarna i sig betyder att jag försöker och gör mitt bästa. Tack än en gång för att du tog dig tid att skriva 🙏


    Jag blir glad av att höra det. Känns känslorna lite lättare idag? Ibland är det ju vissa dagar, kanske när man fått lite sömn eller så, som väcker känslorna lite mer än andra. :)
  • ssafeheaven

    Fin du är som frågar. Vi mår bara fint idag och de flesta dagar känner jag såhär, men då och då har jag verkligen kunnat ifrågasätta det känslomässiga och fysiska i mitt föräldrarskap. Är du själv förälder och har upplevt / käbt samma? Skäms

  • Anonym (Hm)
    ssafeheaven skrev 2023-12-05 11:41:01 följande:

    Fin du är som frågar. Vi mår bara fint idag och de flesta dagar känner jag såhär, men då och då har jag verkligen kunnat ifrågasätta det känslomässiga och fysiska i mitt föräldrarskap. Är du själv förälder och har upplevt / käbt samma? Skäms


    Oh ja. Många många gånger. Jag har en större tjej och en liten på 8 månader. Min äldsta är 11 och jag fick henne väldigt ung. då Ifrågasatte jag mig själv aldrig. Tyckte allt jag gjorde var rätt och bra, med åldern kom tvivel. Nu är jag 33 och ifrågasätter nästan allt med min lilla. Har jag en dålig dag kan jag ha samvete för att jag satt med mobilen någon minut och hon, bebisen alltså, SÅG mig 😅 man är inte alltid rationell i sina tankar och jag tror stark på att så länge man gör något med kärlek så blir det inte fel. Man måste kunna få ha en vardag och ett liv utan bebis också, om än för några minuter om dagen. 


    Jag läste din text igen och jag säger det återigen, att vad fint det måste vara att få ha dig som mamma. Har du läst din egen text så du ser hur mycket du finns där? 😊 ibland behöver man se sina egna ord och inte lyssna så mkt på tankarna som kommer och ger tvivlan. 

  • Anonym (emmi)

    Du låter som en jättefin mamma och ditt barn har en trygg och bra tillvaro!

    Man måste få titta bort och fokusera på annat ibland, det mår de inte dåligt av. Barn är bra på att visa när de behöver oss. 

  • ssafeheaven

    Så fint du beskrev det med dina två barn, kan tänka mig man blir både klokare, men ibland också mer ifrågasättande Drömmer

    Vi är lika gamla, vad roligt ändå och tänk att du har en 11-åring, wow så himla fint.

    Tack igen för att du skrev, bara att du tig dig tiden säger mycket om dig och något jag uppskattar otroligt mycket. Tänk att en främlings ord ibland kan göra så mycket 😍

    Läste mitt svar och insåg att jag skrev lite fel - Vi mår bara fint idag och de flesta dagar känner jag *inte såhär, men.. så ska det ju stå hihi ☺️🙈

Svar på tråden Känner mig ibland som en dålig mamma - ger jag min son det han behöver från mig?