• Anonym (Gadden)

    Rotfyllning eller dra ut

    Behöver rotfylla en v mina tänder. Tandläkaren säger att det finns ingen garanti för att det kommer hålla i längden och i så fall kommer man behöva dra ut tanden. Jag funderar därför på att dra ut den oavsett. Tanden sitter näst längst bak i överkäken. Jag tror inte det kommer synas något om jag inte ler riktigt brett.

    Nån som gjort så eller har några tips om hur man borde göra?

  • Svar på tråden Rotfyllning eller dra ut
  • Goneril

    Implantat är en lösning. Du får ju fundera på tuggförmågan, detta är inte bara en estetisk fråga. Du måste rådgöra med tandläkaren! 

  • Anonym (Behåll såklart!)
    Anonym (Gadden) skrev 2023-12-04 14:34:41 följande:
    Rotfyllning eller dra ut

    Behöver rotfylla en v mina tänder. Tandläkaren säger att det finns ingen garanti för att det kommer hålla i längden och i så fall kommer man behöva dra ut tanden. Jag funderar därför på att dra ut den oavsett. Tanden sitter näst längst bak i överkäken. Jag tror inte det kommer synas något om jag inte ler riktigt brett.

    Nån som gjort så eller har några tips om hur man borde göra?


    Rotfyllning! Man bör alltid behålla en tand så länge man bara kan. Även om den inte håller för resten av livet så håller den kanske i 10, 20 år och det är alltid bättre än att inte ha en tand alls eller att behöva göra ett implantat så kör på rotfyllning. Tror verkligen inte att du kommer att ångra dig efteråt. Du förlorar dessutom ben i käken utan en tand och kan få andra problem som att tänderna flyttar sig osv så jag säger det igen gör en rotfyllning.
  • Tecum

    Jag saknar motsvarande tand i underkäken och har inga problem med det. Syns inte och märks inte när man tuggar.
    Men har du råd och roten är frisk rekommenderar jag ändå rotfyllning. Man kan bli av med tänder på grund av infektioner, det var det som hände mig. Och två tänder borta bredvid varann är inte kul. Bryggor är skitdyra så behåll det du har så länge som möjligt.

  • Anonym (Donna)

    Jag fick samma val och valde att dra ut.
    Eller operera ut rättare sagt.

    Det var tand tre från kinden inklusive visdomstanden.
    Struntade i implantat då käkkirurgen sa att jag klarar mig lika bra utan om jag så vill.
    Det syns ingenting, det märks ingenting heller. I början var det ju ovant med det gick över.

    Aldrig att jag skulle laga på en tand så långt in i munnen, det går såklart inte att dra ut hur många som helst men någon enstaka är absolut inget problem.

    Utöver det så ä r det rena tortyren att rotfylla.

  • Anonym (H)

    Jag hade nog rofyllt, tanden under mår även bäst av att ha motbitning. Men hade det varit visdomstanden, hade jag ändå tagit bort den. 

Svar på tråden Rotfyllning eller dra ut