Carabellis kusp skrev 2023-12-04 21:15:38 följande:
Jag är tandläkare och när vi gör en krona år det alltid med förhoppningen att det ska hålla livet ut. Dock kan ju patienten få karies under, det behöver inte vara tandläkarens fel.
Om man bara gör en krona under en bettskena kan man ofta slipa ut den, särskilt om man haft en krona där innan. 5000kr är dessutom en mycket dyr skena!
Du kanske borde be om ett nytt kostnadsförslag från Folktandvården? Som jämförelse. Jag hade förra våren patient som fått förslag på över 50000kr från en privat tandläkare och vår bedömning var att ingen av den föreslagna vården var nödvändig för funktion, hälsa och estetik. 😢
Så eftersom att jag har en krona på samma plats nu så borde det gå att bara slipa lite på bettskenan efteråt om jag förstår dig rätt?
Jag är rädd för att jag behöver en ny krona då jag numera vet att tandläkaren som gjorde kronan är asdålig på sitt jobb. Två olika tandläkare har haft koll på den kronan/tanden i några år redan för att den är suspekt. Den har konstiga skuggor och en linje tror jag men det är inte glasklart vad det är tydligen.
Det som får mig att vilja göra om den är
1: att det ibland gör ont en millisekund när jag biter i något hårt eller segt
2: att tandtråden luktar illa från kronan men inga andra tänder
3: att just den tanden var rutten när jag var tvungen att byta krona på den tidigare. Jag vill inte riskera att det blir rotfyllning eller ännu värre att dra ut den.
4: tandläkaren som gjorde den har jag noll och inget förtroende för pga vad som har hänt mina tänder som denne har arbetat på.
Jag vet att varje gång man byter krona så är det ett trauma för tanden men ungefär hur många tänder dör efteråt? Måste jag vara orolig för det?
Det känns som att det säkraste alternativet för tanden är att byta krona pga orsakerna jag redan skrev men jag är rädd för att göra fel val.
Jag ska inte smutskasta hela tandläkarkåren men man hör tyvärr en del om tandläkare som man undrar om dom faktiskt är så dåliga eller bara vill lura folk för att tjäna pengar. Har du något tips på hur man vet om man har en bra tandläkare när vi ändå rör i ämnet?