• SagaG

    Hur introducerar jag min kattunge till mina föräldrars hund?

    Hej Jag har precis skaffat en kattunge och behöver lite råd om hur jag skulle kunna introducera den till mina föräldrar hund. Hunden är av det mindre slaget men är inte direkt jätteglad för katter, men jag skulle vilja introducera dem med varandra då jag ofta hälsar på mina föräldrar och skulle vilja ha möjlighet att ta med katten under längre vistelser.PS jag bor 30-40 min från mina föräldrar.

    Skulle uppskatta tankar och förlag :)

  • Svar på tråden Hur introducerar jag min kattunge till mina föräldrars hund?
  • Moder1

    Är hunden inte glad för katter hade jag inte utsatt katten för det.

    När vi tagit hem en ny katt så har hundarna fått begränsad yta och katten fått välja hur nära hundarna den gått.
    Tills den vant sig vid hundarna har den hållt sig i angränsande rum med utsikt.
    Men då har hundarna varit kattvana och gillat katter i grunden.

  • Anonym (Sis)

    Känns inte som en bra idé om hunden inte gillar katter. Men du får väl försöka men håll dem åtskiljda när de träffas, med tex galler. Så de ser varandra men inte kommer åt varandra.

    Om hunden inte kommer börja gilla katter så fös absolut inte ihop dem så länge katten är liten, och knappt ens heller när den är stor.
    Har tyvärr hört flera historier där katter blivit ihjälbitna av hundar och det är fruktansvärt. Så se till att den risken aldrig finns.

  • Dexter dot com

    Det är få katter som klarar stressen att flyttas regelbundet så det är mer lämpligt att dina föräldrar hälsar på dig. Med tanke på att hunden inte är positiv till katter hade jag delat av hemmet med en nätdörr så dom kan se och hälsa på varandra men att hunden inte kan skada katten men låt hunden vara hos hundvakt om dina föräldrar hälsar på tills katten boat in sig och är helt trygg . En skällande hund som kanske till och med gör utfall kan vara otroligt skrämmande även om det är en nätdörr i mellan dom.

  • Anonym (E)

    Tycker det är konstigt det med att flytta på katter mellan hem. De är ju tillskillnad från hundar väldigt känsliga kring revir.
    Även konstigt när personer med innekatter tar ut dem i koppel, det är först när de tas ut som de fattar att de är instängda alla övrig tid. 

  • Anonym (Sis)
    Anonym (E) skrev 2023-12-04 18:32:34 följande:

    Tycker det är konstigt det med att flytta på katter mellan hem. De är ju tillskillnad från hundar väldigt känsliga kring revir.
    Även konstigt när personer med innekatter tar ut dem i koppel, det är först när de tas ut som de fattar att de är instängda alla övrig tid. 


    Det beror ju på katten, mina har varit helnöjda att gå ut 30-60 minuter, sedan går de själva till ytterdörren och vill gå in. De visar tydligt när de vill gå ut och in, och vill bara en gång om dagen vid fint väder. Annars vill de absolut inte.
  • PH76

    Det blir nog tufft, det kan ta många veckor med heltidsbonde att introducera katt och hund för varandra, och det ligger inte kvar helt och hållet om de sen skills en längre stund.

Svar på tråden Hur introducerar jag min kattunge till mina föräldrars hund?