• Anonym (Anonym)

Biverkningar av Docycyklin?

Hej 
    Har fått Doxycyklin för borrelia, hade en fästing i september. 

Ungefär kvart efter att jag tagit tabletterna blir jag helt sänkt. Känner mig överkörd. Illamående. Yr och ont i kroppen. Känns ungefär som när man får blodtrycksfall. 

Det verkar hjälpa att vila och dricka något med socker i. 

Någon som blivit likadan? Kanske ska testa att äta något i samband med att jag tar dem. Det har inte varit så mycket jag har ätit samtidigt nämligen. Men vill gärna höra andras erfarenheter. 

• Svar på tråden Biverkningar av Docycyklin?
  • EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-03 11:29:31 följande:

Hej 

Ungefär kvart efter att jag tagit tabletterna blir jag helt sänkt. Känner mig överkörd. Illamående. Yr och ont i kroppen. Känns ungefär som när man får blodtrycksfall. 

Någon som blivit likadan? Kanske ska testa att äta något i samband med att jag tar dem. Det har inte varit så mycket jag har ätit samtidigt nämligen. Men vill gärna höra andras erfarenheter. 

Du det finns ett hopvikt pappersark, s.k informationsblad, som följer med i asken (eller fastlimmad på flaska) när man köper medicin.

Jag föreslår att du läser detta informationsblad, där står det upplyst om medicinen du har fåt, som vad man använder den till och även om biverkningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Nenna)

Det är ett tecken på att den verkar. Fortsätt ta den. Har samma erfarenhet. Fick ta flera kurer då jag gått så länge med borrelia. Sista kuren kände jag inte alls likadant och efter den var jag symtomfri.

• Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2023-12-03 15:53:55 följande:
    Du det finns ett hopvikt pappersark, s.k informationsblad, som följer med i asken (eller fastlimmad på flaska) när man köper medicin.

Jag föreslår att du läser detta informationsblad, där står det upplyst om medicinen du har fåt, som vad man använder den till och även om biverkningar.
    Har såklart läst det redan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Nenna) skrev 2023-12-03 16:31:44 följande:

Det är ett tecken på att den verkar. Fortsätt ta den. Har samma erfarenhet. Fick ta flera kurer då jag gått så länge med borrelia. Sista kuren kände jag inte alls likadant och efter den var jag symtomfri.

Ja den verkar ju verkligen påverka en. Nästan läskigt att få en sådan reaktion varje gång bara, att bli så sänkt av den på nåt vis. Blir ju inte alls så av Kåvepenin men vet att den inte är alls lika stark.

Blev du likadan? 

Jaså fick du flera kurer? Hur märkte du att borrelian var kvar, fortsatte du få utslag?

• Anonym (Anonym)

Men det verkar ju hjälpa att dricka något med socker efteråt så jag fortsätter med det 

• Anonym (L)

Medicinen ju inte bra för kroppen egentligen att hantera, så att kroppen reagerar negativt är inget konstigt. Men nu behöver du ju tyvärr ändå detta för att kunna bekämpa bakterierna.

Det kan hjälpa allmänt för magen att dricka fil eller proviva ett par timmar efter varje gång du tar medicinen.

• Anonym (Nenna)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-03 17:55:44 följande:

Ja den verkar ju verkligen påverka en. Nästan läskigt att få en sådan reaktion varje gång bara, att bli så sänkt av den på nåt vis. Blir ju inte alls så av Kåvepenin men vet att den inte är alls lika stark.

Blev du likadan? 

Jaså fick du flera kurer? Hur märkte du att borrelian var kvar, fortsatte du få utslag?

Jag fick tillbaka flera symtom nån dag efter varje avslutad kur. När symtomen inte kom tillbaka mer var jag frisk och har förblivit så. Läkarna försökte med att det är restsymtom men det var för starka symtom som dessutom tilltog. Yrsel, domningar, svaghet i muskler, sockerdricka i ben och armar, huvudvärk mm.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-03 17:52:45 följande:
    Har såklart läst det redan.
    Varför frågar du då om vad man kan få för biverkningar av medicinen när du läst om biverkningarna?
  • Anonym (Hildegard)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-03 11:29:31 följande:

Hej 

Såhär står det om din medicin i FASS:

Kontakta din läkare snarast möjligt om något av följande symtom uppstår:

Jarisch-Herxheimer-reaktion som ger feber, frossa, huvudvärk, muskelsmärta och hudutslag. Dessa symtom är oftast självbegränsande. Detta inträffar kort tid efter påbörjad doxycyklinbehandling av infektioner orsakade av spiroketer såsom borreliainfektion.

Det borde ha stått även i bipacksedeln. 

• Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2023-12-04 16:09:55 följande:
    Varför frågar du då om vad man kan få för biverkningar av medicinen när du läst om biverkningarna?
    För jag inte läste en sådan biverkning? Varför ställa så dumma frågor. Låt mig fråga vad jag vill, det bestämmer väl ändå inte du.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hildegard) skrev 2023-12-04 16:19:23 följande:
    Såhär står det om din medicin i FASS:

Kontakta din läkare snarast möjligt om något av följande symtom uppstår:

Jarisch-Herxheimer-reaktion som ger feber, frossa, huvudvärk, muskelsmärta och hudutslag. Dessa symtom är oftast självbegränsande. Detta inträffar kort tid efter påbörjad doxycyklinbehandling av infektioner orsakade av spiroketer såsom borreliainfektion.

Det borde ha stått även i bipacksedeln. 

Ja det gör det. Men det var ju inte på det viset .

• Anonym (Anonym)

Blir irriterad och besviken, för jag säger ju att jag läst om det och då vill jag att man ska lita på det. Jag ljuger liksom inte.

Jag ville bara höra andras erfarenheter. 

• EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2023-12-04 18:27:02 följande:

Blir irriterad och besviken, för jag säger ju att jag läst om det och då vill jag att man ska lita på det. Jag ljuger liksom inte.

Jag ville bara höra andras erfarenheter. 

Men herregud, vilken dramaqueen du är..
    Ingen här har sagt att du ljuge, varken direkt eller indirekt. Så vad får du det ifrån? 

• Anonym (Anonym)
    EnAnonumius skrev 2023-12-04 19:59:04 följande:
    Men herregud, vilken dramaqueen du är..
    Ingen här har sagt att du ljuge, varken direkt eller indirekt. Så vad får du det ifrån? 
    Tycker jag inte. Ska ju ändå räcka med att säga att man har läst. Då behöver man inte vara dryg och ändå ifrågasätta. 
  • Anonym (Nenna)

En sak till. Illamåendet kommer om du äter för lite i samband med tabletten. Du behöver ta den med mat.

Svar på tråden Biverkningar av Docycyklin?