• miamin

    Selektivt ätande bebis..

    Min snart 10-månaders kille är otroligt petig med maten.. Jag har från 4 mån kört på med smaksensationer av alla möjliga slag. Upplever dock att matintresset har minskat sen dess.. 

    Lagade mycket eget i början, men mitt eget matlagningsintresse har också avtagit när han ratar exakt allt jag erbjuder (dvs han smakar 1-2 teskedar innan han hulkar och kräks upp..) Det enda han gapar efter och faktiskt får i sig är en enskild barnmatsburk (pasta och broccoli), majskrokar och vitt bröd med smör.. Jag har nog provat minst 5 olika grötsorter, där accepterar han kanske max 5 skedar innan hulkningarna börjar.. Har lagat soppor, grytor, vego, kött och fisk och passerat i olika konsistenser men samma där, han vägrar! Upplever att 8 mån-burkarna är big no-no, han spyr av bara konsistenserna. 6-månadersburkarna går något bättre, men han får endast i sig ett par skedar. Välling var inte heller någon hit, han kan ta en eller två skedar men vill absolut inte ha det i flaska.

    Börjar bli stressad dels för att jag börjar lessna på amningen men också för att hans järnintag lär vara nästintill obefintligt.

    Ett dygns måltid kan bestå av en liten brödkant alt. 3 teskedar gröt, ett par teskedar barnmat till lunch (pga försöker vänja honom vid nya smaker) och sen en halv till en burk pasta med broccoli till kvällsmat. Sen såklart amning däremellan. Jag försöker att låta det gå tid mellan amningarna så han verkligen ska få upp aptiten men tycker inte det hjälper heller..
  • Svar på tråden Selektivt ätande bebis..
  • Anonym (Mat äckligt)

    Vi pratar om ett barn som inte ens är 1 år. I den här åldern har man ju inte hunnit börja ge riktigt god mat med salt och allt som är härligt, ta det chill och sätt inte diagnos 

  • Räkan77

    Klart att han inte vill äta om han börjar kräkas av maten. Vad säger BVC om kräkandet, anses det vara normalt i den här åldern? I så fall är det väl bara att fortsätta ge det han tycker om och även prova annan mat. Om det inte är normalt så behöver han undersökas. 

  • miamin

    Vet inte vart jag satte en diagnos, men tack för trevliga svar på min första tråd någonsin här!

    Har en otrolig ointresserad och inte särskilt hjälpsam bvc-sjuksköterska. Vi är förstagångsföräldrar och oroar oss säkert i onödan. Yppar ofta frågor och oro på BVC men blir alltid hänvisad till "läs på livsmedelsverket" alternativt "det blir nog bättre med tiden". Är själv sjuksköterska och vet precis vart jag ska hitta evidensbaserat men det hjälper ju inte om ingenting fungerar.. Sist vi var på BVC var väl 8 mån-kontrollen om jag inte missminner mig och då var rådet "prova bitar", har sedan dess även erbjudit mer blw-mat men min pojk bara tittar på mig som om jag är dum i huvudet och ser äcklad ut när jag hjälper honom att smaka..

  • Anonym (Mat äckligt)
    miamin skrev 2023-12-05 08:40:39 följande:

    Vet inte vart jag satte en diagnos, men tack för trevliga svar på min första tråd någonsin här!

    Har en otrolig ointresserad och inte särskilt hjälpsam bvc-sjuksköterska. Vi är förstagångsföräldrar och oroar oss säkert i onödan. Yppar ofta frågor och oro på BVC men blir alltid hänvisad till "läs på livsmedelsverket" alternativt "det blir nog bättre med tiden". Är själv sjuksköterska och vet precis vart jag ska hitta evidensbaserat men det hjälper ju inte om ingenting fungerar.. Sist vi var på BVC var väl 8 mån-kontrollen om jag inte missminner mig och då var rådet "prova bitar", har sedan dess även erbjudit mer blw-mat men min pojk bara tittar på mig som om jag är dum i huvudet och ser äcklad ut när jag hjälper honom att smaka..


    Ber om ursäkt om jag uppfattades hård men selektivt ätande brukar idag pratas som en diagnos. 


    Så länge barnet växer så är det inget att oroa sig för. Det blir bättre med tiden för absolut majoriteten. 


     

  • Anonym (A)

    Har du provat ersättning?  Min ena dotter valde det framför välling. Kan ju drickas i mugg istället för flaska om man vill.
    Pannkakor kan kanske vara gott?
    Annars, gör som du gör och försök ge mest av det han faktiskt äter. Det är ok om det blir lite ensidigt ett tag.

  • Anonym (MammaC)

    Min son var lite likadan när han var i den åldern. Han ville egentligen helst bara amma, och gick ner lite i vikt ett tag. Jag tror en del barn behöver längre tid på sig att börja tycka om mat helt enkelt. Man får mata på med det han gillar och amma/ge ersättning efter måltiden så att han blir ordentligt mätt. 

    Det sägs ju att barn ska prova mat X antal gånger för att börja tycka om den. Jag tror en del barn behöver dubbelt så många gånger. 

    Som någon skrev, gröt, pannkakor, välling mm är ju lätt-ätet och de flesta barn tycker om det. Det kan också vara bra bukfylla efter en vanlig måltid, för jag tycker nog att de ska få prova vanlig mat först under måltiden. 

  • Fjäril kär

    Men varför stressar ni så över maten? Han ammas och äter ju redan saker han tycker om. Låt det vara så.  Att du är less på amning får du liksom tugga i dig för tillfället och acceptera att ditt barn styr.  Han är 10 månader och fortfarande en bebis. Inte särskilt många bebisar i den åldern som äter riktig mat enbart. 

Svar på tråden Selektivt ätande bebis..